BETA

Ο Γιάνης, το Bitcoin και η Σωτηρία

Εικόνα constantinos

Η ελλάδα είναι βυθισμένη στο χάος μιας μεγάλης κρίσης. Όχι οικονομικής, αλλά της ατέρμονης βλακείας του Πανηλίθιου. Επειδή είναι κουραστικοί πια αυτοί οι πρόλογοι, για μια κοινωνία που στο φινάλε μεγαλώνει με ένα χαμηλό μορφωτικό επίπεδο στα σχολεία και γαλουχημένη στο πώς να γίνει ένας καλός, υπάκουος και νόμιμος μικροαστός, με τα δωρεάν μεταπτυχιακά που παραδίδουν τα ΜΜΕ, ας περάσουμε στην ουσία:

Τις τελευταίες ώρες (τρέχουσα ημερομηνία 3/7/15 και σχεδόν 20:30), αναπαράγεται μια "είδηση" που αφορά το ηλεκτρονικό νόμισμα Bitcoin και τον νυν υπουργό οικονομικών, Γιάνη Βαρουφάκη, της νυν συγκυβέρνησης (ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ), με τίτλο (σε διάφορες ελαφρές παραλλαγές);

Όταν ο Γ. Βαρουφάκης πρότεινε για νόμισμα το… ψηφιακό νόμισμα

Αφού φροντίζουν να μας ενημερώσουν :) τι είναι το Bitcoin, αναφέρουν την άποψη ενός Giulio Prisco, αρθρογράφου του περιοδικού Bitcoin Magazine, σύμφωνα με τον οποίον:

Σύμφωνα με τον Prisco, οι ιδέες που εξέφραζε τότε ο Γ. Βαορυφάκης, προκαλούν έκπληξη καθώς εκστομίστηκαν από έναν αριστερό πολιτικό.

Ο Γιάνης Βαρουφάκης, ο νέος Έλληνας ΥΠΟΙΚ, δεν είναι άγνωστος στην ριζοσπαστική και αντισυμβατική διανόηση, αναφέρει ο αρθρογράφος. Το 2012 εργάστηκε ως οικονομικός σύμβουλος στην Valve Corporation, την εταιρία που δημιούργησε τα πολύ δημοφιλή video παιχνίδια Half-Life, Portal και Counter-Strike.
Στην Valve ο Βαρουφάκης έκανε έρευνα να για την ψηφιακή οικονομία εντός των παιχνιδιών και διατηρούσε ένα blog με τίτλο Valve Economics. Εκεί επαινούσε την ιδιαίτερα «ανεπίσημη» μορφή διαχείρισης της Valve, χρησιμοποιώντας λέξεις που κάποιος δεν θα περίμενε να τις ακούσει από έναν αριστερό πολιτικό.

«Διαβάστε το την πολιτικοοικονομική μου ανάλυση για το διαχειριστικό μοντέλο της Valve», έγραφε τότε. «Αυτή όπου δεν υπάρχουν αφεντικά, καμία αντιπροσώπευση, καθόλου διαταγές, καμία προσπάθεια από κάποιον να πει σε κάποιον άλλον τι να κάνει.
Θα μπορούσαμε να αντλήσουμε χρήσιμα συμπεράσματα, όχι μόνο από τον εσωτερικό τρόπο λειτουργίας της Valve, αλλά κυριότερα, για το μέλλον του κόσμου των επιχειρήσεων;
Συνειδητοποίησα ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν απλά παράξενοι, είναι και υπέροχοι και επιπλέον αυτό που περιγράφουν, η ψηφιακή κοινότητα που έχουν δημιουργήσει, ήταν το όνειρο ενός οικονομολόγου που έλαβε σάρκα και οστά»

έγραφε ο Γιάνης Βαρουφάκης μετά τη πρώτη επαφή του με τη Valve.

«Σκεφτείτε το: Μια οικονομία που η κάθε δράση αφήνει ένα ψηφιακό αποτύπωμα και η κάθε συναλλαγή καταγράφεται».

Επειδή, χωρίς να είμαστε ειδικοί και ειδήμονες, αλλά καθώς σε θέμα αρθρογραφίας και προσωπικού ενδιαφέροντος έχουμε ασχοληθεί με το θέμα Bitcoin και τα του ηλεκτρονικού χρήματος, έχουμε μια αρκετά καλή και σφαιρική άποψη για τα πράγματα. Και συν τ' άλλα. είμαστε και καλοί γνώστες του διαδικτύου (δυστυχώς για μερικούς). Και καθώς εξ' αρχής, ξέραμε πως η είδηση είναι ψεύτικη, βασιζόμενη σε αληθοφανή στοιχεία, χωρίς αποδείξεις/links, είπαμε να την διαψεύσουμε, καθώς ήταν ευκολάκι, έτσι, για το γαμώτο, επειδή  - ευρισκόμενοι σε μια κατάσταση που τα πράγματα μοιάζουν να έχουν αβέβαιη τροπή - είναι απαράδεκτα εγκληματικό ορισμένοι να καπηλεύονται για προσωπικά οφέλη την κατάσταση, με παραπληροφόρηση.

Αρχίζοντας λοιπόν, επιβεβαιώσαμε πως η διάδοση αυτήν την εποχή (Ιούλης 2015), προήλθε από γνωστό ελληνόψυχο και συνωμοσιολογικό blog (donotlink) που όμως είναι άμεσα συνδεδεμένο με το ελληνικής (πολύ όμως, μα πάρα πολύ) καταγωγής ηλεκτρονικό νόμισμα, το HellasCoin.

Πολύ εύκολη η αρχή, ας συνεχίσουμε όμως να δούμε καλύτερα. Στην παρούσα δημοσίευση, μεταφέρει μεταφρασμένα, ορισμένα στοιχεία από το άρθρο του Giulio Prisco. ο οποίος παραθέτει κάποια λεγόμενα του Βαρουφάκη:

 

Μια μικρή, αλλά σημαντική παρένθεση εδώ, προκειμένου να θυμηθούμε την περίπτωση με την Valve και τον Βαρουφάκη. Πρόκειται για ένα συμβάν που έλαβε χώρα τον Νοέμβρη του 2012 και όπως είχαμε καλύψει την τότε ειδησιογραφία, θυμόμαστε πολύ καλά πως ήταν μια περίπτωση με μακροοικονομικές μεταβλητές υπό τη μορφή ενός μικρού χρηματικού στοιχήματος. Όπως γράφει και ο ίδιος, ο Βαρουφάκης:

    Στους επόμενους μήνες σε συνεργασία με τον Gabe Newell (τον πρόεδρο της εταιρείας βιντεοπαιχνιδιών Valve) αποφασίσαμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε εκατομμύρια άτομα ανά τον κόσμο να καταθέτουν τις προσδοκίες τους για μια σειρά από μακροοικονομικές μεταβλητές υπό τη μορφή ενός μικρού χρηματικού στοιχήματος.
    Π.χ. μπορεί κάποιος να στοιχηματίσει ένα δολάριο ότι ο ρυθμός αύξησης του ρυθμού ανάπτυξης των ΗΠΑ το τρίτο εξάμηνο του 2014 θα είναι 2,4% ή δύο ευρώ ότι το ελληνικό ΑΕΠ το τέταρτο εξάμηνο του 2013 θα είναι 176 δισ. ευρώ.
    Τα στοιχήματα αυτά (δηλαδή οι προβλέψεις που κάποιος πληρώνει για να υποστηρίξει) θα κατατίθενται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Steam (που ίδρυσε και λειτουργεί η Valve εδώ και καιρό) και όλα τα έσοδα θα μοιράζονται στους συμμετέχοντες σε αυτό το πείραμα (δηλαδή στον όχλο), ανάλογα με το πόσο ακριβείς είναι οι προβλέψεις τους (δηλαδή η Valve δεν πρόκειται να κερδίσει από αυτή την «αγορά προβλέψεων»).
    Στόχος αυτού του πειράματος είναι να δούμε αν, τελικά, και στον χώρο της μακροοικονομικής επιβεβαιώνεται το εύρημα του Galton ότι ο όχλος, κατά μέσο όρο, γνωρίζει καλύτερα. Στους επόμενους μήνες θα γνωρίζουμε.
    Ποιος ξέρει; Μπορεί το επόμενο μνημόνιο να χρησιμοποιεί προβλέψεις που θα προκύπτουν από μικρο-στοιχήματα που θα βάζουν εκατομμύρια άτομα σε μια πλατφόρμα σχεδιασμένη για το εμπόριο βιντεοπαιχνιδιών. Εκεί που φτάσαμε, τουλάχιστον θα χαρούμε την ειρωνεία μιας τέτοιας εξέλιξης.

Μετά, όπως είναι ευνόητο, κοιτάξαμε να δούμε την σχετική ανάρτηση του Giulio Prisco, στο Bitcoin Magazine.
Εκεί ο Giulio Prisco που είναι και καλός ρήτορας, όπως είδα διαβάζοντας διάφορα άρθρα του, πράγματι αναφέρει σχεδόν αυτά, βάζοντας ωστόσο την δική του άποψη στα λεγόμενα, απομονώνοντας προτάσεις και ερμηνεύοντάς τις κατά την προσωπική του οπτική. Ισως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ακόλουθη πρόταση του Βαρουφάκη (στο blog της Valve) που όμως ο αρθρογράφος την ερμηνεύει κατά το δοκούν και επικεντρωμένος αποκλειστικά και μόνο στο Bitcoin:

“One in which there are no bosses, no delegation, no commands, no attempt by anyone to tell someone what to do. Can useful lessons be drawn about not only Valve’s inner workings but, importantly, regarding the future of the corporate world?

“I realized that this bunch of people were not just weird but also wonderful and, to boot, that what they were describing, the digital community they had facilitated into existence, was an economist’s dream-come-true,” Varoufakis  wrote in an account of his first contact with Valve. “Think of it: an economy where every action leaves a digital trail, every transaction is recorded.”

Μια απόδοση αυτού, δίνεται από την μετάφραση που παραθέσαμε πιο πάνω, από την σελίδα της πρόσφατης δημοσίευσης, αλλά μια πιο καλή, είναι αυτή:

Διαβάστε την πολιτικοοικονομική μου ανάλυση για το διαχειριστικό μοντέλο της Valve

έγραφε τότε.

    Ένα μοντέλο όπου δεν υπάρχουν αφεντικά, καμία αντιπροσώπευση, καθόλου διαταγές, καμία προσπάθεια από κάποιον να πει σε κάποιον άλλον τι να κάνει.
    Θα μπορούσαμε να αντλήσουμε χρήσιμα συμπεράσματα, όχι μόνο για τους εσωτερικούς μηχανισμούς και τον τρόπο λειτουργίας της Valve αλλά, κυρίως, για το μέλλον του κόσμου των επιχειρήσεων;
    Συνειδητοποίησα ότι δεν πρόκειται απλά για παράξενους ανθρώπους. Οι άνθρωποι ήταν πραγματικά υπέροχοι. Επιπλέον, αυτό που περιέγραφαν, η ψηφιακή κοινότητα που είχαν δημιουργήσει, ήταν το όνειρο ενός οικονομολόγου που πήρε σάρκα και οστά.

έγραφε, ο Γιάνης Βαρουφάκης, μετά την πρώτη του επαφή με την Valve.

          Σκεφτείτε το:

Μια οικονομία όπου η κάθε δράση αφήνει ένα ψηφιακό αποτύπωμα, και η κάθε συναλλαγή καταγράφεται.»

Βέβαια, κοιτώντας την ημερομηνία δημοσίευσης αυτού του άρθρου του Prisco, στο Bitcoin Magazine, βλέπουμε πως είναι από την Φλεβάρη του 2015 (21/2), κάτι λιγότερο από έναν μήνα από τις εκλογές (25/1/15). Οι συνειρμοί νομίζω, είναι εύγλωττοι και δίνουν απαντήσεις, για όλον αυτόν τον οικονομικό τζόγο που αυτήν την εποχή μοιάζει να έχει στο επίκεντρο την ελλάδα:

Έχουμε δηλαδή, ένα άρθρο κάπου 4μισυ μήνες πριν, αμέσως μετά τις εκλογές, σε μια κοινωνία που το πρωτεύον θέμα είναι τα οικονομικά και αυτό που αποκαλούν ως "κρίση" και σε μια ιδιαιτέρως έκρυθμη και ασταθή - σε κάθε τομέα - κατάσταση.
Είμαστε σχεδόν απολύτως βέβαιοι πως ένα τέτοιο άρθρο θα ήταν αδύνατο να ξεφύγει εκείνη την εποχή (Φλεβάρη 2015), από τα εδώ ειδησιο-γραφικά μέσα ενημέρωσης και πόσο μάλλον τα αντιπολιτευτικά. Πράγματι, το ίδιο διάστημα, ελάχιστες ημέρες μετά (24/2/14), επιβεβαιώσαμε πως αυτό το άρθρο είχε διαδοθεί από αυτό το κατασκεύασμα των hoax και της παραπληροφόρησης που ονομάζεται iefimerida, σε πιο ελεύθερη μετάφραση, βάζοντας και το Guardian στον τίτλο του για να δώσει μάλλον μεγαλύτερη έμφαση και hits (donotlink):

Εκεί, αναφέρεται σε μια υποτιθέμενη συζήτηση συζήτηση του Πολ Μέισον με τον Guardian, σχετικά με το αν θα μπορούσε η ελλάδα να κάνει μετάβαση σε ηλεκτρονικό νόμισμα σε περίπτωση αθέτησης της συμφωνίας με το ΕΚΤ. Στο άρθρο αναφέρονται λεγόμενα του Βαρουφάκη, χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάποιο σχετικό link επαλήθευσης (κάτι όχι σωστό για μια "έγκυρη" ειδησιογραφική σελίδα, δε νομίζετε;) και με μια... "προφητεία", από πλευράς Μέισον:

Όπως είπαμε, δεν μπήκαμε καθόλου στην διαδικασία να ψάξουμε και να επιβεβαιώσουμε αν υπήρξε όντως αυτή η συζήτηση ανάμεσα σε Πολ Μέισον και Guardian, υποθέτουμε πως πράγματι έγινε, συνεπώς δεν μπήκαμε στην διαδικασία να επαληθεύσουμε αν ειπωθήκαν όλα αυτά που μεταφέρει το iefimerida. Άλλωστε για το iefimerida μιλάμε, την πηγή της κατά επιλογή δημοσίευσης σαβούρας, φόβου και παραπληροφόρησης. Κάναμε όμως μια αναζήτηση χρησιμοποιώντας την μηχανή της Google, με κάποιες μικρές από τις προτάσεις κλειδιά από τα πιο πάνω που αποδίδονται στον Βαρουφάκη.
-Στην πρώτη αναζήτηση χρησιμοποιήσαμε αυτό:

παρότι το Bitcoin είναι εκ φύσεως ιδιαίτερα αποπληθωριστικό, ως μια εναλλακτική του δολαρίου ή του ευρώ

Τα αποτελέσματα, όπως θα εξακριβώσετε κι' εσείς, αν κάνετε την αναζήτηση, είναι αυτά, τα τέσσερα (4):

 

Στην δεύτερη αναζήτηση χρησιμοποιήσαμε το:

ένα εικονικό νόμισμα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση άρνησης της ΕΚΤ

Εδώ, όλες οι σχετικές δημοσιεύσεις είναι του 2015 και συγκεκριμένα αυτών των ημερών, με κάποιες τον Φλεβάρη (2015), αναπαράγοντας την τότε δημοσίευση του iefimerida:


 

Δεν είδαμε δηλαδή, πουθενά παλιές δηλώσεις του Βαρουφάκη.
Παρ' όλ' αυτά, θυμάμαι πως τότε (2012/2013), είχε κάνει κάποιες σχετικές δηλώσεις ο Βαρουφάκης σχετικά με το ηλεκτρονικό νόμισμα. Και το θυμάμαι πολύ καλά, καθώς εκείνο το διάστημα είχα αναλάβει (και ακόμα) να παρακολουθώ οτιδήποτε σχετικό με τα e-coins και την τρέχουσα πολιτική κατάσταση, προκείμενου να το μελετήσουμε και να δούμε αν αξίζει να βγει σαν άρθρο στο osarena. Επειδή όμως η μνήμη εξασθενίζει με τον χρόνο, διασταύρωσα αυτά που θυμόμουν και με άλλους και τέλος πάντων, ο από τότε τηλέ-σταρ οικονομολόγος χοντρικά είχε πει κάτι τέτοιο:

Σε περίπτωση μη χρηματοδότησης από την (τότε) τρόικα (νυν θεσμούς) και σε περίπτωση μετάβασης σε εθνικό νόμισμα, θα μπορούσε να υπάρχει μια μεταβατική περίοδος με ηλεκτρονικό χρήμα (εννοώντας πληρωμές με κάρτες τραπεζών (αναλήψεων/καταθέσεων), ή άλλες κρατικές κάρτες (πχ, με τον αριθμό ΑΜΚΑ), μέχρι την έκδοση ενός εθνικού νομίσματος και ισχυροποίησής του. Αυτό θα σήμαινε κατάσχεση όλων των ευρώ, προκειμένου η χώρα να συναλλάσσεται στο εξωτερικό, αλλά με μια τέτοια ήπια μορφή ηλεκτρονικών αγορών (και όχι ακριβώς έκδοση χρήματος), οι πολίτες δεν θα έχαναν τα χρήματά τους και η ζωή (αγορά), θα μπορούσε να συνεχιστεί πολύ κοντά στο ομαλά.

Με κάθε επιφύλαξη τα πιο πάνω, αλλά όσο θυμόμαστε το νόημα ήταν κάτι τέτοιο. Εξ' άλλου αυτό που θυμόμαστε πολύ καλά από εκείνη την εποχή ήταν πως ο Βαρουφάκης ήταν αντίθετος στην ύπαρξη ηλεκτρονικού χρήματος (Bitcoin ή κάποιου αντίστοιχου) και θυμάμαι χαρακτηριστικά τότε, πως η δήλωση που είχε κάνει ο Βαρουφάκης, ήταν ίδια με του Paul Krugman, καθώς τονίσανε το αυτονόητο που δεν είναι άλλο από το πρώτο κιόλας πρόβλημα του ψηφιακού νομίσματος που είναι τελικά ακριβώς η ίδια η φύση του η οποία σχετίζεται με την σπανιότητα και την δυσκολία δημιουργίας του, έτσι ώστε να καταλήγει να λειτουργεί αποπληθωριστικά και αντιαναπτυξιακά για μια οικονομία.
Και πολύ καλά επίσης θυμάμαι, πως αυτός ο σάλος, είχε προκύψει, εξ' αίτιας του γεγονότος πως μια καφετέρια/μπαρ στην Κεφαλλονιά δέχεται πληρωμές και σε Bitcoin. Πιο συγκεκριμένα, τότε το χαρακτηρίζανε (το bitcoin), σαν μια επαναφορά του «Κανόνα του Χρυσού» και των προβλημάτων που δημιουργούνταν από αυτόν σε ψηφιακό περιβάλλον. Χαρακτηριστικά, το 2011 ο Κρούγκμαν έγραφε:

Ως τώρα το bitcoin έχει αποδειχθεί καλή επένδυση. Ομως αυτό δεν σημαίνει ότι το πείραμα είναι επιτυχημένο. Αυτό που θέλουμε από ένα νομισματικό σύστημα δεν είναι να κάνει πλούσιο αυτόν που έχει το νόμισμα στα χέρια του, αλλά να βοηθά τις συναλλαγές και να κάνει το σύνολο της οικονομίας να ανθεί. Και αυτό δεν συμβαίνει στην περίπτωση του bitcoin

Όμως, τον Απρίλη του 2013, εν μέσω της αλματώδους αύξησης της τιμής του bitcoin, o Κρούγκμαν επανήλθε στο θέμα αναφερόμενος στον Άνταμ Σμιθ που, όπως είπε:

Θεωρούσε χαζή την ιδέα να εξαρτόμαστε σε χρυσά και ασημένια νομίσματα που έχουν μόνο συμβολική αξία και πως θα ήταν έξυπνο να αντικατασταθούν με χαρτονομίσματα. Και τώρα, σε μια εποχή εξέλιξης της πληροφορικής, θεωρείται ξαφνικά πρωτοποριακό να καταναλώνουμε πραγματικές πηγές (π.χ. ηλεκτρικό ρεύμα) με έναν τρόπο που ο Άνταμ Σμιθ θεωρούσε χαζό και αναχρονιστικό το 1776.

