BETA

Second Life: Παιχνίδι ή κάτι περισσότερο;

Εικόνα Evi

Το Second Life είναι ένα δικτυακό παιχνίδι που άρχισε να γίνεται γνωστό κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 2000 μα η ανάπτυξή του κρατάει από το 1999 από τον Philip Rosedale, πρώην υπεύθυνο τεχνολογίας του RealNetworks. Ή μάλλον, για να ακριβολογήσουμε, το Second Life δεν είναι ακριβώς ένα RPG παιχνίδι που απλά δημιουργείτε έναν χαρακτήρα τον οποίον και εκπαιδεύετε για να βελτιώσετε τις ικανότητές του μέσα από κάποια προκαθορισμένα quests του παιχνιδιού. Βασικά και σύμφωνα με τους δημιουργούς του, ο σκοπός του είναι η ύπαρξη μιας εναλλακτικής δικτυακής «ζωής» μέσα σε έναν τεράστιο κόσμο που αυτά τα οποία θα συναντήσετε είναι και τα όσα συμβαίνουν λίγο-πολύ και στην φυσική ζωή.
Πρακτικά είναι ένα τρισδιάστατο πολυχρηστικό εικονικό περιβάλλον (Multi-user Virtual Environment), στο οποίο avatars (εικονικές αναπαραστάσεις των παικτών) αλληλεπιδρούν μέσω επικοινωνίας, μάθησης, εξερεύνησης, παιχνιδιού και εμπορικών δραστηριοτήτων. Το περιβάλλον αυτό δημιουργείται και εξελίσσεται αποκλειστικά από τους χρήστες. Κάθε φορά που μπαίνει ένας παίκτης μπορεί να δει ότι το περιβάλλον έχει αλλάξει ή νέα μέρη, αντικείμενα και άνθρωποι υπάρχουν εκεί που πριν δεν υπήρχαν.

INFO: Τα πολυχρηστικά εικονικά περιβάλλοντα (MUVEs), όπως το SL, αποτελούν μια νέα δύναμη στον χώρο της ηλεκτρονικής μάθησης. Σε σύγκριση με το game-based learning που αναφέρεται σε μικρή ομάδα ατόμων, που εργάζονται απομονωμένα με περιορισμένες πηγές, η εταιρία Linden Lab εκμεταλλεύτηκε βασικές έννοιες του Web 2.0, όπως την συνεργατική δημιουργία (creative commons) και το λογισμικό ανοικτού κώδικα (open source), και δημιούργησε ένα εικονικό κόσμο φιλικό προς την μάθηση, στον οποίο εκπαιδευτικές προσομοιώσεις και προγράμματα μάθησης μπορούν σχετικά εύκολα και οικονομικά να εφαρμοστούν.

Η έμπνευσή του βασίζεται στο μυθιστόρημα Snow Crash του 1992 που οραματίζεται έναν εικονικό κόσμο στον οποίον οι χρήστες μπορούν να ψηφιοποιήσουν τα πάντα και να συνεργαστούν σε ένα τρισδιάστατο περιβάλλον που θα χτιζόταν από τους ίδιους (Long Now Foundation, 2006). Το βασικό ατού του είναι η δημιουργία μιας παράλληλης εικονικής πραγματικότητας χωρίς να υπάρχουν νικητές ή χαμένοι και πόντοι που υπάρχουν στα άλλα γνωστά παιχνίδια.

INFO: Το Second Life το επινόησε ο Philip Rosedale. Όπως και όλοι οι καλλιτέχνες, ήθελε να δημιουργήσει ένα αριστούργημα όπου θα προσομοίωνε τον πραγματικό κόσμο σ' έναν μικρόκοσμο. Αντί να χρησιμοποιήσει όμως μπογιές, λέξεις, μάρμαρα ή πηλό, προτίμησε να χρησιμοποιήσει bytes. Ο Philip Rosedale ξεκίνησε να δουλεύει πάνω σε αυτή του την ίδεα από το 1991. Αξίζει να αναφερθεί ότι αρχικά είχε ονομαστεί Linden World και μετέπειτα πήρε το όνομα Second Life. Οι δοκιμαστικοί έλεγχοι ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2002 και ήταν διαθέσιμο στο κοινό περίπου έξι μήνες αργότερα.

