BETA

Αν η Google η Microsoft, το Facebook και άλλες τεχνολογικές πολυεθνικές έκλειναν αύριο;

Εικόνα Helen

Οι άνθρωποι είμαστε αρκετά ανόητοι και έχουμε ορίσει την ηθική, το σωστό και το χρήσιμο ανάλογα το πώς μας συμφέρει, αγνοώντας επιδεικτικά τις αντιφάσεις και όλες τις εις βάρος μας επιπτώσεις. Διαβάζουμε και ακούμε συνεχώς, είτε από πληρωμένους ακαδημαϊκούς και επιστήμονες, είτε από mainstream δημοσιογράφους, για το κακό που κάνουν οι εξαρτήσεις / εθισμοί στους ανθρώπους, λέγοντάς μας πως η λύση για αυτές δίνεται από τις διάφορες πολυεθνικές. Και αυτό μας ακούγεται φυσιολογικό, παραβλέποντας πως στην ουσία αυτό που συμβαίνει είναι μια υποτελής εξάρτηση σε πολλούς τομείς από τις εταιρείες.
Ζούμε μέσα σε μια ευδαιμονία έχοντας την αίσθηση πως τα πολυεθνικά μονοπώλια και ολιγοπώλια δρουν ανθρωπιστικά, έχοντας φτάσει στο σημείο να υπάρχουν άνθρωποι που έχουν οπαδική συμπεριφορά με companies fans και haters. Ένας από τους χώρους που συμβαίνει αυτό έντονα είναι και της τεχνολογίας και με πιο χαρακτηριστική περίπτωση την περιβόητη κόντρα των οπαδών της Apple «εναντίον» αυτών της Microsoft. Βέβαια, το γεγονός πως η MS έχει μετοχές στην Apple και υπάρχει μια συνεργασία ανάμεσά τους, ιδιαίτερα σε θέματα πατεντών, προφανώς το αγνοούσαν οι οπαδοί.
Ο χώρος της τεχνολογίας μάλιστα είναι ένας από αυτούς που το ολιγοπώλιο ανθεί και συνεχώς διογκώνεται. Αυτό φυσικά, έχει απολύτως αρνητικά αποτελέσματα για εμάς, χειρότερη ποιότητα τεχνολογικών υπηρεσιών και φυσικά όξυνση των ταξικών ανισοτήτων και σε αυτό. Το έχουμε ήδη αναλύσει, επομένως ας μην επεκταθούμε: Τα Τεχνολογικά Μονοπώλια.

Ίσως, να έχει τύχει να πέσει το μάτι σας σε κάποιο άρθρο που να λέει κάτι του στυλ: «Πώς θα ήταν ο κόσμος η Google βρισκόταν off-line;» Όπου Google, θα μπορούσε να είναι Microsoft ή Apple. Αυτά συνήθως συντάσσονται από σαλταρισμένα αμερικανάκια και αγγλάκια που η ύπαρξη και ο τρόπος σκέψης τους περιορίζεται σε ένα εμπορικό κέντρο. Δεν είναι κάτι που εκπλήσσει όμως, αφού τα τμήματα marketing των εταιρειών αυτών δουλεύουν αδιάκοπα στην δημιουργία ενός κλίματος αναγκαιότητάς τους.

Όμως, τι πραγματικά θα συνέβαινε, αν για παράδειγμα, αύριο η Google βρισκόταν off-line ή έκλεινε;

Είναι προφανές πως αυτό θα δημιουργούσε μια μεγαλη αναστάτωση σύμφωνα με τα όσα ισχύουν σήμερα:

Αφενός θα χανόταν το Google Search. Κάτι που προφανώς δεν θα ήταν τρομερή απώλεια, πέραν της συνήθειας. Υπάρχουν εναλλακτικές προτάσεις - ακόμα και παρακάμπτοντας την Bing της Microsoft - που τάχιστα θα ανακαλύπταμε ότι τα επιστρεφόμενα αποτελέσματα είναι όχι μόνο πιο αντικειμενικά, μα και πιο κοντά σε αυτό που ψάχνουμε.
Ένα παράδοξο που ίσως δημιουργούνταν με την έλλειψη του Google Search, θα ήταν πως θα μειώνονταν τα ποσοστά της «πειρατείας»! Αυτό επειδή η μηχανή της Google δίνει στις πρώτες θέσεις δημοφιλείς σελίδες του είδους, όπως το KickassTorrents και το Pirate Bay που είναι ψηλά στις προτιμήσεις των χρηστών.

Οι αμέσως επόμενες επιπτώσεις που θα προέκυπταν, θα ήταν οικονομικές. Αυτό επειδή αμέτρητες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν εφαρμογές της Google για τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες. Εδώ που τα λέμε, ακόμα και 24 ώρες να έβγαινε off-line η Google, οι επιπτώσεις που θα είχαν αυτές οι εταιρείες θα ήταν μεγάλες, θα μπορούσαν να συμπαρασύρουν και άλλες, προκύπτοντας σαν σύνολο ένα αστρονομικό ποσόν.

Όμως, θα υπήρχαν και άλλα, όπως η απώλεια της πλατφόρμας διαφήμισης και τα μικρο-έσοδα που δίνει αυτήν σε πάρα πολλές ιστοσελίδες.
Το ίδιο θα συνέβαινε και με τους «bug bounty hunters». Του ανθρώπους δηλαδή που κυνηγάνε bugs, έχοντας μια οικονομική επιβράβευση από την Google.

Για μεγάλο διάστημα - και ενώ το Gplus δεν θα υπήρχε - άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter) θα πλημμύριζαν με σχόλια ανθρώπων που θα μιλούσαν για την Google. Όλα τα media ηλεκτρονικά και συμβατά θα ασχολούνταν σαν πρώτο θέμα με το Google Shutdown, επηρεάζοντας όλη την υπόλοιπη ειδησεογραφία.

Ακόμα περισσότερο, θα δημιουργούνταν πρόβλημα στο Android αφού θα σταματούσαν οι ενημερώσεις και όλες οι υπηρεσίες (πχ Google Maps κλπ) θα έμεναν στάσιμες με κάποιες να μην λειτουργούν καθόλου.
Φυσικά, υπάρχουν και άλλα που θα συνέβαιναν, μα είναι αρκετά δευτερεύοντα και ειδικευμένα.

