BETA

9 Εργαλεία Για Να Ενθουσιαστούν Τα Παιδιά με τον Προγραμματισμό!

Εικόνα Maria

Screenshot-9 Τα εκπαιδευτικά συστήματα παραμένουν ιεραρχικά, τυποποιημένα, αξιολογικά, βαρετά, ταξικά. Αυτήν την αντίφαση και σχιζοφρένεια του συστήματος, ανάμεσα σε αυτό που είναι και σε αυτό που θέλει να γίνει, την πληρώνουν πρώτοι και καλύτεροι οι μαθητές και σίγουρα οι εκπαιδευτικοί και όλα τα άλλα θύματα των «εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων». Υπάρχουν πολλοί και πολύ ουσιαστικοί λόγοι που θα έπρεπε το Computing να εδραιωθεί ως υποχρεωτικό μάθημα στα σχολεία. Δεν χρειαζόμαστε τετριμμένα επιχειρήματα που το μόνο που θα καταφέρουν είναι να προκαλέσουν σύγχυση. Το σίγουρο είναι ότι το Computing (η Επιστήμη των Υπολογιστών) έχει οφέλη που ξεπερνούν την σφαίρα της τεχνολογίας. Είμαι (και όλοι μας θα έπρεπε δηλαδή να είμαστε) υπέρ του να πρωτοστατήσει η Πληροφορική στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση / παιδεία (όπως θέλετε πείτε το), επειδή πιστεύω ότι είναι σημαντικό να σου δίνεται η ικανότητα να εξοικειώνεσαι με τον γενετικό κώδικα και θεωρώ ότι κάθε μαθητής/σπουδαστής θα πρέπει να έχει την ευκαιρία να μάθει προγραμματισμό. Αν διδάξουμε σε χιλιάδες μαθητές την κωδικοποίηση, τότε ίσως να διαπιστώσουμε ότι οι εκατό το απολαμβάνουν, οι δέκα υπερέχουν και ο ένας θα φέρει επανάσταση στην κοινωνία μας. Ας κάνουμε τους μαθητές μας να μην φοβούνται τις λέξεις όπως προγραμματισμός και κωδικοποίηση. Ας είμαστε ειλικρινείς σχετικά με το Computing και θα δούμε την δημοτικότητά του να εκτινάσσεται στα ύψη. Εμείς είμαστε αυτοί που δεν διδάσκουμε στους νέους έναν επαναστατικό, καινούριο τρόπο σκέψης που θα επιφέρει ευρύτερα οφέλη για την κοινωνία. Πρόωρα ανεπτυγμένο. Αυτό ήταν το μόνο επίθετο που ειθίζετο να χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα παιδί που έδειχνε πως έχει κάποιο φυσικό ταλέντο, μη συνηθισμένο για την ηλικία του. Στην εποχή της τεχνολογίας που διανύουμε, δεν είμαι και τόσο σίγουρη ότι αυτή είναι η κατάλληλη λέξη. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως, στις μέρες μας, κάθε παιδί έχει μία τάση και ένα ταλέντο σε καθετί ψηφιακό. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως από την στιγμή που γεννιούνται δέχονται ψηφιακά ερεθίσματα και εικόνες. Σκεφτείτε μόνον πως το παιδί, από μωρό, βλέπει τους οικείους του να κάνουν κάτι μπροστά στην οθόνη ενός υπολογιστή. Είναι, λοιπόν, φυσικό και επόμενο να αισθάνονται την τεχνολογία αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς τους, το οικείο τους περιβάλλον˙ είναι σαν τα ψάρια μέσα στο νερό ένα πράγμα :P . Δεν είναι λίγα τα παιδιά που έχουν έμφυτο ταλέντο στον προγραμματισμό και το μόνο που χρειάζονται είναι κάποιον να εντοπίσει αυτό το χάρισμά τους αλλά και την ευκαιρία να εντρυφήσουν και να εξελίξουν το ταλέντο τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο νεαρός 15χρονος πλέον προγραμματιστής Lim Ding Wen που, όταν ήταν ακόμα 7 χρονών, ξεκίνησε να ασχολείται με τον προγραμματισμό -με την βοήθεια του πατέρα του βέβαια-. Μα και για το μέσο παιδί, οι υπολογιστές και τα smartphones είναι εργαλεία διασκέδασης. Δεν το βλέπουν καν σαν μόρφωση. Η εκπαίδευση έρχεται πολύ αργότερα. Βεβαίως, για να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον κάποιου παιδιού στον προγραμματισμό, θα πρέπει κι εμείς οι ενήλικες να του δώσουμε κάποιο έναυσμα. Ένα κίνητρο που θα του τραβήξει την προσοχή καθώς χρειάζεται κάποιος χρόνος για να αναπτυχθούν η λογική του ηλεκτρονικού υπολογιστή και οι αρχές της γνώσεις του. Πρώτα έρχονται η φαντασία και η δημιουργικότητα. Και αυτή είναι και η ουσία των εργαλείων που θα σας παρουσιάσουμε˙ πρόκειται για δημιουργικά εργαλεία που θα ενθουσιάσουν τα παιδιά και δεν θα βλέπουν την ώρα να ασχοληθούν με τον προγραμματισμό. Στο βίντεο του TED, ο Conrad Wolfram τονίζει τις δυνατότητες της δημιουργικής διδασκαλίας που θα γίνει το σπίρτο για να ανάψει η φωτιά, που σιγοκαίει στο παιδί. Παρακολουθώντας το βίντεο θα καταλάβετε γιατί τα παιδιά χάνουν το ενδιαφέρον τους στα μαθηματικά. Άλλωστε, κάποτε ήμασταν κι εμείς παιδιά, άρα δεν έχουμε παρά να θυμηθούμε τα δικά μας βιώματα. Εξηγεί ακόμα την απόλυτη ανάγκη να σταματήσουμε επιτέλους τις άκαμπτες οδηγίες και επικρίσεις και, αντ’ αυτού, να τις συνδυάσουμε με την πραγματικότητα και την καθημερινή διαβίωση. Ο ίδιος ο Conrad Wolfram συνιστά την χρήση του προγραμματισμού για την διδασκαλία των μαθηματικών. Έτσι, γίνεται και πιο διασκεδαστικό αφού δεν αναγκάζονται να μάθουν ένα «ξερό» αντικείμενο (μάθημα).

