BETA

Συνέντευξη με την ομάδα ανάπτυξης του CentOS

Εικόνα Billy Toulas

The original English follows the Greek translation
Το CentOS είναι μια διανομή που όλοι χρησιμοποιούμε τουλάχιστον έμμεσα. Είναι η καρδιά πολλών διακομιστών, που συνδέεται με τους υπολογιστές μας αλλά και η σταθερή δύναμη πολλών desktop μηχανημάτων. Σε αυτή την συνέντευξη με την ομάδα ανάπτυξης του CentOS, μαθαίνουμε κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες που ορίζουν τον τρόπο λειτουργίας και ανάπτυξης αυτής της ξεχωριστής διανομής.

Τι ακριβώς είναι το CentOS και ποιος είναι ο σκοπός του πρότζεκτ?

Η Red Hat δημοσιεύει ελεύθερα τον πηγαίο κώδικα για το επιχειρησιακό της λειτουργικό σύστημα – μπορεί να το βρει κανείς σε αυτή την σελίδα. Το CentOS είναι μια ανεξάρτητη ανοικοδόμηση αυτού του πηγαίου κώδικα. Προσπαθούμε να είμαστε το εταιρικό σύστημα αυτών που δεν μπορούν να πληρώσουν την αυθεντική διανομή, ή αυτών που έχουν αρκετή γνώση εντός της εταιρίας τους και δεν χρειάζονται υποστήριξη. Ξέρουμε πολλές εταιρίες που χρησιμοποιούν RHEL στην δημόσια εικόνα τους και CentOS σε μηχανήματα που χρησιμοποιούν για ανάπτυξη. Δεν θέλουμε να ανταγωνιστούμε, και έτσι δεν θα βρείτε κάποιες εμπορικές προσφορές από το CentOS – ούτε εγκρίνουμε τακτικές εταιριών που προσφέρουν υποστήριξη για το CentOS. Σε τελική ανάλυση χωρίς την Red Hat, το προϊόν και την συμπεριφορά τους – να προσφέρουν τον πηγαίο κώδικα, δεν θα υπήρχε ούτε το CentOS ούτε κάποιες άλλες ανοικοδομήσεις.
Το CentOS είναι μια εταιρική διανομή για ανθρώπους που ξέρουν τι χρειάζονται και που μπορούν να χειριστούν τα προβλήματα μόνοι τους. Φυσικά είναι και η διανομή για ανθρώπους που θέλουν μια σταθερή πλατφόρμα εργασίας είτε αυτή είναι για διακομιστές ή για desktop.
Το CentOS υποστηρίζεται από μια κοινότητα ανθρώπων που θέλουν να βοηθήσουν άλλους ανθρώπους να χρησιμοποιήσουν την διανομή, ή από άτομα που χτίζουν τα δικά τους πρότζεκτ πάνω στην πλατφόρμα που προσφέρουμε.

Ποιες είναι οι διαφορές και οι συμβατότητες μεταξύ Red Hat EL και CentOS?

Αν τα κάναμε όλα σωστά, τότε δεν υπάρχουν διαφορές. Φυσικά αφαιρούμε υλικό που υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα όπως artwork, trademarks κλπ, από την διανομή και τα αντικαθιστούμε με τα δικά μας. Η διανομή η ίδια όμως θα πρέπει να είναι 100% συμβατή με το Red Hat Enterprise Linux: σφάλμα προς σφάλμα και χαρακτηριστικό προς χαρακτηριστικό. Αν βρεις κάτι που δουλεύει στο RHEL και δεν δουλεύει στο CentOS, τότε βρήκες κάποιο σφάλμα, και θα μας ευχαριστούσε αν το ανέφερες σε αυτή την σελίδα
Φυσικά δεν αναπαράγουμε τις συμπληρωματικές εφαρμογές που παίρνεις με το RHEL: Java, Acrobat Reader, Adobe Flash κλπ. Αν τις χρειάζεσαι αυτές τότε ή θα χρησιμοποιήσεις RHEL, ή θα τις βρεις από κάπου αλλού. Προφανώς δεν μπορούμε να χτίσουμε πράγματα όπως το RHEV ακόμα, καθώς δεν έχει γίνει ακόμη διαθέσιμος ο κώδικας.
Από την άλλη υπάρχει κάτι που κάνουμε διαφορετικά όντως. Σπάμε το προϊόν σε Server και Workstation – ή ακόμη και σε AS και ES για τις παλαιότερες εκδόσεις. Έτσι αν έχεις το CentOS, έχεις τα πάντα σε ένα προϊόν, ο,τι και να θέλεις να εγκαταστήσεις.