Βέβαια, μην φανταστείτε πως είναι κάτι που θα μας απασχολούσε πολύ. Η Microsoft και το Facebook θα αντιδρούσαν αμέσως προωθώντας τα προϊόντα τους και, μάλλον, θα επικρατούσαν οι μηχανές αναζήτησής τους με προεξέχουσα (πιθανότατα) την Optimus Prime την graph-powered search engine του Facebook.
Το ίδιο θα συνέβαινε και σε άλλες υπηρεσίες, εδραιώνοντας έτσι τελικά και με πιο κλειστό σχήμα, το ολιγοπωλιακό μονοπώλιο. Αυτό που θα άλλαζε θα ήταν ο «ντίλερ» και φυσικά οι τιμές που θα έπαιρναν την ανιούσα. Η εξάρτηση ούτως ή άλλως θα παρέμενε.

Αν όμως έκλειναν και η Microsoft και το Facebook;

Πρακτικά, είναι αδύνατο να συμβούν αυτά ταυτόχρονα, μα στην υποθετική περίπτωση, σίγουρα το πρώτο που θα γινόταν θα ήταν η κατάρρευση των μετοχών τους συμπαρασύροντας με την σειρά τους και αυτές άλλων εταιρειών που είναι δεμένες στο άρμα τους. Οι οικονομικές επιπτώσεις θα ήταν τεράστιες, κραταιά ολιγοπώλια θα κατέρρεαν, πρώην βαθύπλουτοι θα γινόντουσαν πάμφτωχοι σε μια νύχτα και οι πυλώνες του καπιταλισμού θα ράγιζαν.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για την Apple δεν αναφερόμαστε, αφού και να έλειπε αύριο, ίσως οι μόνοι που θα το καταλαβαίνανε θα ήταν οι χρήστες του iTune.
Άλλωστε η Apple, άσχετα του τι λέγεται, δεν έχει δικές της καινοτομίες, μα κλεμμένες, εξαγορασμένες πατέντες ή δημιουργώντας νομικές παρεκκλίσεις.

Αυτό θα βύθιζε τον κόσμο στο «σκότος»;

Σε διάφορα υποθετικά άρθρα, η κατάληξη είναι αυτή. Πως θα ερχόταν τεχνολογικό σκοτάδι και πως ίσως, να γυρνάγαμε χρόνια πιο πίσω.
Η αλήθεια όμως είναι πως αυτό δεν θα συνέβαινε. Μετά από κάποιο μικρό διάστημα «χάους», θα ανέρχονταν αυτά που θα έμεναν ανέγγιχτα από την κατάρρευση των τεχνολογικών πολυεθνικών: Το LINUX, ο Ανοιχτός και Ελεύθερος Κώδικας και θα άνθιζαν οι ατομικές και κοινοτικές δημιουργίες. Η τεχνολογία θα επανεκκινούσε και ο πολιτισμός ΔΕΝ θα κατάρρεε (που για να το δούμε και πιο ρεαλιστικά, αυτό θα μπορούσαμε σταδιακά να το κάνουμε από τώρα, όσον αφορά το διαδίκτυο: P2P: Επειδή το Διαδίκτυο είμαστε εμείς).
Αναμφίβολα αυτή η κατάρρευση θα δημιουργούσε τεράστιες αλλαγές σε κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά πλαίσια και την ανάδυση μιας νέας κοινωνίας. Το ποια θα ήταν αυτή, τα σενάρια και οι εκδοχές είναι ανοιχτά και πολλά. Ίσως να έκανε μετάβαση σε μια ελεύθερη αγορά όπου θα εξέλειπαν τα μονοπώλια και οι ισχυρές ταξικές διαφορές. Ίσως να πέρναγε και σε μια γενικότερη αναδιάρθρωση για τον ανακαθορισμό του κέρδους, του ανταγωνισμού και των κοινών. Ίσως και να γινόταν πιο εθνική και με πιο ισχυρά κράτη.
Όπως και να έχει, σε ένα υποθετικό γεγονός, όλα τα σενάρια είναι ανοιχτά, μα πάντα είναι κάτι που εξαρτάται από τους ανθρώπους.

Βέβαια, η υπόθεση δεν αλλάζει και την πραγματικότητα που δεν είναι άλλη από την εξάρτηση και την διαφέντευση από τις λίγες εταιρείες (οι οποίες φυσικά έχουν αφεντικά και μετόχους). Η τεχνολογία, η επιστήμη, η διατροφή, η ζωή η ίδια ορίζονται κάτω από τα οικονομικά συμφέροντα, τις πατέντες, τις απαγορεύσεις και τα εμπόδια που βάζουν αυτά τα κραταιά ολιγοπώλια, με αποτέλεσμα τις ανισότητες, την έλλειψη υγείας, στέγης, διατροφής και πρόσβασης στα κοινά, ισομερώς.
Αν βγάλουμε τις προπαγανδιστικές παρωπίδες μας και δούμε πιο καθαρά, θα συνειδητοποιήσουμε πως αν η τεχνολογία και οι επιστήμες δεν γινόντουσαν κάτω από ιδιοκτησιακά καθεστώτα (εταιρειών ή κρατών) με όλες αυτές τις απαγορεύσεις και με κυρίαρχο το σκεπτικό της υπερκερδίας, τώρα όχι μόνο θα είχαν εξαλειφθεί αρρώστιες και πείνα, μα ίσως η ανθρωπότητα να βρισκόταν στον δρόμο για τον εποικισμό του διαστήματος.
Και όχι μόνο αυτό, αφού οι άνθρωποι θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον όμορφο και ασφαλές για κάθε έμβιο του πλανήτη, χωρίς να είμαστε εργασιακοί σκλάβοι, χωρίς να έχουμε στην κατοχή μας κάτι σαν ιδιοκτησία, μα να έχουμε τα πάντα.
Δεν είναι ανάγκη να συμφωνεί κάποιος στο σύνολο με το Venus Project, μα αυτό που λέει για την αυτοματοποίηση και την ένταξή του στην καθημερινότητα δεν είναι ουτοπικό. Αν το σκεφτείτε, την στιγμή αυτήν που μιλάμε για την «επανάσταση» του PokemonGo, θα μπορούσαμε να έχουμε την τεχνολογία και την επιστήμη που θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής μας χωρίς την παραμικρή διάκριση στην οποιαδήποτε γωνιά του πλανήτη, απολαμβάνοντας την ίδια την ζωή και τις στιγμές της σε έναν πλανήτη που δεν θα είναι τοξικός.