9 εργαλεία που θα βοηθήσουν στην Δημιουργική Μάθηση του Προγραμματισμού

Θα κάνουμε μνεία σε εννέα εργαλεία (η σειρά με την οποία παρουσιάζονται είναι εντελώς τυχαία) που αποδεικνύουν πως ο προγραμματισμός δεν έχει να κάνει μόνο με συναρτήσεις. Μπορείτε κάλλιστα να συνδυάσετε τον προγραμματισμό με το παιχνίδι, την λογική με την διαίσθηση (δεν επικεντρώνονται όλα στο Linux).

Crunchzilla Code Monster

Screenshot Ευχάριστη Μάθηση της JavaScript. Το Crunchzilla Code Monster σχεδιάστηκε για τα παιδιά από τον Greg Linden, ο οποίος ήθελε να μάθουν προγραμματισμό τα παιδιά του. Θα λέγαμε πως μοιάζει με έναν κειμενογράφο, ένα πρόγραμμα επεξεργασίας WYSIWYG στο οποίο το ένα τμήμα από το παράθυρο που σας ανοίγει είναι για τον κώδικα και το άλλο τμήμα παράθυρο για να δεις τι κάνει ο κώδικας. Το Code Monster (Τέρας του Κώδικα) στην κορυφή είναι ένας φιλικός δράκος που σε καθοδηγεί από το ένα μάθημα στο άλλο. Στο σύνολό τους τα μαθήματα είναι 59. Για να μετακινηθείτε από το ένα μάθημα στο άλλο, δεν έχετε παρά να κάνετε κλικ στο συννεφάκι/φούσκα (speech bubble). Τα μαθήματα ξεκινάνε εύκολα και όλα είναι διαδραστικά. Τόσο οι μεταβλητές και οι παράμετροι όσο και τα πολύχρωμα αντικείμενα, όπως κουτιά και δέντρα που εισάγονται, δημιουργήθηκαν με κώδικα JavaScript. Το σημαντικό είναι πως τα λάθη, όχι μόνον εντοπίζονται αλλά, εξηγούνται κιόλας. Το Code Monster αποθηκεύει το μάθημα που κάνετε κάθε φορά έτσι ώστε να μπορείτε ανά πάσα στιγμή να σταματήσετε και να συνεχίσετε αργότερα ή όποτε εν πάση περιπτώσει σας βολεύει. Μάλιστα, εφ’ όσον συνεχίσετε από τον ίδιο browser και στο ίδιο μηχάνημα, θα σας πάει κατευθείαν στο μάθημα που σταματήσατε. Τι θα ενθουσιάσει το παιδί: Ναι μεν στο αριστερό τμήμα του παραθύρου είναι η JavaScript αλλά στο δεξί τμήμα, ως δια «μαγείας», δημιουργούνται απλά γραφικά. Έτσι λοιπόν, για να μάθει το παιδί προγραμματισμό, δεν έχει παρά να παίξει με τον κώδικα και αμέσως θα βλέπει τα πολύχρωμα αποτελέσματα στα δεξιά.