Υπάρχουν τρία ήδη χρηστών CentOS λοιπόν: a) Αυτοί που χρειάζονται την υποστήριξη της Red Hat αλλά δεν μπορούν να την πληρώσουν. b) Αυτοί που δεν χρειάζονται την υποστήριξη της Red Hat. c) Οι χρήστες desktop. Πόσο καλά εξυπηρετεί τις ανάγκες αυτών των κατηγοριών το CentOS?

Προσπαθούμε για το καλύτερο. Μιλήσαμε ήδη για τις πρώτες δύο κατηγορίες οπότε ας πούμε κάτι για τους χρήστες desktop.
Υπάρχουν πιθανόν δύο ήδη χρηστών desktop διανομών Linux: Αυτοί που θέλουν ο,τι πιο πρόσφατο υπάρχει, και αυτοί που απλά θέλουν να κάνουν την δουλειά τους. Το CentOS εξυπηρετεί την δεύτερη κατηγορία: Αυτούς που θέλουν απλά να κάνουν την δουλειά τους, τους ανθρώπους που θέλουν μια διανομή για τον υπολογιστή της μητέρας τους. Με άλλα λόγια μια διανομή που είναι σταθερή, σπάνια αλλάζει εμφάνιση (το CentOS θα έχει Gnome 2 μέχρι το 2016!), και δεν απαιτεί να μάθεις τις εφαρμογές σου από την αρχή όλη την ώρα.
Αν θέλεις λοιπόν μια διανομή που την μαθαίνεις μια φορά και μετά την χρησιμοποιείς αποδοτικό για τα επόμενα χρόνια, το CentOS είναι η κατάλληλη διανομή για σένα (και την μητέρα σου).
Οι κεντρικές εφαρμογές όπως τον browser, τον mail client και την σουίτα γραφείου θα λαμβάνουν ενημερώσεις με τα χρόνια, οπότε δεν θα μένεις πίσω εκεί. Γενικότερα όμως όλα θα μένουν ίδια και έτσι δεν θα χρειάζεται να ξαναμάθεις τα πάντα μετά από κάθε ενημέρωση.

Το CentOS σημαίνει Community ENTerprise Operating System. Ποια είναι λοιπόν η εμπλοκή της κοινότητας στην ανάπτυξη? Είναι ανοιχτή για όλους?

Συνεισφορά ή ανάπτυξη πακέτων? Όχι. Έχουμε έναν πολύ συγκεκριμένο στόχο που είναι η πιστή ανοικοδόμηση του RHEL μέσα από αυτά που μας προσφέρει το upstream. Αν έρθεις να χρίσεις πακέτα που σου αρέσουν για να τα χρησιμοποιήσει μετά ο καθένας στο CentOS, θα σε στείλουμε σε κάποια από τα αποθετήρια που προσφέρουν έξτρα πακέτα για διανομές EL.
Ψάχνουμε για άτομα που θέλουν να συνεισφέρουν στην τεκμηρίωση, στο τεστάρισμα ή άτομα που θέλουν να βασίσουν το δικό τους πρότζεκτ στο δικό μας. Αν ξέρεις CSS/HTML, ή είσαι καλός με τα γραφικά σε αγαπάμε ακόμη περισσότερο.
Αν έχεις μια εφαρμογή που τρέχει σε CentOS – γιατί να μην προσφέρεις ένα αποθετήριο για αυτήν, κάποια τεκμηρίωση για το πως μπορεί να ενσωματωθεί αυτό το αποθετήριο κατά την εγκατάσταση, και την χρήση του με την υπόλοιπη υποδομή που προσφέρουμε?
Οπότε ναι, δεν ψάχνουμε για άτομα που θέλουν να χτίσουν πακέτα – στο upstream γίνεται αυτή η δουλειά μια χαρά. Αν θέλεις να βοηθήσεις τους ανθρώπους να χρησιμοποιήσουν το CentOS είμαστε ανοιχτοί σε όποια ιδέα έχεις αρκεί να είναι ανοιχτού κώδικα. Υπάρχει όμως ένα πράγμα που θέλουμε από τους ανθρώπους: Μην τα παρατάτε αμέσως. Μείνετε μαζί μας αρκετό χρόνο και συζητήστε για αυτό που θέλετε να κάνετε. Σίγουρα θα υπάρχει κάτι που μπορούμε να κάνουμε μαζί.