Το ο VP «βλέπει» τον κόσμο σαν ένα ενιαίο εν δυνάμει οργανισμό και την ανθρώπινη κοινότητα ως μια μεγάλη οικογένεια καθώς ΟΛΟΙ οι μεταξύ των ανθρώπων διαχωρισμοί είναι κατασκευασμένοι μέσα σε αυτό το κατεστημένο μοντέλο που ζούμε. Μοναδικός στόχος είναι η επίλυση των προβλημάτων όλων των ανθρώπων και όχι το κέρδος μιας ελίτ που της ανήκουν οι πόροι. Μοναδικά εργαλεία είναι οι επιστήμες και η τεχνολογία, που αν χρησιμοποιηθούν συνετά μπορούν να καλύψουν όλες τις ανάγκες όλων των ανθρώπων και παράλληλα να προστατέψουν το περιβάλλον που μέσα σε αυτό το οικονομικό μοντέλο που ζούμε χρησιμοποιείται και αυτό για το κέρδος κάποιων - δείτε σχετικά: The Choice is Ours – Η Επιλογή είναι Δική Μας [Venus Project].

Αυτό δηλαδή που προτείνει, είναι μια από τις κυρίαρχες απόψεις των Μαρξ και Ένγκελς κατά τις οποίες η ανθρωπότητα, αντί του συστήματος διακυβέρνησης, περνάει στην διαχείριση των πόρων. Αυτό θα μπορούσε να έχει σαν αποτέλεσμα έναν ειρηνικό και βιώσιμο παγκόσμιο πολιτισμό. Έναν κόσμο όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν είναι πλέον δικαιώματα επί χάρτου αλλά τρόπος ζωής. Αυτό, ξεκινώντας με μια δημιουργία υποδομών για την ομαλότερη μετάβαση σε μια οικονομία βάσει πόρων και η αναβάθμιση της εκπαίδευσης και μόρφωσης των συνανθρώπων μας σε όλα τα επίπεδα σύμφωνα με τις γνώσεις του σήμερα ξεκινώντας από την θεμελιώδη κατανόηση του ότι είμαστε συμβιωτικά όντα και ότι ζούμε σε ένα συμβιωτικό σύμπαν.

Κατά κάποιον τρόπο περιγράφεται στο ακόλουθο βίντεο (επιλέξτε ελληνικούς υπότιτλους):

Σαφώς υπάρχουν οι τεχνοφοβικοί και οι τεχνολογικά και κοινωνικά αναλφάβητοι που θα θεωρήσουν σαν φρικαλέο ένας υπολογιστής να ελέγχει δραστηρίοτητες και προφανώς θα ανθίσουν τα σενάρια περί «παγκόσμιας κυβέρνησης», επιτήρησης σε μια κοινωνία αφθονίας και ανέσεων, μη αντιλαμβανόμενοι πως ένας τέτοιος κόσμος προϋποθέτει κουλτούρα πολιτικών και κοινωνικών ελευθεριών, πρόσβαση σε κάθε επίπεδο μόρφωσης και ασχολίας, με πλήρη έλεγχο και απόλυτη διαφάνεια, ενώ οι αμφισβητήσεις δεν θα θεωρούνται αντιδραστικές, μα προτάσεις για την καλυτέρευση του συστήματος.

Δεν ξέρω αν αυτό θα είναι το ουτοπικό μέλλον αρκετών γενιών αργότερα, μα το μόνο βέβαιο είναι πως η στρατευμένη τεχνολογία και επιστήμη (σε πολυεθνικές και κράτη) δεν φέρνει την ποιότητα ζωής σε όλους τους ανθρώπους, δημιουργεί τάξεις και κάστες και εμποδίζει το μέλλον.
Εν κατακλείδι λοιπόν, αν αύριο κατέρρεαν αυτές οι εταιρείες, η ανθρωπότητα δεν θα γύρναγε στις σπηλιές, η ενέργεια δεν θα χανόταν, δεν θα υπήρχαν ελλείψεις σε τροφή και προφανώς αυτό θα δημιουργούσε μια σειρά εξελίξεων που θα διαμόρφωνε τις αντιλήψεις μας.
Το μόνο πρόβλημα είναι η εξάρτηση που έχει δημιουργηθεί και αυτό είναι που θα πρέπει να προβληματίσει τον κάθε καθημερινό άνθρωπο. Οι εξαρτήσεις πάντα είναι ολέθριες.

  • Σχόλια

14 Comments:

  1. Εικόνα ok
    ok (χωρίς επαλήθευση)Αυγ 04, 2016 15:09 ΜΜ

    " Ίσως να έκανε μετάβαση σε μια ελεύθερη αγορά με την έλλειψη μονοπωλίων και των ισχυρών ταξικών διαφορών"
    ειλικρινα , ειδικα αυτο δε βγαζει νοημα με τιποτα. τι εννοεις;

    γενικα παντως οπως μας εχει δειξει η προσφατη ιστορια πολυ καθαρα, πλεον οποια εταιρεια θεωρηται too big to fail τη σωζει με το ζορι η κοινωνια , οποτε "ο σκοταδισμος συνεχιζεται και το μελλον εμποδιζεται" (δανειζομαι τη λογικη του κειμενου)

    και αυτο με το venus project δεν το ειδα, γιατι τελευταια φορα που ειδα κατι σχετικο , μου θυμησε το κοινο ματαιοδοξο ονειροπωλημα αφελους κορασιδος που περιμενει ο πριγκηπας με το ασπρο αλογο να την παντρευτει και μαλιστα μετα να ειναι και ευτυχισμενη

  2. Εικόνα Maria
    MariaΑυγ 04, 2016 16:25 ΜΜ

    Διορθώθηκε ok. Εν την ρύμη του λόγου, συμβαίνουν κι αυτά. Μεγάλο το κείμενο βλέπεις...