Logo

Screenshot-1 Ευχάριστη Μάθηση των δομών ελέγχου στον προγραμματισμό με την βοήθεια των βασικών δεδομένων όπως είναι οι λέξεις, οι λίστες και οι πίνακες. Η Logo είναι μια από τις αρχαιότερες γλώσσες εκπαιδευτικού προγραμματισμού. Δημιουργήθηκε το 1967 για εκπαιδευτική χρήση και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διδάξει τα βασικά της επιστήμης των υπολογιστών. Έγινε γνωστή με την υλοποίηση του Turtle Graphics. Από τα σπάργανά της ακόμα εξελίχθηκε και επεκτάθηκε σε διαφορετικές εκδόσεις για όλα τα λειτουργικά συστήματα. Κάποιες καλές πηγές, αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για αυτήν την γλώσσα προγραμματισμού, είναι οι Turtle Academy και Turtle Logo. Τι θα ενθουσιάσει το παιδί: Η διδασκαλία παρεούλα με την χαριτωμένη χελώνα, οι εντολές, τα βασικά σχήματα και τα γραφικά που δημιουργούν.

Scratch

Screenshot-2 Ευχάριστη Μάθηση με εικονογραφημένη διαδραστικότητα χωρίς να μαθαίνουν την σύνταξη του προγραμματισμού. Δεν μπορείτε να αμφισβητήσετε τα 3.000.000 τεκμηριωμένα projects του. Το Scratch καυχιέται για την παγκόσμια κοινότητά του και εδώ έγκειται ο πλούτος της μάθησης. Με το Scratch, μπορείτε να δημιουργήσετε διαδραστικές ιστορίες, κινούμενα σχέδια, μέχρι και παιχνίδια μπορείτε να φτιάξετε. Τι θα ενθουσιάσει το παιδί: Αφήνει το πεδίο ελεύθερο για να καλπάσει η φαντασία, χωρίς να διδάσκει τις περίπλοκες έννοιες του προγραμματισμού. Απλά παίξτε με τα ξωτικά, σέρνοντάς τα (με drag και drop).

EToys

Screenshot-3 Ευχάριστη Μάθηση εννοιών με σκριπτάκια που μπορούν να προγραμματισθούν. Το EToys, όπως και το Scratch, είναι ένα εμπλουτισμένο οπτικό εργαλείο για την δημιουργία προγραμμάτων υπολογιστών. Ο στόχος του project είναι η προώθηση της δημιουργικής και κριτικής σκέψης. Το EToys λειτουργεί ως αυτόνομο πρόγραμμα και τρέχει σε όλες τις πλατφόρμες των browsers. Είναι διαθέσιμο σε πολλές γλώσσες και είναι Open Source. Ενδιαφέρον έχει και το γεγονός ότι αναπτύχθηκε για πρώτη φορά στην Apple και χρησιμοποιήθηκε στο project One Laptop per Child. Τι θα ενθουσιάσει το παιδί: Τα 2D και 3D γραφικά υποστηρίζονται από αρχεία κειμένων, εικόνων και ήχου που μπορεί να γίνουν διαδραστικά και σε συνδυασμό με την βοήθεια εύκολων σκρίπτς.