Εμάς όμως δεν μας κάλυψε αυτό, καθώς δεν θεωρούμε καθόλου τυχαίες αυτές τις δημοσιεύσεις, περί οικονομικών σχετικά με την ελλάδα και επειδή είμαστε η "ντροπή" των ελληνόφωνων ιστολογιών, για το γεγονός πως πριν δημοσιεύσουμε και έρευνα κάνουμε, αλλά κάποιες εξελίξεις τις παρακολουθούμε "κατά πόδας" (π.χ) ( να' ναι καλά το RSS), θυμηθήκαμε και ορισμένες άλλες δημοσιεύσεις εκείνη την εποχή (2012/2013). Και για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι, η εποχή που γίνονταν αυτά και τις δυο χρονιές, είχε συμπέσει με την δημοσίευση των βιβλίων του Bernard Lietaer - οικονομολόγος που δραστηριοποιείται στον τομέα των νομισματικών συστημάτων και σε ένα ασυνήθιστα ευρύ φάσμα των λειτουργιών τους, γνωστού κυρίως από την θητεία του στην Κεντρική Τράπεζα του Βελγίου όπου συν-σχεδίασε και υλοποίησε τον μηχανισμό σύγκλισης στο ενιαίο νομισματικό σύστημα (ECU). Παράλληλα, έχει υπάρξει σύμβουλος οικονομικών σε αρκετές πολυεθνικές, καθώς και επικεφαλής διαπραγματευτής συναλλάγματος του Gaia Hedge Funds, ενός από τα μεγαλύτερα off-shore κεφάλαια διαπραγμάτευσης στον κόσμο.
Όπως αντιλαμβάνεστε, από το πιο πάνω βιογραφικό, πρόκειται για έναν άνθρωπο που οι κινήσεις του έχουν σημασία στον χώρο των αγορών.
Τα βιβλία του αυτά, ήταν τα: Χρήμα και Βιωσιμότητα: ο Χαμένος Κρίκος (Μάϊος, 2012), Λαϊκό Χρήμα (Ιούνιος 2012) και Επανεξετάζοντας το Χρήμα (Φεβρουάριος 2013), ενώ την ίδια περίοδο, επανεκδόθηκε το βιβλίο του Το Μέλλον του Χρήματος (1999) που έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 20 γλώσσες.

Αν σας ενδιαφέρουν τα όσα είπε σχετικά με την ελλάδα και το χρήμα (ηλεκτρονικό και μη), μπορείτε να τα διαβάσετε (στα ελληνικά), στο Scribd (link), πρόκειται για μια δημοσίευση της Εφημερίδας των Συντακτών (efsyn) την 11η Μάη 2014. Όμως αυτό, είναι συνέχεια της προηγούμενης χρονιάς (2013), μετά από μια συνέντευξη του Lietaer, στον Δημήτρη Ζάντζα, για λογαριασμό (φυσικά) του Capital.gr. Αν και όπως μπορείτε να εξακριβώσετε και εσείς, διαβάζοντας την σχετική συνέντευξη (donotlink), δεν αναφέρθηκε πουθενά το Bitcoin ή άλλα ηλεκτρονικά νομίσματα, εν' τούτοις το συγκεκριμένα θέμα, προφανώς αποπροσανατολιστικά, πήρε διαστάσεις την ίδια περίοδο.

Έχοντας λοιπόν ξεκαθαρίσει το τοπίο και κρατώντας κατά νου πως το χρήμα και οι αγορές είναι ο πιο ισχυρός τζόγος γι' αυτούς που δημιουργούν, διακινούν και καθορίζουν την αξία του χρήματος και κατ' επέκταση των αγαθών και της ίδιας της ζωής σε ολόκληρο τον πλανήτη, καταλαβαίνουμε τα αυτονόητα: Πως τα συμφέροντα μας ξεπερνούν, πως οι παίκτες του τζόγου αυτού είναι αδίστακτοι και πως έχουν την δύναμη να διακινήσουν την όποια πληροφορία, ή δημοψήφισμα επιθυμούν, όχι μόνο ξεσηκώνοντας πληθυσμούς, αλλά καθορίζοντας τύχες ανθρώπινων ζωών, ανάλογα με τα συμφέροντά τους:

 

Εδώ, όμως, θα πρέπει να σημειώσουμε και κάτι ακόμα. Ο Βαρουφάκης δεν ήταν πάντα υπουργός και σίγουρα έκανε κάποιες δουλειές ως ελεύθερος επαγγελματίας για να ζήσει. Προφανώς, σαν ειδικευμένος οικονομολόγος, έκανε και αντίστοιχες δουλειές. Το πως εργαζόταν ως σύμβουλος της εταιρείας tembusu.sg. μάλλον δεν προκαλεί έκπληξη, ούτε σοκ, ούτε σκάνδαλο, όπως θέλησε να το παρουσιάσει πρόσφατα γνωστή εμετική ειδιησιο-γραφική σελίδα. Άλλωστε, το ανέφερε στο βιογραφικό του, τόσο αυτό, όσο και άλλες εταιρείες που εργαζόταν και εκτός αυτού, με μια αναζήτηση είναι εύκολο να τα ανακαλύψει ο οιοσδήποτε. Το αν σαν υπουργός συνεχίζει να εργάζεται σε εταιρείες του εξωτερικού και αν αυτό είναι συμβατό με την αστική νομοθεσία δεν το γνωρίζω και ούτε μας ενδιαφέρει, καθώς - όπως καλά γνωρίζουμε - οι νόμοι ισχύουν μόνο για τους αδύναμους οικονομικά και ταξικά (εμάς, εσάς):


Όμως, δεν σταματάμε εδώ, καθώς αρκετοί θα είναι έτοιμοι να αντικρούσουν τα πιο πάνω και να παρουσιάσουν links, βίντεο και άλλα. Τι πιο σωστό, από τα δούμε τι έγραφε ο ίδιος ο Γιάνης (sic) τότε στο προσωπικό του blog (yanisvaroufakis.eu) που παρεμπίπτοντος, συνεχίζει να γράφει.
Εκεί έχει καμιά 10αριά άρθρα του άμεσα για το Bitcoin και λίγα ακόμα με αναφορές σε αυτό:

Με μια ομολογουμένως γρήγορη ματιά που ρίξαμε, πιστεύουμε πως τα πιο ουσιαστικά, είναι δυο. Το τελευταίο σχετικά με το Bitcoin (13/3/14), με τίτλο:

On Bitcoin’s potential: Q&A on what Bitcoin can and cannot offer a troubled world

και ένα πιο παλιό (22/4/13), που έχει σαν τίτλο:

Bitcoin and the dangerous fantasy of ‘apolitical’ money

Αυτό που διακρίναμε διαβάζοντάς τα, είναι πως προσπαθεί να αποδώσει τα υπέρ και τα κατά τους, μα ωστόσο - σε μας - ήταν εμφανής η άποψη που περνούσε ότι δεν είναι και τόσο φίλα διακείμενος σε αυτήν την μορφή ηλεκτρονικού νομίσματος, τουλάχιστον σε μια περίπτωση σαν την υπάρχουσα οικονομική κατάσταση στην ελλάδα.