  3. Εικόνα ok
    ok (χωρίς επαλήθευση)Αυγ 04, 2016 17:33 ΜΜ

    ναι , λαθη γινοντε και σε μεγαλα κειμενα περισσοτερο.
    Εδω ομως κατι αλλο δεν παει καλα, δεν κολλαει. Τι σημαινει " Ίσως να έκανε μετάβαση σε μια ελεύθερη αγορά όπου θα εξέλειπαν τα μονοπώλια και οι ισχυρές ταξικές διαφορές" ; Πως γινεται σε μια ελευθερη αγορα να μην υπαρχουν ισχυρες ταξικες διαφορες; Και πως θα αποφευχθει η υπαρξη μονοπωλιων σε ελευθερη αγορα; Αυτο μου ειναι πραγματικα ακατανοητο. Ειλικρινα (και καλοπροαιρετα), τι νομιζετε οτι σημαινει ελευθερια στην αγορα; Παντως με ελευθερια δεν εχει καμια σχεση σε περιπτωση που τα μπερδευετε οπως και αρκετοι άλλοι ομολογουμενως (καλυτερα βαλτε ασυδωσια αντι για ελευθερια και ειστε μεσα). Ειναι σαν να λες να αφησουμε ελευθερα τα ματ... να βαρανε τους παντες , νεους γερους και παιδια (κατι που συμβαινει αλλά αυτο ειναι άλλο θεμα) ή να δωσουμε ελευθερια στους τζιχαντιστες να αποκεφαλιζουν χωρις περιορισμους. Αν εχετε άλλο ορισμο , δικο σας , πρεπει να τον ορισετε για να καταλαβαινουν και οι άλλοι

  4. Εικόνα constantinos
    constantinosΑυγ 04, 2016 19:57 ΜΜ

    Ο φιλελευθερισμός έχει κάμποσες. Αφήνοντας στην άκρη τα κεϋνσιανά και τον ωφελιμισμό, μια πτυχή του σύγχρονου φιλελευθερισμού, μιλάει για μια κοινωνία που σαφώς θα υπάρχουν οι τάξεις, μα θα λείπουν οι βαθύπλουτοι και οι μονοπωλιακές τακτικές. Κάποιοι το συνεχίζουν ακόμα περισσότερο για να το υποστηρίξουν, λέγοντας πως ακόμα και τα νομίσματα θα πρέπει να είναι ελεύθερα και εμπορεύσιμα.
    Έτσι, ακόμα και σε αυτή την «ιδεατή» πλευρά του φιλελευθερισμού να γινόταν η μετάβαση (μιλώντας πάντα υποθετικά), οι ταξικές διαφορές θα ήταν εντελώς διαφορετικά προσδιορισμένες συγκριτικά με σήμερα.
    Όλα αυτά στο ιδανικό πλαίσιο, αφού είναι βέβαιη η στροφή τη οικονομίας και της κοινωνίας στον φιλελευθερισμό τα επόμενα χρόνια.
    Κάτι που πρακτικά ξέρουμε πως είναι παπάτζες, αφού καμία ουσιαστική αλλαγή δεν θα επέλθει αν δεν εκλείψει η ιδιοκτησία.

  5. Εικόνα ok
    ok (χωρίς επαλήθευση)Αυγ 04, 2016 21:38 ΜΜ

    επομενως δε γινεται λογος για ελευθερη αγορα αφου θα εχει ρυθμισεις και παρεμβασεις (γιατι αλλιως δεν αποφευγεις με τιποτα τις ισχυρες ταξικες διαφορες και τα μονοπωλεια) αλλά για φιλελευθερη, ηπια δεξια.
    δηλαδη να καταλαβω οτι το κειμενο υποστηριζει μια καπιταλιστικη φιλελευθερη δεξια οικονομια με την ευχη οτι δηθεν στο τελος θα επιτευχθει να μην εχει βαθυπλουτους και μονοπωλεια;
    θελω να πιστευω οτι καποιο μπερδεμα εγινε, γιατι αυτο ειναι τοσο πιστευτο οσο και οτι δηθεν (οπως ειχε πει ο λενιν) το σοβιετικο κρατος θα οδηγουνταν στην απονεκρωση και θα εδινε τη θεση του στην αταξικη κοινωνια και τον κομμουνισμο.
    γιατι αν οντως το κειμενο υποστηριζει μια φιλελευθερη οικονομια, ας μου πει καποιος με ποιους τροπους θα αποτραπει η συσσωρευση κεφαλαιου που δημιουργει βαθυπλουτους και μονοπωλεια και εδω ειμαστε να προχωρησουμε τη συζητηση.

  6. Εικόνα constantinos
    constantinosΑυγ 04, 2016 22:29 ΜΜ

    Προφανώς δεν γίνεται. Είπαμε, πως στο κείμενο, πιάνουμε μια ακραία υποθετική περίπτωση. Πως ακόμα και αν δεν πέφτανε κάποιοι θεσμοί και επικρατούσε μια ιδανική μορφή του φιλελευθερισμού που θεωρείται σήμερα πως θα είναι η μετάβαση του καπιταλισμού, ακόμα και αν επικρατούσε κάτι με βάση τις σημερινές δομές (πχ, το μεγαλύτερο κράτος που λέει, το ακριβώς αντίθετο δηλαδή του φιλελευθερισμού). Υποθετικά σενάρια δηλαδή με την σημερινή πραγματικότητα.

    Προφανώς και δεν υποστηρίζω κάτι τέτοιο. Η άποψή μου είναι η εξάλειψη της ιδιοκτησίας και η διαχείριση των πραγμάτων αντί της διακυβέρνησης. Αυτό προφανώς δεν είναι νέο-φιλελέ. ;)

  7. Εικόνα Χάρης
    Χάρης (χωρίς επαλήθευση)Αυγ 06, 2016 17:10 ΜΜ

    Υπάρχει νόμος στις Ηνωμένες Πολιτείες που απαγορεύει τα μονοπώλια, αυτό ξέρω. Θεωρούμε κάπου πως η Μ/Σ έχει πάρει αμπάριζα τον χώρο του desktop λόγω των αθέμιτων πρακτικών που έχει χρησιμοποιήσει, όπως για την καθιέρωση του ΙΕ στο παρελθόν. Ανάλογα με τις προ φορτώσεις, και με άλλες μεθόδους, όπως MOUS, στενή συνεργασία με τους κατασκευαστές hardware η λογισμικού, καλό marketing, κατάφερε να είναι ένα είδος "μονοπωλίου".

    Όμως δεν μπορεί να την κατηγορήσει κανείς άμεσα γι' αυτό, αφού μπορείς να πεις, "εσύ Apple, και οι άλλοι, ιδού η αρένα, ας τα καταφέρνατε και εσείς, δεν σας εμποδίζει κάποιος". Αν δεις την σύντομη ιστορία του desktop από τον IBM PC και το DOS έως τα σήμερα, θα διαπιστώσεις πως συνθήκες και τύχη, ευνόησαν την Μ/Σ. Όπως η απουσία του Linux στην απαρχή του DOS, η η παρουσία των πανάκριβων εμπορικών Unix es, που προορίζονταν για mainframes και mini, όχι για desktop.