Waterbear

Screenshot-4 Ευχάριστη Μάθηση με σκριπτς που μπορούν να προγραμματισθούν, μαθαίνοντας ταυτόχρονα και πώς ένα πρόγραμμα περνάει από το ένα βήμα στο επόμενο. Το Waterbear εξελίχθηκε πρόσφατα και είναι εμπνευσμένο από το Scratch. Έχουν άλλωστε και κάποιες ομοιότητες όπως την οπτική προσέγγιση του drag and drop των αντικειμένων. Στην πραγματικότητα, δημιουργεί JavaScript αλλά το παιδί δεν χρειάζεται να γνωρίζει την σύνταξη. Μέσω παραμέτρων, παρέχεται στο παιδί η λογική να συγκεντρώνει και να συναρμολογεί όλα τα στοιχεία του προγράμματος. Μία από τις διαφορές του από το Scratch είναι και το ότι το μαθησιακό περιβάλλον είναι ο browser. Δηλαδή, δεν μπορεί να το κατεβάσει και να αρχίσει να δημιουργεί. Θα λέγαμε πως το Waterbear δεν είναι ακόμα αντάξιο των άλλων αλλά μπορείτε να το δοκιμάσετε αν ψάχνετε για μια εναλλακτική λύση του Scratch. Τι θα ενθουσιάσει το παιδί: Και εδώ έχουμε το drag and drop στον browser που πάντα κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών αλλά και το γεγονός ότι τα scripts περιγράφονται σε απλά αγγλικά.

ToonTalk

Screenshot-5 Η Μάθηση γίνεται Ευχάριστη και σε αυτό το πρόγραμμα αφού στο περιβάλλον προγραμματισμού υπάρχει το στοιχείο της διασκέδασης με τα κινούμενα σχέδια και τους χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων που διαθέτει. Μπορείτε να κατεβάσετε την πλήρη έκδοσή του εντελώς δωρεάν. Θα χρειαστείτε χώρο 126 MB στον δίσκο σας και τρέχει σε όλες τις εκδόσεις των Windows και OSX (με το Virtual PC). Μέσα από τα κινούμενα σχέδια του ToonTalk μπορείτε να χτίσετε και να τρέξετε όλα τα προγράμματα ηλεκτρονικών υπολογιστών. Τα παιδιά θα μαθαίνουν πώς να προγραμματίζουν ενώ ταυτόχρονα θα αντιμετωπίσουν δύσκολους γρίφους, θα εκφράσουν την δημιουργικότητά τους, θα μάθουν νέους τρόπους για την επίλυση προβλημάτων και, κυρίως, θα το διασκεδάσουν με την ψυχή τους! Η έκδοση 3.0 του ToonTalk είναι πλέον δωρεάν. Τι θα ενθουσιάσει το παιδί: Τα παιχνίδια παζλ που, παίζοντάς τα, θα βλέπει πώς χτίζονται τα πράγματα στο ToonTalk.

Ruby for Kids

Screenshot-6 Ευχάριστη Μάθηση της γλώσσας Ruby. Αν θέλετε να κάνετε το παιδί σας να μάθει μια συγκεκριμένη γλώσσα προγραμματισμού, η Ruby είναι μια καλή επιλογή αφού πρόκειται για μια αντικειμενοστραφή γλώσσα με την οποία κωδικοποιούνται και οι περισσότερες εφαρμογές του διαδικτύου. Είναι μια απλή γλώσσα, επειδή η σύνταξή της είναι διαισθητική και έχει λιγότερες εντολές. Λειτουργεί σε όλα τα λειτουργικά συστήματα και είναι δωρεάν. Σημαντικό είναι πως έχει και μια πολύ μεγάλη κοινότητα πίσω της για την διδασκαλία και την εκμάθηση της γλώσσας. Τα μαθήματα, τα παιχνίδια αλλά και τα παραδείγματα του Ruby for Kids θα είναι ένα γερό σκαλοπάτι τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες. Τι θα ενθουσιάσει το παιδί (και όχι μόνο): Το πώς μπορεί να χρησιμοποιήσει την γλώσσα προγραμματισμού Ruby για να αναπτύξει διάφορα διαδικτυακά παιχνίδια.

Raspberry Pi

Screenshot-7 Ευχάριστη Μάθηση προγραμματισμού με τον παραδοσιακό τρόπο, με την κατανόηση του hardware. Για όσους δεν γνωρίζουν, το Raspberry Pi είναι ένας υπολογιστής που το μέγεθός του δεν ξεπερνάει μια πιστωτική κάρτα και ο οποίος, όμως, μπορεί να προγραμματιστεί για να χρησιμοποιηθεί ακριβώς όπως και ένας επιτραπέζιος υπολογιστής. Αναπτύχθηκε ως μια λύση χαμηλού κόστους για την διδασκαλία της επιστήμης των υπολογιστών στα σχολεία. Το Raspberry Pi έχει πολλές ενδιαφέρουσες χρήσεις και κάθε μέρα η κοινότητα που βρίσκεται πίσω από αυτό έρχεται και με μία πρωτόγνωρη χρήση. Η πλατφόρμα του Raspberry Pi χρησιμοποιεί το hardware και το λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα. Περιττό να πούμε βέβαια πως είναι ιδανικό για τους νεαρούς geeks. Τι θα ενθουσιάσει το παιδί: Το πώς μπορεί να μάθει να προγραμματίζει μέσα σε μία μόλις ώρα!