Η ασφάλεια είναι μείζον θέμα για τους διακομιστές. Ποια είναι τα εργαλεία και η τεχνολογία που προσφέρει το CentOS σε αυτό τον τομέα?

Ενώ τα περισσότερα απαραίτητα εργαλεία είναι διαθέσιμα, υπάρχουν και διάφορα αποθετήρια που προσφέρουν πρόσθετο λογισμικό τα οποία δεν συμφωνούν με την φιλοσοφία του CentOS. Το CentOS δεν προσφέρει τις τελευταίες εκδόσεις πακέτων λογισμικού.
Αν θέλεις ένα ασφαλές σύστημα για τις εφαρμογές σου, υπάρχουν πολλές παροχές που μπορούν να σε βοηθήσουν με αυτό. Κατ αρχάς υπάρχει το SELinux, το οποίο δουλεύει εξ ορισμού και βοηθάει στην διατήρηση της ασφάλειας των εφαρμογών. Δεύτερον το CentOS κανονικά προσφέρει ενημερώσεις ασφαλείας μέσα σε 24 ώρες από το upstream. Από την στιγμή που το Red Hat έχει μια από της δυνατότερες ομάδες ασφαλείας στον κόσμο του Linux, οι χρήστες δεν μένουν ποτέ ανασφαλείς για πολύ.
Υπάρχει όμως και ένα μειονέκτημα. Καθώς το CentOS είναι μια ανοικοδόμηση, μπορούμε μόνο να αντιδρούμε και όχι να προενεργούμε. Έτσι κάθε φορά που το upstream προσφέρει μια νέα έκδοση του λειτουργικού, χρειαζόμαστε κάποιον χρόνο για να χτίσουμε αυτή την έκδοση. Αυτό σημαίνει ότι όσο η νέα έκδοση χτίζεται και δοκιμάζεται μπορεί να μείνεις χωρίς ενημερώσεις ασφαλείας για εβδομάδες.
Προσπαθούμε να απαλύνουμε την επίπτωση αυτή με το αποθετήριο CR (continuous release) το οποίο ήδη προσφέρει ενημερώσεις λογισμικού από την πιο πρόσφατη έκδοση, ενώ η ομάδα ακόμη την χτίζει.

Καταλαβαίνω ότι η σταθερότητα είναι πολύ σημαντική και πηγάζει από τον κώδικα του RHEL. Η ασφάλεια όμως πηγάζει από τις τελευταίες εκδόσεις των διάφορων προγραμμάτων, εφαρμογών κλπ. Πόσο δύσκολο είναι να ισορροπήσετε την ασφάλεια με την σταθερότητα?

Δόξα στο upstream μας. Το καταφέρνουν αυτό πολύ καλά. Ενώ υπάρχουν κομμάτια λογισμικού στα οποία δεν είναι δυνατό να εφαρμοστούν διορθώσεις ασφαλείας σε προηγούμενες εκδόσεις (Firefox, Thunderbird, LibreOffice), για αυτές τις περιπτώσεις δίνουμε στους χρήστες τις νέες εκδόσεις σε σταθερή βάση. Οι περισσότερες εφαρμογές λαμβάνουν backported διορθώσεις ασφαλείας.
Από την άλλη μεριά, η σταθερότητα (που δεν σημαίνει ότι το λογισμικό δεν θα κρασάρει ποτέ, αν και σπάνια θα συμβεί αυτό) είναι πολύ σημαντική για εταιρίες. Το CentOS σιγουρεύει ότι το λογισμικό που αναπτύσσεις θα τρέχει ακόμη και μετά από αναβάθμιση του λειτουργικού συστήματος. Όταν θέλεις να δουλεύεις αποδοτικά, είναι σημαντικό το λογισμικό να παραμένει ίδιο για πολύ καιρό.

Σκεφτήκατε ποτέ να χτίσετε μια ασταθή εκδοχή του CentOS, η οποία θα χρησιμοποιεί το RHEL σαν βάση, αλλά θα το συνδυάζει με νεότερες εκδόσεις προγραμμάτων? Η ακόμη και πειραματική χρήση κάποιων άλλων δικών σας ιδεών?