    Κατά πως λέει και η Έλεν, ότι όχι μόνο δεν θα γίνει η καταστροφή σε περίπτωση που αυτοί βάλουν λουκέτο, αντίθετα η αποχώρησή τους θα πυροδοτούσε σημαντικές εξελίξεις, σε έναν χώρο που είναι σήμερα στάσιμος. Με την ώθηση του Linux, οι κατασκευαστές υλικού θα αναπροσάρμοζαν την πολιτική τους, και θα εστίαζαν στη συμβατότητα. Μητρικές κάρτες θα αναγκάζονταν πλέον να αναγράφουν με ποιες διανομές είναι συμβατές. Παλιότερα μοντέλα θα τεστ αρονταν και θα πέρναγαν σε αναγραφή συμβατότητας.

    Θα γινόταν επανασχεδιασμός υλικού, και νέα στόχευση για τους Linux τομείς που ενδιέφεραν, όπως κάρτες γραφικών και Linux gaming. Όλα αυτά θα προκαλούσαν ποιοτικό άλμα προς τα επάνω, λόγω της ανωτερότητας του Λ/Σ αλλά και μείωση της ανεργίας με προσλήψεις ειδικών, προγραμματιστών, και μηχανικών λογισμικού. Η αλλαγή σε Linux σε χώρες και δημόσιο τομέα, θα επέφερε προσφορά θέσεων εργασίας, ποιοτική αναβάθμιση, αύξηση της απασχόλησης.

    Επειδή, τίποτα δεν διαρκεί επ' αόριστον, έτσι και το τωρινό status δεν μπορεί να υπάρχει για πάντα. Αρκεί να δει κανείς για παράδειγμα (αν έχει παρακολουθήσει ντοκιμαντέρ για τα Google data centers στο ΥΤ), πως οι χρήστες ανεβάζουν videos με γεωμετρική πρόοδο, και πως κάθε data center έχει να προσθέτει σκληρούς δίσκους, να καταναλώνει ενέργεια με δικό του υποσταθμό, αλλά και αντλίες νερού για ψύξη, ανεμιστήρες η κλιματισμό.

    Όλα αυτά πιστεύω πως έχουν ένα όριο, και πως τυχόν εναλλαγή στην μετοχή, μεταβολή των οικονομικών συνθηκών και αδυναμία στήριξης, ίσως αναγκάσουν έναν κολοσσό σε αποχώρηση. Πιθανόν σε αυτή την περίπτωση, εγκαταστάσεις να πωληθούν, δεδομένα να διαγραφούν, η ο κόσμος να στραφεί σε εναλλακτικές λύσεις.

  8. Εικόνα Χάρης
    Χάρης (χωρίς επαλήθευση)Αυγ 06, 2016 17:37 ΜΜ

    Μου λείπει ο Soulrain Falls με τις ωραίες αναλύσεις του, τώρα θα είχε έτοιμη την απάντηση στο θέμα ιδιοκτησία. Σαν ιδιοκτησία δεν αντιλαμβάνομαι τα προσωπικά πράγματα του καθενός, τώρα δεν μπορούμε να πούμε "ιδιοκτησία" το βιβλίο μου, τον υπολογιστή μου, τα έπιπλα μου, τα σιντί μου. Ιδιοκτησία θα έλεγα τα ακίνητα, τα αγροτεμάχια, τις καταθέσεις, τον επαγγελματικό εξοπλισμό, η την επιχείρηση. Νομίζω πως κατά ένα μεγάλο μέρος όλα αυτά ξεκινούν από την ανάγκη ενός ζευγαριού να εξασφαλίσει το παιδί του.

    Λένε "να αφήσουμε ένα σπίτι στο παιδί να μην είναι στο νοίκι, μπορεί να του τύχει κάτι, μην μείνει άστεγος". Η σαν οικογένεια να έχουν ένα σπίτι και να μην υπομένουν εντολές του ιδιοκτήτη όπως "στο σπίτι μου δεν επιτρέπω σκύλο, μην μου γδάρετε το παρκέ, μην μου καρφώσετε τους τοίχους, θα περνάω να κάνω έλεγχο, που δουλεύεις, τι μισθό παίρνεις για να σε βάλω, πάνω από δύο παιδιά δεν σε βάζω", και παρόμοια.

    Αυτό που θα απέρριπτα είναι η επένδυση στα ακίνητα σαν μέσο βιοπορισμού, τα ακίνητα με την καταστροφή του περιβάλλοντος, τις καταθέσεις, την συνεχή επέκταση επιχειρήσεων με εκμετάλλευση, όλα αυτά τα αρνητικά.

    Μπορεί όμως κάποιος να κατηγορήσει εύκολα έναν συνάνθρωπο, για την πρώτη κατοικία μόνο, και στην περίπτωση που το κράτος δεν είναι εργατικό, άρα δεν παρέχει σπίτι στο γονιό και στο παιδί στέγαση και εργασία από τη γέννηση του;

    Η ιστορία με τις καταθέσεις και την αποταμίευση ξεκίναγε σαν μάθημα σχεδόν από το σχολείο. Έκθεση "Η αποταμίευση", και μετά ο γονιός με το κουμπαρά του ΤΤ, η το γουρουνάκι. Η απάντηση του δασκάλου έτοιμη στην περίπτωση που έλεγες "κύριε δεν μάθαμε στα θρησκευτικά πως ο Χριστός είπε μην αποταμιεύετε θησαυρούς στην Γη".

  9. Εικόνα Soulrain
    SoulrainΑυγ 07, 2016 08:40 ΠΜ

    Δεν ευθύνομαι για την απουσία μου Χάρη, απλά έχω έντονες διαφωνίες με τη ζωή. Σ' ευχαριστώ πάντως για τα καλά σου λόγια, αν και νομίζω ότι μου δίνεις μπόλικα εύσημα.