RoboMind

Screenshot-8 Μαθαίνει Ευχάριστα πώς να προγραμματίζει ένα ρομπότ και, ως εκ τούτου, μαθαίνει και τα βασικά της ρομποτικής. Το RoboMind είναι ένα εργαλείο για εκμάθηση προγραμματισμού. Ταυτόχρονα, όμως, είναι και εκπαιδευτικό εργαλείο. Έρχεται με την δική του γλώσσα scripting, ονόματι ROBO. Πρόκειται για απλή γλώσσα που στα συν της είναι ότι δεν απαιτεί προηγούμενη γνώση. Ο στόχος του προγραμματισμού είναι να γίνει ένα εικονικό ρομπότ που θα κινείται γύρω από ένα πλέγμα δύο διαστάσεων και θα επιδεικνύει κάποιες απλές κινήσεις. Διδάσκει στον μαθητή τις κοινές αρχές του προγραμματισμού που μπορούν να εφαρμοστούν οπουδήποτε. Είναι διαθέσιμο για να το κατεβάσετε δωρεάν για Linux αλλά και για Windows και  OSX. Τι θα ενθουσιάσει το παιδί: Το γεγονός ότι μαθαίνει τα βασικά της τεχνητής νοημοσύνης που, εν συνεχεία, θα τα χρησιμοποιήσει και για τον προγραμματισμό των πραγματικών ρομπότ. ch1 Όπως καταλαβαίνετε, το να διδάσκεις τα παιδιά πώς να δημιουργούν κώδικα και πώς να προγραμματίζουν γίνεται πλέον μέρος της Εκπαιδευτικής Ψυχαγωγίας. Ειδικά στην σημερινή κοινωνία, είναι σημαντικό οι πολίτες να μάθουν να βλέπουν πέρα από την άνεση των εφαρμογών και των συσκευών και να κατανοήσουν πώς αυτές λειτουργούν πραγματικά. Ξέρουμε πώς να χρησιμοποιούμε υπολογιστές αλλά θα πρέπει να γνωρίζουμε και πώς να τους προγραμματίζουμε. Αυτή θα είναι η μεγάλη καινοτομία. Και φυσικά, από την στιγμή που τα παιδιά μας είναι τα λουλούδια που θα ανθίσουν, αυτά είναι που πρώτα από όλους θα πρέπει να μάθουν, όχι πώς να χρησιμοποιούν το υπάρχον λογισμικό αλλά, πώς να φτιάχνουν το λογισμικό του μέλλοντος.

  • Σχόλια

5 Comments:

  1. Εικόνα dio
    dio (χωρίς επαλήθευση)Mar 29, 2014 11:46 ΠΜ

    Μπράβο, αυτά είναι άρθρα!

  2. Εικόνα Maria
    MariaMar 29, 2014 14:14 ΜΜ

    Σ' ευχαριστούμε πολύ dio.

  3. Εικόνα Maria
    MariaΑπρ 04, 2014 22:07 ΜΜ

    Σε κάποια προγράμματα λέμε και ποια έκδοση είναι δωρεάν. Όπως στο ToonTalk που αναφέρουμε:

    Η έκδοση 3.0 του ToonTalk είναι πλέον δωρεάν.

    ΥΓ: Ααα και, σ' ευχαριστούμε πολύ Toa115 :D .

  4. Εικόνα Toa115
    Toa115 (χωρίς επαλήθευση)Απρ 04, 2014 15:54 ΜΜ

    Πολύ ωραίο άρθρο!!! Μερικά προγράμματα δεν είναι εντελώς δωρεάν.

  5. Εικόνα Ανώνυμος
    Ανώνυμος (χωρίς επαλήθευση)Οκτ 31, 2017 13:02 ΜΜ

    kalispera ti kanetai oraio to site

Scroll to Top