Ένας «παράλληλος κόσμος»:

Το παιχνίδι έχει ακόμα την δική του οικονομία και το δικό του νόμισμα, το δολάριο Linden, που μπορεί ο οποιοσδήποτε παίχτης να το εξαργυρώσει με κανονικά χρήματα, ενώ έχουν δημιουργηθεί όλα αυτά που συνιστούν και τον πραγματικό κόσμο: Σπίτια, νοσοκομεία, δρόμοι, πόλεις, μεταφορικά μέσα, επιχειρήσεις, θέατρα, σινεμά, οτιδήποτε υπάρχει και στην κανονική ζωή. Και κατά αναμενόμενη, δυστυχώς, συνέπεια έχουν παρατηρηθεί ορισμένα από τα φαινόμενα που υπάρχουν στον πραγματικό κόσμο, όπως η ξενοφοβία, οι λεκτικές και σωματικές επιθέσεις, και η κοινωνική απομόνωση.

Η γλώσσα που μιλιέται είναι η αγγλική χωρίς βέβαια να λείπουν και άλλες γλώσσες από Ευρώπη αλλά και από Ασία, αφού άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο συνδέονται καθημερινά. Και αν η γλώσσα είναι εμπόδιο για τις εξερευνήσεις σου, κανένα πρόβλημα. «Φοράς» έναν ηλεκτρονικό μεταφραστή και το πρόβλημα λύνεται. Όσο για την μετακίνσή σου, καμία κούραση και ταλαιπωρία. Με το πάτημα ενός κουμπιού περνάς στην εποχή του Star Trek και διακτινίζεσαι - εδώ κάνεις teleport - σε όποιο σημείο του κόσμου επιθυμείς.

Οδεύοντας στα 14 χρόνια δικτυακής παρουσίας, όπως είναι αναμενόμενο έχουν δημιουργηθεί τα πάντα, ενώ κατά το παρελθόν έχουν συμβεί και διάφορα events όπως ακόμα και συναυλίες δημοφιλών συγκροτημάτων και με ομολογουμένως αλμυρή τιμή του εισιτηρίου. Έχει χρησιμοποιηθεί ακόμα και από Linux κοινότητες, όπως για παράδειγμα, αυτό του openSUSE.
Έχοντας επίσημη παρουσία στην Ελλάδα από το 2007, υπάρχει και μια μεγαλη κοινότητα από ελληνόφωνες συμμετέχοντες με πολύ ενεργή συμμετοχή. Σε αρκετές περιπτώσεις εκεί θα βρείτε βοήθεια στα αρχικά σας βήματα και «ξεναγούς» που θα σας μάθουν τα ενδότερα του εικονικού κόσμου.

Και MMORPG και εκπαιδευτικό:

Το Second Life αποτελεί και ένα από τα κατεξοχήν εκπαιδευτικά παιχνίδια που χρησιμοποιείται ως ακόμα και για μαθησιακούς σκοπούς και αξιοποιήθηκε ιδιαίτερα όταν το Ίδρυμα MacArthur υποσχέθηκε 50 εκατομμύρια δολάρια το 2007 για να χρηματοδοτήσει την έρευνα για την εκπαιδευτική χρήση των παιχνιδιών. Ένας χώρος ενός εκπαιδευτικού παιχνιδιού είναι εγγενώς ένα περιβάλλον, μια αυτόνομη περιοχή, όπου υπάρχουν κανόνες και περιέχονται οντότητες, οι οποίες δέχονται οριζόμενες συμπεριφορές. Ως εκ τούτου, το παιχνίδι που δημιουργείται για μάθηση, αποτελεί από μόνο του ένα μαθησιακό περιβάλλον. Επίσης, ένα σύνολο απαιτήσεων για ένα καλό εκπαιδευτικό περιβάλλον θα μπορούσε να είναι ένα κατάλληλο σύνολο απαιτήσεων για ένα καλό εκπαιδευτικό παιχνίδι.