    Τι να πω για την ιδιοκτησία; Προσωπικά δε βρίσκω κάτι κακό στην ύπαρξή της καθεαυτή. Για παράδειγμα, το να κατέχει κάποιος ένα χώρο -τον οποίο όμως δε θα έχει αποκτήσει με πλάγιο τρόπο και εις βάρος άλλων- και να μην επιθυμεί να εισέλθουν άλλοι, θεωρώ ότι είναι απόλυτα θεμιτό. Και, για να προλάβω ίσως τον αντίλογο, δεν είναι αυτός ο λόγος που υπάρχουν άστεγοι. Το πρόβλημα, για μένα, είναι στο τι επιτρέπεται (νομικά, θεσμικά, κοινωνικά) να θεωρείται ιδιοκτησία και μέχρι πού μπορεί να φτάνει. Δε νοείται λόγου χάρη να ανακαλύψει κάποιος το φάρμακο για μια ανίατη ασθένεια και να του επιτρέπεται να εκμεταλλευτεί τη σπουδαιότητα και τη μοναδικότητα της ανακάλυψής του ώστε να γίνει πλούσιος εν μία νυκτί ή να αποτρέπει άλλους από το να γίνουν κοινωνοί αυτής της γνώσης. Την οποία γνώση και ο ίδιος κατά 99,9% θα έχει αποκομίσει βασιζόμενος στη γνώση άλλων. Δε νοείται να κατέχει κάποιος 158 ακίνητα. Δε νοείται επίσης να πληρώνουμε τα τρισέγγονα κάποιου που κάποτε έγραψε ένα βιβλίο που είχε επιτυχία ή τον ίδιο εσαεί.

    Γενικότερα, θεωρώ ότι η ολοκληρωτική κατάργηση ή/και απαγόρευση δεν πετυχαίνει τίποτα. Υπάρχει ιδιοκτησία. Ορισμένοι το εκμεταλλεύονται στο μέγιστο βαθμό και αποκτούν μέχρι και τον αέρα στις παραλίες. Μήπως όμως δε φταίει γι' αυτό η ιδιοκτησία αλλά το γεγονός ότι δεν υπάρχει κανένας έλεγχος; Και μαχαίρια χρησιμοποιούνται σε δολοφονίες, να απαγορεύσουμε την κατασκευή και χρήση μαχαιριών γενικά; Λέμε συνέχεια για άδικους νόμους και τα σχετικά, ξεχνάμε όμως κάτι θεμελιώδες: κανένας νόμος (ή κανόνας, σε διαφορετικού τύπου κοινωνία) δε μπορεί να έχει ισχύ επειδή γράφτηκε κάπου. Αποκτά ισχύ μόνο όταν τα μέλη της κοινωνίας τον αποδέχονται. Εκμεταλλεύτηκε ο Φραγκάτος Ζαπλουτίδης έναν κακό νόμο και οικειοποιήθηκε ένα χώρο στον οποίο θα έπρεπε να έχουμε πρόσβαση όλοι; Πάμε να του τον πάρουμε πίσω. Όχι όμως 5-10 τυχαίοι με μια κατάληψη. Αυτό δε μπορεί να έχει αποτέλεσμα. Αν όμως πάμε π.χ. συνειδητοποιημένα τα 2/3 των κατοίκων της πόλης, δεν πρόκειται να μας σταματήσει κανένας. Ούτε θα μπορεί κάποιος να χειραγωγήσει το νου της κοινωνίας και να τη στρέψει εναντίον μας, γιατί η κοινωνία είμαστε εμείς. Αλλά δεν πάμε. Περιοριζόμαστε στο να διαπιστώνουμε την αδικία, άντε να πούμε και καμιά κουβέντα όταν δε μετράει και τελικά το καταπίνουμε κι αυτό. Κι έτσι αύριο-μεθαύριο θα μας αγοράσουν ολόκληρους και θα πούμε "τι να κάνουμε, αφού έτσι λέει ο νόμος". Πέρα απ' αυτό, τι είναι η υπερσυσσώρευση πλούτου και αποκτημάτων αν όχι η φυσική εκδήλωση της απληστίας; Θα πάψει ο άπληστος να είναι τέτοιος αν του πούμε ότι δεν επιτρέπεται να έχει τίποτα ιδιόκτητο;

    Ακόμα πιο γενικά, είμαι 1000% υπέρ της «αυτορυθμιζόμενης» κοινωνίας. Για να συμβεί όμως κάτι τέτοιο, δε χρειάζεται να καταργηθούν οι νόμοι. Μπορούμε να τους αποκαλούμε «κοινωνικές συμφωνίες» και να μην περιλαμβάνονται σε κάποιο γραπτό Σύνταγμα αλλά να είναι προφορικοί. Πώς όμως θα πετύχουμε αφενός μεν να ανεβάσουμε κατά πολύ το συνολικό νοητικό και μορφωτικό επίπεδο της κοινωνίας, ούτως ώστε να έχουν όλα τα μέλη της τη δυνατότητα να κατανοήσουν και να συνδιαμορφώσουν το περιεχόμενο αυτών των «συμφωνιών», αφετέρου δε την απαρέγκλιτη και ισότιμη τήρησή τους από και προς όλους; Και, στην πορεία, πώς θα εξαλείψουμε τα ανθρώπινα πάθη που γεννούν στρεβλώσεις; Τολμώ να πω ότι δεν υπάρχει ούτε μία θεωρία που να είναι εφαρμόσιμη σε πραγματικές συνθήκες και μεγάλη κλίμακα. Υπάρχουν αρκετές που ακούγονται καλές στα λόγια αλλά στην πράξη δεν κρατάνε νερό. Και, για να μην είμαι απόλυτος, αν όντως υπάρχει μια «ιδανική» θεωρία, έχει να αντιμετωπίσει το τεράστιο εμπόδιο του να πείσει το πλήθος με αδιαμφισβήτητο τρόπο ότι είναι επωφελής για όλους ανεξαιρέτως, χωρίς όμως να επιβληθεί έμμεσα ή άμεσα. Γι' αυτό και το πρόβλημα παραμένει άλυτο. Το οποίο πρόβλημα διαιωνίζεται και από το γεγονός ότι ορισμένες θεωρίες στέκονται εμμονικά στα συμπτώματα και αποτυγχάνουν (ή δε θέλουν;) να κατανοήσουν τις γενεσιουργούς αιτίες.

  10. Εικόνα Helen
    HelenΑυγ 07, 2016 12:03 ΜΜ

    Δεν είναι ανάγκη να υπάρχει ιδιοκτησία ώστε να υπάρχει ιδιωτικότητα και ασφάλεια όμως.
    Η ιδιοκτησία γεννάει την πλεονεξία και την ανισότητα, τον ανταγωνισμό και τον φθόνο.