Όχι. Αν θέλεις τελευταίες εκδόσεις υπάρχει το Fedora. Ο στόχος μας είναι να προσφέρουμε μια σταθερή πλατφόρμα για διακομιστές και desktop. Αφήνουμε μετά χαράς τους πειραματισμούς σε αυτούς που έχουν το μεράκι για κάτι τέτοιο.

Όλοι ξαφνιάστηκαν όταν ανακοινώσατε ότι ο ιδρυτής του CentOS, κύριος Lance Davis είχε εξαφανιστεί. Τι ακριβώς έγινε τότε, και ποιο ήταν το αντίκτυπο στην ανάπτυξη και στους χρήστες του CentOS?

Αυτό συνέβη πολύ καιρό πριν. Ήταν σημαντικός για το πρότζεκτ ο διαχωρισμός από τον Lance, αλλά όλα τα σχετικά είναι εσωτερικό θέμα και θα πρέπει να παραμείνουν εσωτερικό θέμα. Από την άλλη κανένας χρήστης του CentOS δεν επηρεάστηκε από αυτό. Απλά άλλαξε τον τρόπο που χειριζόμαστε εμείς τα εσωτερικά θέματα.

Έχουν περάσει 6 μήνες από την έκδοση 6.1 του RHEL. Πότε θα είναι έτοιμο το CentOS 6.1?

Σύντομα. Για όποιον χρειάζεται ενημερώσεις, υπάρχει το αποθετήριο CR που προσφέρει όλες τις ενημερώσεις της έκδοσης 6.1, ενώ αν χρειάζεστε τα iso αρχεία για εγκατάσταση τότε θα περιμένετε λίγο γιατί τα χτίζουμε και τα δοκιμάζουμε τώρα.

Ο δικός μας διακομιστής χρησιμοποιεί CentOS και νομίζω ότι υπάρχουν πάρα πολλοί διακομιστές σε όλο τον κόσμο που χρησιμοποιούν την δουλειά σας. Μπορείτε να μας δώσετε κάποιους αριθμούς σαν δείγμα?

Όχι, δεν μπορούμε. Βλέπουμε ότι πολλές εταιρίες hosting προσφέρουν CentOS, και υποθέτουμε ότι θα πρέπει να υπάρχουν μερικά εκατομμύρια μηχανήματα που το τρέχουν. Αυτό όμως είναι απλά μια υπόθεση. Αν κοιτάξει κανείς του αριθμούς που παρέχουν άλλοι ανεξάρτητοι φορείς, μπορεί να δει ότι το CentOS είναι η πιο πολυχρησιμοποιημένη διανομή για διακομιστές με ποσοστό 29%.

Πως δουλεύει αυτό στον οικονομικό τομέα?

Είμαστε ένα μάτσο άνθρωποι που κάνουμε τα πάντα στον ελεύθερο χρόνο μας. Δεν υπάρχει οικονομική πλευρά για το CentOS. Αν θέλετε να μας υποστηρίξετε, τότε μιλήστε για μας σε άλλους, ή κεράστε μας έναν καφέ αν μας πετύχετε. Είμαστε καλά άτομα, οπότε μπορεί να περάσετε ένα ωραίο απόγευμα μέσα από κάτι τέτοιο.

Καταλαβαίνω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να μην πληρώσουν τίποτα σε σας, αλλά από την στιγμή που το CentOS χρησιμοποιείται σε κρίσιμα περιβάλλοντα από πολλές εταιρίες ή απλούς χρήστες δεν θα ήταν απίθανο να ήσασταν ένα από τα πιο κερδοφόρα πρότζεκτ ανοιχτού λογισμικού.

Ναι, πιθανότατα θα μπορούσαμε να είμαστε, αλλά προς το παρόν δεν ενδιαφερόμαστε. Αν θέλετε να μας βοηθήσετε διαβάστε παραπάνω. Εγώ τον πίνω σκέτο.

Website

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
What exactly is CentOS and what is the purpose behind the project?

Red Hat freely publishes the sources to it's enterprise operating system - you can find them at this website. CentOS is an independent rebuild of those sources. We try to be the Enterprise system for those people who either cannot afford the original distribution or who have enough knowledge inhouse that they don't need support.

We know of many companies who use RHEL on the public facing side and CentOS on the machines which are used in development, because you can just provision more machines once you need them.

We don't want to compete, so you will not find any commercial offers by CentOS - nor do we endorse companies who might offer support for CentOS.