Εκτός αυτού, όπως ενημερωθήκαμε και από το κανάλι της βουλής, την 21η Μάη 2015, ο Βαρουφάκης - με αφορμή όλον αυτόν τον ντόρο που είχε ξεσπάσει, περί εναλλακτικού ηλεκτρονικού νομίσματος (με αναφορές στην περίπτωση της Κύπρου) - είχε αναφέρει το εξής:

Διαψεύδοντας έτσι δημοσιεύματα που τον ήθελαν, στην συνάντηση που είχε την 28η Απριλίου με τον πρώην επικεφαλής της Deutsche Bank και οικονομολόγο Τόμας Μάγερ, να έχει συζητήσει μαζί του πρόταση για παράλληλο νόμισμα της Ελλάδος μέσα στην Ευρωζώνη.
Αφορμή της κατηγορηματικής διάψευσης από τον κ. Βαρουφάκη, ήταν σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Γιάννη Κουτσούκου, που χαρακτήρισε την πρόταση αυτή «επικίνδυνη φάκα με τυρί», την οποία πρέπει να δει ο υπουργός Οικονομικών.
Ο Βαρουφάκης τόνισε ότι:

 η άποψη του κ. Μάγερ για το παράλληλο νόμισμα, έχει δημοσιευτεί σε άρθρο του στο παρελθόν και ότι ο ίδιος έχει εκφράσει την διαφωνία του, ενώ σημείωσε ότι οι δυο τους έχουν ξεκινήσει από παλαιότερα την ανταλλαγή ακαδημαϊκών απόψεων.

Τόνισε ακόμα ότι:

όταν ο κ. Μάγερ, που ήταν μέρος του χρηματοπιστωτικού συστήματος με πολλές και καλές διασυνδέσεις με την γερμανική κυβέρνηση, αναγνώρισε στην πορεία ότι έσφαλε σε ορισμένες απόψεις του, όπως την υποστήριξη του στη δανειακή σύμβαση που είχε υπογράψει το ΠΑΣΟΚ, αυτό είναι απόδειξη πόσο αδιέξοδη ήταν εκείνη η πολιτική.

[με μια αναζήτηση στο διαδίκτυο, θα βρείτε τις σχετικές δημοσιεύσεις].

Για ένα βίντεο, χωρίς ήχο που κυκλοφορεί και δείχνει με υπότιτλους, τον Βαρουφάκη, να μιλάει στον υπολογιστή του (σε συνέντευξη μέσω Skype), σχετικά με τα υπέρ του Bitcoin, δεν το συζητάμε καν:

 

Για όσους δεν γνωρίζουν ή δεν θυμούνται, εκείνη την εποχή (Απρίλιο 2012 ή 2013, δεν θυμάμαι με βεβαιότητα), ο Βαρουφάκης, είχε κάνει την πρωταπριλιά, ένα tweet, σχετικά με την καθιέρωση του Bitcoin, ως εναλλακτικού νομίσματος στην ελλάδα και ως συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις υπήρξε η γνωστή "αδωνιάδα (μη) λογική" που ερμήνευσε το παραπάνω όπως γούσταρε ο καθένας και όπως πάντα συμβαίνει "χάθηκε το τόπι" και ο καθένας έγραφε και έλεγε ό,τι ήθελε.


 

Το Οικονομικό σύστημα που επικρατεί στον κόσμο μας τους τελευταίους αιώνες είναι το μονεταριστικό χρηματοπιστωτικό, η οικονομία του χρήματος δηλαδή.
Το οικονομικό αυτό καπιταλιστικό σύστημα ή σύστημα της ελεύθερης αγοράς, μπορεί όταν δημιουργήθηκε να ήταν το καλύτερο δυνατόν (!) αλλά στην εξέλιξή του, γίνεται όλο και πιο συγκεντρωτικό, όλο και πιο αδιέξοδο για την πλειοψηφία των πολιτών όλου του κόσμου.
Το χρήμα «κινείται» διά μέσω του χρέους (που απλά σημαίνει ότι αν δεν χρώσταγε κανένας σε αυτόν τον κόσμο, δεν θα υπήρχε να κυκλοφορεί ούτε σεντς).
Εμείς όμως, στον 21ο αιώνα, ζούμε σε μια κοινωνία όπου ΟΛΟΙ χρωστάνε σε ΟΛΟΥΣ ακόμα και απίστευτα, μυθικά ποσά, που μόνο σαν αριθμούς μπορεί να τα δει κάποιος στις περισσότερες περιπτώσεις…
Είναι ένα σύστημα φτιαγμένο να λειτουργεί έτσι, προς όφελος των λίγων, δεν είναι φτιαγμένο για την ευημερία όλων.
Οι υποτιθέμενες προσπάθειες που κάνουν οι ανά τον κόσμο «ειδικοί» του χρήματος (τραπεζίτες, οργανισμοί, φορείς, πολιτικοί, οικονομολόγοι κλπ) για να βρουν δίκαιους τρόπους κατανομής και ελάφρυνσης των φτωχών και δυστυχισμένων είναι τουλάχιστον υποκριτικές και ψεύτικες.

 

Αυτά όσο αφορά λοιπόν την συγκεκριμένη "είδηση" που κυκλοφορεί και που - να είσαστε σίγουροι/ες - πως θα παίξει και το επόμενο διάστημα σε διάφορες παραλλαγές και ερμηνείες.
Για το Bitcoin, έχοντάς το πλέον γνωρίσει καλύτερα, πολύ πιο ενημερωμένοι και "σοφοί", έχουμε αναθεωρήσει ριζικά τις αρχικές μας γνώμες και βλέπουμε πως είναι ένα ακόμα παιχνίδι του παρόντος καπιταλιστικού συστήματος, υπακούοντας σε χρηματιστηριακούς νόμους. Το βασικό πλεονέκτημα κατ' εμάς, είναι ότι με την σωστή χρήση του, μπορείς να κάνεις ανώνυμες αγορές προϊόντων που δεν κυκλοφορούν στα συνηθισμένα μαγαζιά.
Και για να μην ερμηνευτούν από ορισμένους και τα πιο πάνω κατά το δοκούν, προφανώς δεν το κάνουμε για τον Γιάνννη (ναι, με 3 νι. Με όσα θέλω θα το γράφω, problem;), ούτε επειδή πιστεύουμε στον "σωτήρα ΣΥΡΙΖΑ" ή σε όποιο σημείο της αστικής/καπιταλιστικής κοινωνίας. Αν και είναι ευνόητο, εν' τούτοις δυστυχώς, δεν έχει γίνει αντιληπτό στο κοινωνικό σύνολο, το πιο απλό - που το μόνο που χρειάζεται είναι απλή και αφαιρετική συλλογιστική:

Oι άνθρωποι που κάνουν πολιτική καριέρα, πάσχουν από σύνδρομα. Ένα και το πιο επιζήμιο για τις κοινωνίες, είναι πως πιστεύουν ότι είναι σωτήρες, πιο έξυπνοι, πιο χαρισματικοί και πιο ευφυείς. Πιο απλά και ξεκάθαρα, πιστεύουν πως δεν ανήκουν στην πλέμπα, την οποία και είναι οι εκλεκτοί να διαφεντεύουν.
Ακόμα και αν με τα σημερινά δεδομένα, μια κυβέρνηση (και ιδιαίτερα στην περίπτωση της ελλάδας) δεν είναι η πραγματική εξουσία, εν' τούτοις τα οφέλη και η απόλαυση της ανωτερότητας που δίνουν οι κυβερνητικοί θώκοι (sic), είναι γλύκα. Είναι ναρκωτικό. Να είσαστε βέβαιοι πως αυτοί που βρίσκονται εκεί - διαχρονικά - το απολαμβάνουν και το γουστάρουν τρελά.