    Οι νόμοι σε μια αυτορυθμιζόμενη κοινωνία είναι απλοί, εφόσον μια πράξη δεν κάνει κακό σε άλλους.

  11. Εικόνα Soulrain
    SoulrainΑυγ 07, 2016 20:15 ΜΜ

    Έλενα, σαφώς και η ιδιοκτησία δε συνδέεται με την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια. Αυτά τα δύο μπορούμε να τα έχουμε με ή άνευ ιδιοκτησίας.

    Θα διαφωνήσω όμως με τη δεύτερή σου πρόταση. Για μένα, αυτό είναι το σύμπτωμα και όχι η αιτία. Η αιτία, όπως λέει και ο akounadis παρακάτω, είναι το γεγονός ότι ζούμε σ' έναν κόσμο όπου υποτίθεται ότι αποκτάμε προσωπική αξία ανάλογα με το πόσα έχουμε στην κατοχή μας. Αυτό όμως δε μας το επέβαλε κανένας, εμείς το αποδεχθήκαμε. Μην ξεχνάμε ότι ο πρώτος άνθρωπος που είπε "αυτό είναι δικό μου", το έκανε πολύ πριν συλλάβουμε την έννοια της ιδιοκτησίας και την κατοχυρώσουμε θεσμικά, κι ακόμα περισσότερο πριν ορισμένοι σκεφτούν να εφαρμόσουν συστήματα που ευνοούν ή και εντείνουν την πλεονεξία. Δεν ήμασταν «καλά», εμφανίστηκε το τάδε σύστημα και δημιούργησε πλεονεξία. Αντίθετα, υπήρχαν πλεονέκτες και δημιούργησαν το τάδε σύστημα που τους επιτρέπει να πράξουν όπως επιθυμούν. Θεωρώ δε ότι επηρεάζει μόνο τους λιγότερο «ικανούς» νόες. Για παράδειγμα, ζούμε σε συνθήκες κάκιστου καπιταλισμού και φυσάει στον αέρα το «καταναλώνω, άρα υπάρχω». Εμένα όμως δε με επηρεάζει. Υποθέτω ούτε κι εσένα, όπως και τόσους άλλους. Αν δεχτούμε ότι φταίει η κατάσταση κι εμείς ως άτομα δεν έχουμε μερίδιο ευθύνης, τότε γιατί δεν επιθυμούμε όλοι χρυσά αυτοκίνητα, ακριβά κοσμήματα ή ενδύματα, την «τελευταία λέξη της τεχνολογίας» ή δεν ξέρω κι εγώ τι; Εγώ θεωρώ ότι αυτό συμβαίνει γιατί, από τη μία οι άνθρωποι δημιουργούμε και συντηρούμε στρεβλώσεις και όχι το αντίστροφο, κι από την άλλη κάποιοι από εμάς έχουμε την ικανότητα να ανιχνεύουμε τη ματαιότητα και τις βλαβερές συνέπειες σε όλο αυτό. Πρέπει όμως να βρούμε τον τρόπο ώστε να δείξουμε στους άλλους αυτό που εμείς βλέπουμε και να τους βοηθήσουμε να το κατανοήσουν. Αυτόν τον τρόπο, δεν τον έχουμε. Έχουμε λογύδρια, «επαναστατικότητα», τυφλή πίστη στην εκάστοτε ιδεολογία κλπ. Συμφωνούμε, ας πούμε, ότι επιβάλλεται να πέσει το υπάρχον σύστημα αλλά δε μπορούμε να συμφωνήσουμε στο τι θα προσπαθήσουμε να φτιάξουμε μετά και με ποιον τρόπο. Κι έτσι, αργά ή γρήγορα ή θα βρεθούμε αντιμέτωποι μεταξύ μας κάποια στιγμή ή θα παλεύουμε λίγοι από 'δω και λίγοι από 'κει, ασυντόνιστα, με εντελώς διαφορετικό τρόπο και στόχους και χωρίς την πολύτιμη βοήθεια των υπολοίπων.

    Αν καταφέρναμε να εξαλείψουμε αυτό το ψεύτικο «κύρος» και τα συμπαρομαρτούντα του αλλά και να έχουμε πραγματικά λειτουργικούς φραγμούς (είτε νομικούς είτε, καλύτερα, κοινωνικούς), δε θα υπήρχε λόγος -και σίγουρα όχι συνθήκη- να αποκτήσει κάποιος πέντε οικοδομικά τετράγωνα, ούτε και θα χαράμιζε κανένας ολόκληρο μηνιάτικο για ένα iPhone. Παράλληλα, θα μπορούσαμε να διατηρήσουμε την ίδια κτήση πραγμάτων, εφόσον θα επικρατούσαν «ιδανικές» συνθήκες και θα ήταν λελογισμένη ή και να την καταργήσουμε στην πορεία. Αν όμως πούμε στο μπάρμπα στο χωριό, έτσι «ωμά», να μας παραχωρήσει τα χωράφια του ώστε να τα διαχειριζόμαστε όλοι για το καλό όλων, δε θα καταλάβει και δε θα φταίει γι' αυτό. Πρέπει με κάποιο τρόπο να του δείξουμε ότι ένας αντίστοιχος μπάρμπας το έπραξε και η διαχείριση από όλους εμάς πραγματικά πετυχαίνει, όλοι προσφέρουν και απολαμβάνουν ισόποσα, και -σημαντικότατο- δε βασιζόμαστε ούτε κατ' ελάχιστο σε όρους του ήδη υπαρκτού στρεβλού συστήματος. Αυτό το τελευταίο το αναφέρω γιατί υπάρχει τουλάχιστον ένα παράδειγμα περιοχής όπου εφαρμόζεται (θεωρητικά) ο «κομμουνιστικός» τρόπος διαχείρισης των αγαθών, ταυτόχρονα όμως χρησιμοποιεί χρηματοδότηση προερχόμενη από ευρωπαϊκές επιδοτήσεις, κάτι που για μένα είναι οξύμωρο και κοροϊδία.

    Όσο για την τελευταία σου πρόταση, είναι ευχής έργον αλλά θεωρώ υπερβολικά απλουστευμένη για έναν κόσμο εξόχως πολύπλοκο. Χωρίς να εξαιρώ ούτε τα όσα ο ίδιος έγραψα παραπάνω, πολλές φορές λέμε κάτι που φαντάζει «απλό και εύκολο» στη θεωρία αλλά δεν επαρκεί για την πράξη. Είναι λίγο (επαναλαμβάνω, δεν εξαιρώ τον εαυτό μου) σαν να πιστεύουμε ότι θα επουλώσουμε ένα κομμένο άκρο με ασπιρίνη.