Because at the end of the day (don't you hate that phrase?) without Red Hat, their product and their behaviour - opening up all the sources, offer the sources in a prepackaged way - neither CentOS nor any other of the rebuilds would exist.

In the end CentOS is an enterprise distribution for people who know what they need and who can handle problems themselves. And of course a distribution for people who want a stable working platform, be it server or desktop.

CentOS is backed by a community of people who either want to help other people using our distribution or who are building their own projects on the platform we offer.

What are the differences and compatibilities between Red Hat EL and CentOS?

If we did everything correctly, then there are none. Of course we remove copyrighted works (be it artwork, trademarks etc.) from the distribution and replace those with our own works. But the distribution itself should be 100% compatible with Red Hat Enterprise Linux: Bug for bug, feature for feature. If you find something which works in RHEL, but does not work in CentOS, then you likely found a bug. And we'd be pleased if you would file a bug report at this website

Of course we do not replicate the supplementary applications which you get with RHEL: Java, Acrobat Reader, Adobe Flash and so on. If you need those in your distribution you should either use RHEL or get those applications from somewhere else. Obviously we cannot rebuild things like RHEV (yet), as they haven't been open sourced.

On the other hand there is one thing we do differently, indeed: We do not split the product between Server or Workstation - or even between AS and ES for older releases. So if you get CentOS, you have everything in one product, no matter what you want to install.

I believe that CentOS has three kind of users: a) Those who need the Red Hat support but can't afford it. b) Those who don't need the Red Hat support c) The desktop users. How well can CentOS serve the needs of these three different user categories?

We try our best. As we already talked about the first two user categories above, let's say something about the desktop users.

There are probably two kinds of desktop users when it comes to Linux distributions: Those who want the latest, greatest and most current with the most bling - and those who just want to do their work.

CentOS caters the second category: The people who just want to do their work, the people who are seeking a desktop they can give to their mother. In other words: A desktop which is stable, rarely changes it's appearance - CentOS will have Gnome 2 until 2016! - and doesn't require you to relearn your applications all the time.

So if you want a desktop which you learn once and then can use efficiently over the next few years, CentOS is the distribution for you (and your mother, we cannot point that out often enough).

Central applications (like the browser, the mail program or the office suite) will receive updates over the years, so you're not staying behind there. But generally everything will stay the same, so you do not have
to relearn everything after the next update.

CentOS means Community ENTerprise Operating System. So what is the community level of activity/involvement? Is the development and contribution open to everyone?

Contribution or development of packages? No. We have a very narrow goal there: rebuild (you know the drill: Bug by bug, feature by feature) what our upstream offers to us. So if you're the person who wants to build his favourite packages, so that people can use them with CentOS, we probably will point you to one of the repositories which are offering additional packages for EL distributions.

We are looking for people who want to contribute documentation, who want to help testing our rebuild or who want to base their project on the CentOS platform. If you're a CSS/HTML person or are graphically gifted, we even like you more.

If you have an application which runs on CentOS - why not offer a repository for that, some documentation on how to integrate that repo during installation and for the rest use the infrastructure we already have in place?

So yes, we are not looking for people who want to build packages – our upstream was so kind to do much the work needed there. If you want to help people using CentOS - we are open for every idea you have, if it is open source.

But there's one thing we want from people: Don't give up early, but stay with us through what you want to do. If you can do that and want to stay with us for a long time, then talk to us, we're sure that we can find something which we can do together.

Server oriented systems are all about security. What are the tools and technology that CentOS offers to its users on the security sector?

What exactly do you mean by that question? CentOS as a platform for security researches? While most of the tools needed are available - again, there are several repositories which offer additional software - the philosphy behind CentOS probably will turn off most of those people: CentOS doesn't offer the latest and greatest software.

If you want a secure system for your applications, there are many provisions in place which help you with that. First there is SELinux, which works out of the box and helps keeping applications safe. Second: CentOS normally offers security updates within 24 hours of our upstream. And as Red Hat has one of the strongest security teams within the Linux world, users will never stay insecure for long.

But there's one drawback: As CentOS is a rebuild, we can only react, not do things proactively. So every time our upstream offers a new version of it's operating system, we need some time to rebuild this version. This means that you might be without security updates for several weeks while the new version is built and tested.

We try to soften that impact with our continouos release repository (CR) which already offers updates to the software available in the most current release, while the team is still building the new version.