Έχετε την αμφιβολία, πως η οποιαδήποτε κυβέρνηση, ο οποιοσδήποτε πρωθυπουργός - κινούμενος στο υφιστάμενο χρηματοπιστωτικό και πολίτικο πλαίσιο, μέσα στα καπιταλιστικά/νεοφιλελεύθερα πρότυπα - αν μπορούσε να το κάνει, δεν θα έδινε παροχές σε μια κοινωνία που βράζει; Νομίζετε πως δεν θα πέταγε μερικά καρβέλια, προκειμένου να διατηρήσει τα προνόμιά του και την αίσθηση της εξουσίας με τα ανάλογα οφέλη;
Μήπως έχει κάποιος την ψευδαίσθηση πως οι πολιτικοί αντίπαλοι, έχουν ανάμεσά τους το μίσος και την εχθρότητα που υπάρχει ανάμεσα στους οπαδούς των κομμάτων τους, εκεί έξω στην κοινωνία;

Όχι, δυστυχώς όχι. Η πραγματικότητα είναι σκληρή και το τι συμβαίνει το νοιώθουμε, το βλέπουμε, το βιώνουμε, σαν θεατές μα και σαν μετέχοντες. Αν οι συνθήκες δεν ήταν αυτές που είναι, θα το βρίσκαμε αστείο να ακούγονται λέξεις όπως: "ρήξη", "επανάσταση" και άλλα τέτοια ελπιδοφόρα [και κατευναστικά, ε; ;) ], όταν μοιάζει αδιανόητο, για τον μέσο αστό, να συνειδητοποιήσει το αυτονόητο, πως δηλαδή, η κοινωνική απελευθέρωση περνάει μέσα από τη συνολική υπέρβαση κάθε ιεραρχικά δομημένου θεσμού, σε όλα τα επίπεδα της καθημερινότητάς μας. Αυτά από μόνα τους είναι ρωγμές στο σαθρό σύστημα. Είναι η πράξη της κοινωνικής πρόνοιας, όπου η λεγόμενη συντεταγμένη πολιτεία "αγνοεί".
Το να περάσουμε στην αντεπίθεση, με αλληλεγγύη, αυτοδιαχείριση, μα και με άμεση εφαρμογή της ανταλλακτικής οικονομίας όπου οι άνθρωποι εξυπηρετούν τις ανάγκες τους χωρίς καθόλου χρήματα, δημιουργώντας κοινωνικούς αυτοματισμούς που προτάσσουν την αλληλεγγύη μεταξύ των ανθρώπων, την άμεση δημοκρατία και προπάντων την πρακτική αντιμετώπιση της κρίσης σε συλλογικό επίπεδο.
Και αυτό είναι τραγικό, καθώς στην τελική, όλοι ξέρουν/βιώνουν πως η υπάρχουσα κανονικότητα είναι πλασματική και πως η πραγματική απειλή είναι ο ίδιος ο τρόπος της ζωής μας εντός αυτής της επιβληθείσας κανονικότητας.
Άλλωστε, όλοι εσείς οι "αντί" που μιλάτε για επανάσταση, σας "διαφεύγει" κατ' αρχήν πως στα πιο πάνω δεν υπάρχει πουθενά η λέξη "ταξικό", επειδή τέτοιο ζήτημα είναι, καθαρά ταξικό και το πιο σημαντικό πως ο μικροαστός, ο "νοικοκυραίος" είναι αδύνατον να γίνει επαναστάτης. Ο μικροαστός, επιθυμεί μια ήσυχη και ασφαλή ζωή, μπορώντας να καταναλώνει όσο το δυνατόν περισσότερα.
 Ο μικροαστός, ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας, αυτός που με την ψήφο του ορίζει κυβερνήσεις, το μέλλον και το παρόν του τόπου, είναι πάντα σε ετοιμότητα για να μην πιαστεί κορόιδο που  πάντα πιάνεται και κατά βάθος το ξέρει, επειδή είναι δειλός και υπεκφεύγει. Θέλει δάνεια για οικόπεδα, σπίτια, διακοπές και αγορές προϊόντων. Γουστάρει πιστωτικές κάρτες και μέσα στην υποκριτική του καθημερινότητα ζητάει τα πάντα και δεν δίνει τίποτα. Ζει με σκουπίδια σε τρόφιμα, σε ιδέες, σε τρόπο ζωής, σε πράξεις. Μιλάει για δικαιοσύνη, ξεχνώντας πως αυτή κρατάει μια ζυγαριά, όπως και οι μπακάληδες, πως η "μόρφωση" που του έχουν δώσει, του έχει περάσει χειροπέδες;

Οι πιο σκοτεινές γωνιές στην Κόλαση είναι φυλαγμένες για εκείνους που διατηρούν την ουδετερότητά τους σε εποχές ηθικής κρίσης.

Νομίζω πως ό,τι είχαμε να πούμε, ειπώθηκε με τα πιο πάνω και ο καθένας - ανάλογα την αντιληπτική του ικανότητα, και την θεώρηση που έχει για τα πράγματα- μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του. Όποιος δεν έχει αντιληφθεί ακόμα πως ο πλούτος δεν είναι καρπός εργασίας, αλλά οργανωμένης και νομοθετικά κατοχυρωμένης ληστείας, είναι απείρως ηλίθιος.
Το θέμα δεν είναι πως έχουμε χρεοκοπήσει οικονομικά, αλλά πως έχουμε χρεοκοπήσει ως άνθρωποι πολύ καιρό πριν.  

Σαν κατακλείδα λοιπόν, σε τούτο εδώ το σαφώς πολιτικό κείμενο, δεν μιλάμε ως έλληνες, επειδή δεν νοιώθουμε τέτοιοι, αλλά ως άνθρωποι. Και αυτό που λέμε είναι σαφές και πέραν πάσης αμφιβολίας ξεκάθαρο:

Ή ο καπιταλισμός ή εμείς, και στα μέζεά μας κάθε πατρίς.

 

Το Αλφάβητο της Αλήθειας
10 Ενδείξεις ότι Ζούμε σε μια Ψεύτικη Οικονομία
11 Πράγματα που μπορούν να συμβούν όταν επιτρέπετε στη χώρα σας να γίνει υπόδουλη στους τραπεζίτες
Τράπεζες, Χρήματα και Ελευθερία
H βιομηχανία του ψεύδους

 

[το άρθρο είναι συνεργατικό]

  • Σχόλια

14 Comments:

  1. Εικόνα Gastone
    GastoneΙουλ 04, 2015 04:28 ΠΜ

    Έπος! Δεν θυμάμαι πότε ήταν η τελευταία φορά που ένα άρθρο με έκανε να κατανικήσω την κούραση για να το διαβάσω (3 φορές).
    Όλα κλείνουν εδώ:
    "Το θέμα δεν είναι πως έχουμε χρεοκοπήσει οικονομικά,αλλά πως έχουμε χρεοκοπήσει ως άνθρωποι πολύ καιρό πριν. "

    Το άρθρο είναι πραγματικά μια όαση στον βόθρο που επικρατεί αυτές τις μέρες από πάσα κατεύθυνση, Συνιστώ να τα διαβάσετε προσεκτικά και πάνω από 1 φορές.