  12. Εικόνα ok
    ok (χωρίς επαλήθευση)Αυγ 04, 2016 22:53 ΜΜ

    αααααα ok λοιπον :)

  13. Εικόνα Χάρης
    Χάρης (χωρίς επαλήθευση)Αυγ 05, 2016 15:58 ΜΜ

    Ωραίο άρθρο, και ο προβληματισμός που θέτει. Η γνώμη μου είναι περίπου η ίδια που έχω εκφράσει και παλιότερα, πως ο κόσμος δεν θα πρέπει να στηρίζεται στο διαδίκτυο εγκαταλείποντας άλλες κλασσικές υποδομές όπως ταχυδρομείο, τηλέφωνο, ραδιοεπικοινωνίες, τηλεγράφηματα, telex, και άλλες. Αν για κάποιο λόγο το διαδίκτυο η μεγάλες ιδιωτικές υπηρεσίες παρουσιάσουν πρόβλημα, τότε θα γίνει ένας μικρός πανικός.

    Ας έρθουμε στο θέμα μας τώρα, αν η Μ/Σ κλείσει, οι υπολογιστές με Win και όφις θα συνεχίσουν να λειτουργούν, έως ότου περάσουν σταδιακά σε άλλα Λ/Σ όπως Linux η Mac OSX. Το κλείσιμο του Bing θα στρέψει τους χρήστες σε άλλες εναλλακτικές μηχανές αναζήτησης, που όμως στην αρχή θα παρουσιάσουν συμφόρηση ίσως και διακοπή λειτουργίας από τον φόρτο εργασίας. Αργότερα θα φροντίσουν να αποκαταστήσουν την λειτουργία τους. Λ/Σ όπως Linux θα περάσουν στην πρωτοκαθεδρία, ύστερα από ορισμένες φουρτούνες όπως η επιλογή των διανομών. Η Canonical θα πάρει τα σκήπτρα, έχοντας ήδη μια καλή βάση, και το Ubuntu θα καθιερωθεί πολύ. Το ίδιο και για άλλες διανομές όπως Fedora, Open SUSE, Mageia και άλλες.

    Το κλείσιμο της Google θα επέφερε μεγαλύτερο σάλο, ειδικά στην μηχανή αναζήτησης, όπου οι χρήστες θα αναζητήσουν εναλλακτικές. Ίσως δημιουργηθεί η έρθει στο φως μια βάση δεδομένων για ιστοτόπους, όπως για παράδειγμα να αναζητάς ιστοτόπους για φαγητά, για τουρισμό, και να υπάρχουν κατάλογοι. Οι κυβερνήσεις μπορούν να πάρουν πρωτοβουλίες προσφέροντας καταλόγους ιστοτόπων στις χώρες τους. Το ΥΤ θα λείψει και αυτό από τους χρήστες, ειδικά σε ορισμένα μεγάλης αξίας videos όπως επιμορφωτικά, ντοκιμαντέρ. Ίσως με το κλείσιμο, τα υπουργεία παιδείας η η UNESCO ζητήσουν τα πολιτιστικά videos για μια πολιτισμική και εκπαιδευτική βάση δεδομένων, όπου θα τα τοποθετήσοιυν. Το κλείσομο του Fb θα είναι μια θετική εξέλιξη αφού οι διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων στον πραγματικό κόσμο θα αυξηθούν, και οι επαφές θα γίνουν πιο ανθρώπινες. Θα αυξηθούν επίσης προσωπικές ιστοσελίδες μέσω χώρων στους providers.

    Το κλείσιμο του Gmail θα είναι θετικό. Οι χρήστες θα στραφούν σε e-mail @provider όπου δεν θα γίνεται παρακολούθηση μέσω Gmail, αλλά και οι providers θα δίνουν πιο σαφείς εξηγήσεις για την μη παρακολούθηση στα συμβόλαια τους (αυτό μπορεί να είναι και ωραίο αστείο). Το Android πιθανόν να αντικατασταθεί από κανένα Ubuntu phone, η άλλα linuxoειδή Λ/Σ για smartphones, που θα βγάζει κάθε εταιρία ξεχωριστά, όπως Samsung OS, Sony OS, και άλλα, εκτός αν η Linux κοινότητα πάρει πρωτοβουλία και εκδώσει άλλο γενικής χρήσης smartphone OS.

    Οι χώρες καθεμία ξεχωριστά θα πάρουν πλέον σοβαρά την υπόθεση, αναπτύσσοντας και καθιερώνοντας το δικό τους Linux OS, θα περάσουν στο ανοικτό λογισμικό, και εφαρμογές γραφείου, απορρίπτοντας δεσμεύσεις από διεθνείς πολυεθνικές λογισμικού και υπηρεσιών. Παράλληλα, η κάθε χώρα θα έχει το δικό της Cloud, αποδεσμευόμενη απο παγκόσμιους κολοσσούς στο στύλ της Ρωσίας, και της Κίνας με το Ubuntu Kylin.

    Γενικώς, όλα τα κλεισίματα θα αποτελέσουν θετικές εξελίξεις.

  14. Εικόνα akounadis
    akounadisΑυγ 07, 2016 16:31 ΜΜ

    Η ατομική ιδιοκτησία συνάδει με το κύρος, τη φιλαυτία.
    Κοινή χρήση της ατομικής ιδιοκτησίας θα γίνει για πολλούς λόγους. Καλοσύνης, κοινή επιχειρηματική πορεία, αλλά και το αντίθετο, κακία, εκμετάλλευση και άλλα.
    Αποτελέσματα αυτής της μοναχικής ή κοινής πορείας είναι οι ταξικές διακρίσεις που επιβάλουν την κοινωνική διαστρωμάτωση.

    Με το ζήλο της συλλογικότητας και υπό την κάθαρση της διαστρεβλωμένης ατομικότητας καλλιεργούνται αξίες υπεράνω της ιδιοκτησίας.

    Η ιδιοκτησία είναι η "τροφή" όλων των μορφών καπιταλισμού. Πρέπει να του στερήσουμε την τροφή.

    Η τροφή είναι η γνώση, η ζωή μας

Scroll to Top