I understand that stability is a very important thing that also derives from Red Hat's sources, but security derives from “the latest” versions of programs, applications etc. How difficult is it to balance stability and security?

Kudos to our upstream. They manage that very well: While there is some software where security fixes cannot be applied to previous versions - firefox, thunderbird or LibreOffice, those are getting updated with new versions on a regular basis - most applications receive backported security fixes. Regarding that, we're just rebuilders.

On the other hand stability (which doesn't mean that the software will never crash, though it seldomly does) is very important for business users: CentOS makes sure that software you develop will still run, even after you update your Operating System. It is important that software stays the same over a long time, when you want to work efficiently.

Have you ever considered building an unstable version of CentOS that will use a Red Hat base system combined with newer versions of programs? Or even maybe experimental use of your own ideas?

No. If you want leading edge, then there's Fedora. Our goal is to offer a stable platform for servers and desktops. We'll happily leave experimental things to those who want to tinker.

Everyone was very surprised when you reported that the founder of CentOS, Lance Davis had dissapeared. What exactly happened back then, and what was the impact on the development and userbase of CentOS?

That happened a long time ago. It was important for the project that the split from Lance happened, but everything else around that issue is internal and should stay internal. On the other hand none of the CentOS users worldwide was affected by
this, it just changed how we're handling things internally now.

It's been 6 months since Red Hat 6.1 was released. When are we going to see CentOS 6.1?

Soon. If you need updates, there is the CR repository which offers you all the updates 6.1 has, if you need the isos for installation, then those are currently built and tested.

Our server uses CentOS and i think there are too many servers around the world that use your work. Can you give us any numbers as a sample?

No, we can't. Seeing that many hosting companies offer CentOS, we guess that there might be a few million machines running that. But that is only guesswork. If you look at numbers other independent facilities provide, you can
see that CentOS is rated as the most used Linux distribution, powering
more than 29% of all Linux based web servers.

Is this working for you on the economic sector?

We're a bunch of people who do everything in their free time - there is no economic aspect to CentOS. If you want to support us, then spread the word or help us buy swag we can offer at conventions - or even easier: Buy us beer when you meet us. We're all very nice persons, so you might even get a great evening out of that.

I understand that most people choose not to pay anything to you, but since CentOS is used in a very critical environment by many companies or individuals it wouldn't be crazy to be one of the very few profitable open-source projects.

Yes, we probably could be. But as it stands we're not interested. If you want to help us: See above. I personally take my coffee without sugar.

  • Σχόλια

11 Comments:

  1. Εικόνα psyxroskianapodos

    Πολύ καλή συνέντευξη,και καλή ευκαιρία να μάθει ο πολύς κόσμος για ορισμένες διανομές πέρα από την πεπατημένη.
    Βέβαια σε ορισμένα σημεία δεν μας τα λένε και πολύ καλά.
    π.χ. οτι το CenOS είναι κατάλληλο για desktop χρήση.Δεν είναι.Είναι υπερβολικά συντηρητικό,ακόμα και με τα δικά μου standards.Και γενικότερα είναι από τις «στρυφνές» διανομές,εύκολα θα σας σπάσει τα νεύρα.
    Επίσης, για όλη αυτή την ανωμαλία με τον Lance Davis και οτι κανείς χρήστης δεν επηρεάστηκε από αυτό,κι αυτό δεν είναι ακριβώς αλήθεια.
    Είχε κυκλοφορήσει το RHEL 6 και το CentOS είχε μείνει στο 5 για ένα ολόκληρο χρόνο,μέσα στον οποίο σίγουρα έχασε χρήστες που στράφηκαν σε παραπλήσιες διανομές
    (κυρίως scientific linux https://www.scientificlinux.org/ )
    Ακόμα και τώρα το CentOS laggάρει μη έχοντας πάει σε 6.1 ενώ SL 6.1 έχει βγεί από τον Ιούλιο.
    Overall πάντως,like I said,πολύ καλή συνέντευξη.