  2. Εικόνα eldiabolo
    eldiabolo (χωρίς επαλήθευση)Ιουλ 04, 2015 14:28 ΜΜ

    Μαλβίνα Κάραλη: «Ο μικροαστός δε θέλει μπλεξίματα, γι’ αυτό δε μπορεί να είναι ποτέ επαναστάτης, άρα παλικάρι»
    Your text to link...

  3. Εικόνα bobos
    bobos (χωρίς επαλήθευση)Ιουλ 04, 2015 14:50 ΜΜ

    Ο Κευνς αποκαλουσε τον κανονα του χρυσου (bitcoin) "βαρβαρικο απομειναρι". Το ευρω επισης ειναι μια version του κανονα του χρυσου γι αυτο μας προκοψε.

  4. Εικόνα akounadis
    akounadisΙουλ 04, 2015 16:09 ΜΜ

    Οι πιο σκοτεινές γωνιές στην Κόλαση είναι κρυφά φυλαγμένες για εκείνους που διατηρούν την αντισυμβατικότητά τους σε εποχές ηθικής κρίσης. Έτσι λοιπόν καίγονται περίτρανα στα πέριξ της κολάσεως.

    Πλέον δε σιχαίνομαι την μίζερη μου φύση.
    Φθίνοντας, ορμώμενος, καταπιεσμένος και αποπροσανατολισμένος σιχαίνομαι την ίδια τη φύση.
    Πλέον δεν περιμένω έλεος από καμία ψυχή και σκέψη.
    Όποιος-α είχε και έχει σχέδιο να το βάλει εκεί που ξέρει .

    Είμαι ένας υγιής ασθενής που έχει προσωρινά διαφύγει και η φύση είναι παγίως ηττημένη.
    Δεν παίρνω πλέον από λόγια. Το ξέρω ότι κάποια στιγμή θα φύγω. Δε θα ψάξω άλλο σε κολεκτίβες και συναντήσεις του συνήθεις υπόπτους που χάθηκαν με το χρόνο.

    Θα τα κάψω τα σύνορά σας. Τον πατριωτισμό σας, την ηθική σας. Θα πάρω πίσω τη γη σας και θα θαφτώ μόνος μου. Όταν θα τολμήσετε να τη ξανά πάρετε εκεί θα με βρείτε, θαμμένος έτοιμος προς Ανάσταση, έτοιμος να σας κατασπαράξω...

  5. Εικόνα spiroseliot

    διαφωνώ κάθετα που λέτε ότι το bitcoin είναι άλλο ένα εργαλείο του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Μπορεί να είναι ένα εργαλείο όταν με αυτό μπορείς να κάνεις συναλλαγές παρακάμπτοντας τελείως το τραπεζικό σύστημα?
    Το bitcoin είναι ένα χρήμα που φτιάχτηκε από τους geek και από την cypherpunk κοινότητα για τον λαό και μόνο γιαυτόν. Με το Bitcoin καταργούμε στην ουσία της τράπεζες και τον ρόλο τους ενδιάμεσου που χρειάζεται για τις συναλλαγές.
    με το Bitcoin οι κυβερνήσεις μετά τον έλεγχο της πληροφορίας πλέον χάνουν και τον έλεγχο του χρήματος και μην ξεχνάμε ότι είναι ένας opensource κώδικας που καθένας μπορεί να τον προσαρμόσει στα μέτρα του.
    Τέλος με το bitcoin έχεις τον απόλυτο έλεγχο του χρήματος και δεν υπάρχει κάποιος που εκβιαστικά σταματάει την ροή του η απλά κλείνει τις τράπεζες απλά επειδή έτσι γουστάρει.
    Οι κοινωνίες χρειάζονται το χρήμα για να λειτουργήσουν, για την μεταφορά και αποθήκευση της αξίας της εργασίας μας.
    Είναι στο χέρι μας αν το μελλοντικό μέσο συναλλαγή θα παραμείνει στα χέρια μια μικρής ομάδας ολιγαρχών η θα περάσει στα χέρια της κοινωνίας.

  6. Εικόνα constantinos
    constantinosΙουλ 04, 2015 18:52 ΜΜ

    Σαν ιδέα μπορεί να ξεκίνησε έτσι, μα το θέμα είναι πως σαν πράξη απέχει.
    Θες πρακτικά, από τον τρόπο απόκτησής του και την συνεχή κατανάλωση ενέργειας για να το δημιουργείς, θες από την κατ' ανάγκη εξάρτησή του από το καπιταλιστικό χρηματοπιστωτικό σύστημα.
    Θα μου πεις τώρα πως το data mining είναι το αντίστοιχο της εξόρυξης του χρυσού, βάσει του οποίου δημιουργείται το πιστωτικό υπόλοιπο των χωρών.
    Από την άλλη όμως, σήμερα οι καπιταλίστες τυπώνουν τρισεκατομμύρια, και μάλιστα όλα αυτά τα νομίσματα που τυπώνουν ΔΕΝ τα χρησιμοποιούν ώστε να κάνουν κάποια παραγωγική επένδυση και να βρει ο εργάτης δουλειά, να παραχθεί πλούτος, κτλ, αλλά τα χρησιμοποιούν για να διασώσουν τις χρεωκοπημένες τράπεζες.

    Και για να έρθουμε ξανά στο bitcoin, το πιο προφανές οικονομικό πρόβλημα που θα έχει να αντιμετωπίσει μια καπιταλιστική κοινωνία που βασίζεται στο bitcoin είναι...το ίδιο πρόβλημα που είχε να αντιμετωπίσει ότι χρησιμοποιούσε τον "κανόνα του χρυσού": Επειδή ο χρυσός είναι σπάνιος, τα κράτη δε μπορούν να τυπώσουν όσο χρήμα θέλουν ώστε να "κινηθεί η αγορά", και άρα με την παραμικρή κρίση θα υπάρχει μεγάλο πρόβλημα (δε θα μπορούν πχ να εφαρμόσουν κεϋνσιανισμό, και θα είναι υποχρεωμένοι να εφαρμόζουν αναγκαστικά "λιτότητα", θα έχουμε μεγάλες καταρρεύσεις, κλπ).
    Δηλαδή και πάλι το bitcoin θα είναι πεπερασμένο σε ποσότητα και όχι άπειρο, θα δημιουργηθεί ζήτηση για πιστώσεις, δάνεια, κλπ.

    Να θυμίσω επίσης πως ήδη ο καπιταλισμός το αφομοιώνει. Τραπεζικά, όχι επιτυχώς ακόμα, μα με την βοήθεια πολυεθνικών που το υιοθετούν (πχ Amazon), θα μπορούσε στο άμεσο μέλλον να αφομοιωθεί πλήρως.

    Συμφωνούμε πως είναι εργαλείο για αγορές προϊόντων ανώνυμα, όπως λέμε και στο άρθρο, όμως απέχει από την ουτοπική(;) ιδέα της αχρήματης (συνεπώς αταξικής και δίκαια ισότιμης) κοινωνίας.