- να γνωρίζουν κόσμο
- να μιλάνε μαζί τους
- να κάνουν πράγματα μαζί σε πραγματικό χρόνο
- να αγοράζουν ή να ενοικιάζουν ιδιοκτησίες και να τις διαμορφώνουν όπως θέλουν αυτοί
- να ανοίγουν επιχειρήσεις και να έχουν πραγματικά έσοδα, εκτός από έξοδα

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για έναν κόσμο συνεχώς μεταβαλλόμενο που δημιουργείται από τους συμμετέχοντες και έτσι δεν προκαλεί έκπληξη ένα νέο σύστημα πνευματικής ιδιοκτησίας (copyright) που είχε από τις αρχές, για τις δημιουργίες των κατοίκων του.
Το παιχνίδι περιλαμβάνει φυσικά και τα βασικά που θα περίμενε κάποιος από ένα rpg, όπως:

- Εξελιγμένες λειτουργίες αναζήτησης
- Παγκόσμιο χάρτη
- Chat
- Εξέλιξη του avatar
- Συμβουλευτικές πληροφορίες στην οθόνη

Ένας «γενναίος» νέος κόσμος;

Από την πλευρά του χρήστη (κάτοικος) και όχι από την πλευρά των δημιουργών, το Second Life λειτουργεί με τον εξής τρόπο: όπως αν ήταν κάποιος θεός στην πραγματική του ζωή. Όχι ένας παντοδύναμος θεός αλλά πιο πολύ σαν τους θεούς της ελληνικής μυθολογίας που ήταν «ειδικευμένοι» σε συγκεκριμένες κατηγορίες και μπορούσαν να κάνουν τα μαγικά τους δεξιά, αριστερά και κεντρικά. Ανεξάρτητα με την επιλογή του χρήστη για το ποιον αναπαριστά στο Second Life, έχει την δυνατότητα να κάνει και αυτός τα μαγικά του. Σαν μυθολογικός θεός δηλαδή, μπορεί να πετάξει και να τηλεμεταφερθεί όπου θέλει να βρίσκεται σε μια στιγμή.
Επίσης, είναι εφικτό να αλλάξει κανείς την εμφάνισή του όποτε το επιθυμεί και να μεταμορφωθεί σε ό,τι αυτός θέλει. Για παράδειγμα, αν κάποιος έχει ονειρευτεί να είναι ο Δίας και να μεταμορφώνει όποιον θέλει σε κύκνο, το Second Life του δίνει αυτήν την δυνατότητα. Προσωπικά θα το παραλλήλιζα με τις δυνάμεις που είχαν οι πρωταγωνιστές της σειράς «Heroes».

Από τα πιο ακριβά ανάκτορα και παλάτια μέχρι χαλίκια όπου όλα σχεδόν τα αντικείμενα του παιχνιδιού αυτού έχουν δημιουργηθεί από τους κατοίκους του Second Life. Η δημιουργία νέων αντικειμένων, όπως ρούχα, όπλα, διαστημόπλοια, είναι μια από τις πιο διάσημες λειτουργίες του παιχνιδιού και ταυτόχρονα αποτελεί και την καλύτερη διαφήμισή του.
Όλα τα αντικείμενα στο Second Life, τα οποία είναι φτιαγμένα από τριών διαστάσεων γεωμετρικά σχήματα, ονομάζονται πριμ. Η κάθε περιφέρεια μπορεί να υποστηρίξει κάποιον συγκεκριμένο αριθμό πριμ. Τα πριμ μπορούν να έχουν οποιοδήποτε σχήμα, καθώς υπάρχει και μια ποικιλία σχημάτων για να γίνονται μετέπειτα πιο εύκολες οι μετατροπές τους.
Ο χρήστης- κάτοικος έχει την δυνατότητα να δίνει επιλεγμένη υφή στην επιφάνειά του. Τα πριμ έχουν συγκεκριμένες ιδιότητες και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως διαφάνεια ή την ικανότητα να κάμπτονται στον αέρα, να μπορούν να συνδεθούν μεταξύ τους και ένα σημαντικό τους χαρακτηριστικό είναι ότι ο χρήστης- κάτοικος μπορεί να τους δώσει εντολές να κάνουν διάφορα πράγματα μέσω ενός κειμένου που είναι γραμμένο στη γλώσσα του Second Life (LSL , Second Life's scripting language). Για παράδειγμα, ένα σκυλί που κινείται και γαβγίζει είναι ένα κινούμενο αντικείμενο φτιαγμένο από συνδεδεμένα πριμ, έχοντας πάρει την εντολή να κινηθεί σε συγκεκριμένη κατεύθυνση και να παράγει συγκεκριμένους ήχους (γαύγισμα).