  2. Εικόνα Salih Emin
    Salih EminΝοε 21, 2011 23:21 ΜΜ

    Συμφωνώ. Σε καμία περίπτωση το CentOS δεν μπορεί αν είναι το desktop της μαμάς. Αυτή η κρίση ταυτότητας που διατρέχουν οι διανομές Linux που δεν έχουν ξεκαθαρίσει το "Σε ποιον απευθυνόμαστε" (εκτός απο το Gentoo, Arch, Slackware ειδικού σκοπού διανομές) προκαλεί εκτός απο σύγχυση στους χρήστες προκαλεί και εσωτερικά προβλήματα στην κοινότητα που το αναπτήσει με αποτέλεσμα να χάνουν πολλές φορές τον στόχο τους.
    Από εκεί και πέρα αν και προτιμώ Debian ή Ubuntu LTS για Workstation (Σταθμός/Desktop Εργασίας) συμφωνώ οτι και το CentOS είναι εξαίρετος υποψήφιος.
    Τέλος νομίζω οτι έμμεσα ... τη είπε λίγο στο Fedora και το μοντέλο τους ... ή μου φαίνεται ??? :P  

  3. Εικόνα Billy Toulas
    Billy ToulasΝοε 21, 2011 21:56 ΜΜ

    Να σαι καλά. Η θετική άποψη έχει άλλη βαρύτητα όταν προέρχεται από έναν ψυχρό και ανάποδο άνθρωπο :p

  4. Εικόνα constantinos
    constantinosΝοε 28, 2011 17:15 ΜΜ

    Τη προτιμούν οι περισσότερες εταιρείες που κάνουν hosting σε ιστοσελίδες παγκοσμίως,

  5. Εικόνα Spiros_G
    Spiros_GΝοε 28, 2011 14:36 ΜΜ

    Τυπικά, η RHEL είναι εκείνη που βασίζεται στη Fedora, που έχει πιο 'φρέσκο' λογισμικό. Το CentOS, απλά 'εκμεταλεύεται' την δύναμη της άδειας ελλακ που υπόκειται το μεγαλύτερο μέρος της RHEL. Η οποία δημοσιεύσει (μόνο) τον *πηγαίο κώδικα* και έτσι το CentOS 'κτίζει' από αυτό και προσφέρει την δωρεάν διανομή. Και προφανώς δεν υποστηρίζεται από την εταιρία Red Hat. Επίσης το CentOS υπόσχεται και 100% binary compatibility σε αντίθεση με άλλα 'δωρεάν' project όπως Scientific Linux και αυτό είναι πολύ σημαντικό.
    Αναφέρει πως έχει το ~30% στην αγορά *των servers*.  ..φιλικά
    υ.γ: Τα περισσότερα που είπα τα αναφέρει το άρθρο.

  6. Εικόνα Nikos Kosmidis
    Nikos Kosmidis (χωρίς επαλήθευση)Νοε 28, 2011 13:19 ΜΜ

    Και πως αυτή κατέχει το 30% της αγοράς?

  7. Εικόνα Billy Toulas
    Billy ToulasΝοε 21, 2011 23:38 ΜΜ

    Όχι δεν νομίζω, απλά είπε ότι για όποιον θέλει την άλλη όψη του νομίσματος (με τα καλά και τα κακά) υπάρχει το Fedora

  8. Εικόνα Salih Emin
    Salih EminΝοε 21, 2011 23:23 ΜΜ

    Όχι μωρέ μια χαρά είναι ... το Gnome 2.x είναι σταθερό και θα λαμβάνει bug-fix και security updates απο την RedHat μέχρι το 2016. Οπότε είναι καλυμμένοι

  9. Εικόνα Alexandros
    AlexandrosΝοε 21, 2011 22:19 ΜΜ

    Ωραία συνέντευξη για μία διανομή που στηρίζει το μισό ιντερνετ. Μπράβο!

    p.s. Gnome 2 μέχρι το 2016;;; Αυτό δεν είναι σταθερότητα, είναι στασιμότητα... 

  10. Εικόνα Nikos Kosmidis
    Nikos Kosmidis (χωρίς επαλήθευση)Νοε 28, 2011 13:17 ΜΜ

    Γιατί υφίσταται διανομή βασισμένη σε RedHat αφού ήδη υπάρχει η Fedora?

  11. Εικόνα dstilio
    dstilio (χωρίς επαλήθευση)Ιαν 10, 2013 14:10 ΜΜ

    Μία διόρθωση στο κείμενο: εκει που λέει για τις διαφορές μεταξύ RHEL και CentOS

    "Σπάμε το προϊόν σε Server και Workstation"

    Κανονικά είναι ΔΕΝ Σπάμε. Άντε και μπερδεύτηκα και έψαχνα στο site τους για τις διάφορες εκδόσεις...:P

Scroll to Top