  7. Εικόνα spiroseliot

    Και γιατί πρέπει να είμαστε όλοι μας οπαδοί του Κευνς σε αυτό τον κόσμο? Γιατί δεν πρέπει να έχουμε ένα αποπληθωριστικό νόμισμα που η αξία του να βασίζεται στα μαθηματικά και που να μπορείς να αποθηκεύσεις του μόχθους εργασίας μιας ζωής χωρίς να χάσουν αξία?
    Ποιος είπε ότι πρέπει σαν κοινωνία να έχουμε ένα και μόνο νόμισμα. Τα νομίσματα δεν είναι φυσικός κανόνας η θεική δημιουργία άλλα ανθρώπινη. Με την σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία έχει φτάσει η εποχή που θα δημιουργεί ο καθένας το νόμισμα του ανάλογα με τις ανάγκες του. Είτε κράτος είναι, είτε κοινωνική ομάδα, είτε εταιρεία είτε οτιδήποτε άλλο.
    Ο αναρχισμός για να λειτουργήσει απαιτεί και εργαλεία τελείως αποκεντρωμένα. Και ναι το Bitcoin είναι εργαλείο αποκεντρωμένο γιατί λανθασμένα πιστεύεις ότι βασίζεται στην ισοτιμία ευρώ, δολαρίου η γέν. Η ισοτιμία του Bitcoin είναι 1=1 bitcoin και ακόμα και να πάει στο 1=0.1 ευρώ πάλι θα χρησιμοποιείτε όσο ο κώδικας του είναι ασφαλής.
    Και μην ξεχνάμε ότι το νόμισμα είναι μόνο ένα μικρό ψήγμα της τεχνολογίας του καθώς επιτρέπει την κατάργηση τελείως των ενδιάμεσων ακόμα και σε πιστοποιήσεις εγγράφων σε αποθήκευση πληροφοριών σε ένα public σύστημα για πάντα χωρίς κανένας να μπορεί να το αφαιρέσει και σε δυνατότητα εκλογών με άμεση ψηφιακή δημοκρατία.
    Όσο για την υιοθέτηση του από το τραπεζικό σύστημα απλά έχουν κατανοήσει ότι η εποχή των δεινοσαύρων έφτασε στο τέλος της και πλέον η θα προσαρμοστούν η θα αφανιστούν.

  8. Εικόνα bobos
    bobos (χωρίς επαλήθευση)Ιουλ 04, 2015 23:32 ΜΜ

    Δεν καταλαβαινω την ερωτηση: "Και γιατί πρέπει να είμαστε όλοι μας οπαδοί του Κευνς σε αυτό τον κόσμο?" Γιατι ετσι πρεπει να δουλευει μια οικονομια. Η προσφορα χρηματος πρεπει να μεγαλωνει και να συρρικνωνεται με την οικονομικη δραστηριοτητα.

  9. Εικόνα spiroseliot

    Από τι βλέπω δεν καταλαβαίνεις τι σημαίνει να έχεις πληθώρα νομισμάτων με ότι χαρακτηριστικά θέλεις χωρίς κανέναν περιορισμό και βλέπω ότι αντιμετωπίζεις το χρήμα σαν ένα φυσικό νόμο.
    Λογικό για ανθρώπους κάποιας ηλικίας η τουλάχιστον ενταγμένους απόλυτα σε ένα κοινωνικό σύστημα που είναι έτσι δομημένο ώστε να μας κάνει να πιστέψουμε ότι αυτό είναι και δεν μπορεί με τίποτα να αλλάξει και πάνω σε αυτό πρέπει να βασιστούμε για να διαμορφώσουμε τις αυριανές ανθρώπινες κοινωνίες.
    Ευτυχώς για όλους τους υπόλοιπους την ώρα που η αριστερά αμπελοφιλοσοφούσε για χρόνια πάνω σε τετριμμένες μπούρδες και ανοησίες μια ομάδα αναρχικών της cypherpunk κοινότητας έκανε σιγά σιγά το όραμα της πράξη στην διαμόρφωση σταδιακά του μελλοντικού ψηφιακού κόσμου για τις επόμενες γενιές. Ενός κόσμου ελευθερίας, ελευθερίας στην διάδοση των ιδεών της τεχνολογίας του χρήματος και των επιλογών. Ενός ψηφιακού τεχνολογικού κόσμου άναρχου που κανείς δεν θα είναι σε θέση να ελέγξει και να χειραγωγήσει και που θα υπηρετεί τις κοινωνίες και τον λαό τους.
    Και μέσα σε αυτό το κόσμο είναι ενταγμένο και το Bitcoin. Το μέλλον είναι εδώ και θα παρασύρει τους πάντες και τα πάντα.
    Και ο Satoshi νομίζω δεν έχει πει την τελευταία του λέξη σε αυτό το νέο κόσμο που ανατέλλει.

  10. Εικόνα bobos
    bobos (χωρίς επαλήθευση)Ιουλ 05, 2015 11:42 ΠΜ

    Μαλλον εσυ δεν καταλαβαινεις τους κανονες ισορροπιας του Κευνς. Διαβασε ενα αρθρο του Charles Eisenstein:

    http://waves.pirateparty.gr/content/%CF%84%CE%BF-%CE%B5%CF%80%CF%8C%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%BF-%CE%B2%CE%AE%CE%BC%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B1-%CF%88%CE%B7%CF%86%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AC-%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%AF%CF%83%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1

  11. Εικόνα constantinos
    constantinosΙουλ 05, 2015 11:44 ΠΜ

    Σπύρο, τεχνικά συμφωνούμε προφανώς και με βάση την υπάρχουσα πραγματικότητα ναι με τα χίλια σε πολλαπλά παράλληλα νομίσματα.
    Πρακτικά αναφέρω τις δυσκολίες δημιουργίας bitcoin (e-coins γενικότερα) και μιλώντας για "ισοτιμία" αναφέρομαι στο τρόπο ανταλλαγής του με άλλο τραπεζικό νόμισμα.
    Επίσης και αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει πιο πλούσιους και λιγότερο "πλούσιους".
    Είναι αυτά τα σημεία που κατά την γνώμη μου δημιουργούν ανισότητες.

  12. Εικόνα bobos
    bobos (χωρίς επαλήθευση)Ιουλ 04, 2015 19:45 ΜΜ

    Σιγουρα στο μελλον θα φτιαχτει ενα κευνσιανο κρυπτονομισμα αλλα το bitcoin δεν ειναι κατι τετοιο.

  13. Εικόνα bobos
    bobos (χωρίς επαλήθευση)Ιουλ 04, 2015 22:27 ΜΜ

    Αριστερά, Κευνς Έκτακτης Ανάγκης και Ξενοφών Ζολώτας
    http://tvxs.gr/news/egrapsan-eipan/aristera-keyns-ektaktis-anagkis-kai-ksenofon-zolotas

  14. Εικόνα bobos
    bobos (χωρίς επαλήθευση)Ιουλ 05, 2015 16:30 ΜΜ

    Μπιτκοϊνακηδες, χρειαζεστε φροντιστηριο στην μακροοικονομικη.

Scroll to Top