Στον εικονικό κόσμο του παιχνιδιού, το άβαταρ αντιπροσωπεύει τον χρήστη. Όπως προαναφέραμε, ο κάτοικος μπορεί να αλλάζει την εμφάνιση του άβατάρ του όσες φορές θέλει και όποτε θελήσει. Τα εργαλεία του Second Life περιλαμβάνουν ένα δυναμικό συντάκτη (editor) για την επιλογή της εμφάνισης του άβαταρ και στην αρχή της δημιουργίας για κάθε άβαταρ υπάρχει μια βιβλιοθήκη γεμάτη αντικείμενα για να το διαμορφώσει. Ένα άβαταρ αποτελείται από σχήμα (το σώμα του) και εμφάνιση (ρούχα και αξεσουάρ). Η πλειοψηφία από τους κατοίκους του Second Life προτιμούν να επιλέξουν ανθρώπινη μορφή για το παιχνίδι. Υπάρχουν και άλλοι όμως που επιλέγουν χαρακτήρες από ταινίες, από κινούμενα σχέδια ή από βιβλία. Μια αρκετά μεγάλη ομάδα άβαταρ στο παιχνίδι είναι αυτή των βρυκολάκων. Υπάρχουν περισσότεροι και από όσοι είναι στην Τρανσυλβάνια, αλλά στο παιχνίδι είναι φιλικοί. Οι «Τριχωτοί» είναι μια εξίσου μεγάλη ομάδα άβαταρ που αποτελούνται από τριχωτά ζώα. Εντυπωσιακό είναι ότι μερικές ομάδες έχουν μεγαλώσει και εξελιχθεί τόσο πολύ που αναφέρονται στο παιχνίδι ως «μικρά έθνη» (micronations).

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς αυθεντία στο χτίσιμο ή στις εντολές για να ευχαριστηθεί και να αποκτήσει όλα τα αντικείμενα που θέλει στο Second Life. Όπως και στην πραγματική ζωή, ο χρήστης- κάτοικος μπορεί να τα αγοράσει είτε μέσω χρημάτων του πραγματικού κόσμου είτε μέσω των χρημάτων του παιχνιδιού, τα Linden δολάρια. Αλλά σε αντίθεση με την πραγματική ζωή, μπορεί επίσης να υπολογίζει σε δωρεάν χρήματα από την στιγμή που το άβατάρ του μπαίνει στον κόσμο του Second Life. Ένας νέος χρήστης μπορεί να βρει αρκετά αντικείμενα αν επιλέξει να πάει στον φάκελο της Βιβλιοθήκης (Library Folder) που θα βρει στον κατάλογο των εμπορευμάτων του αβατάρ του. Πολλοί νέοι κάτοικοι σπαταλούν πολλά από τα χρήματα του παιχνιδιού για να αγοράσουν αντικείμενα που ήδη έχουν στην Βιβλιοθήκη τους.

Τίποτα δεν είναι δωρεάν:

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, το παιχνίδι έχει το δικό του νόμισμα, το Linden δολάριο. Τα Linden δολάρια είναι ανταλλάξιμα με τα πραγματικά δολάρια. Η αξία της συναλλαγής όμως δεν είναι σταθερή.Βέβαια, μέσα στο παιχνίδι, η αξία που έχουν τα Linden δολάρια φυσικά και έχουν την ανάλογη δύναμη απ' ό,τι τα πραγματικά χρήματα. Ο κάτοικος μπορεί να χρησιμοποιήσει τα εικονικά αυτά χρήματα με πολλούς και διάφορους τρόπους. Μπορεί να αποκτήσει μια εικονική δουλειά, βλέποντας σε αγγελίες του παιχνιδιού, ή ακόμα και να ξεκινήσει την δική του επιχείρηση με κάποιο κεφάλαιο. Αν κάποιος, λοιπόν, είναι είτε τυχερός είτε και ικανός, μπορεί να κερδίσει πολλά χρήματα μέσω της επιχείρησής του. Αν κάποιος εχει ταλέντο, το παιχνίδι του δίνει την δυνατότητα να σχεδιάσει και να πουλήσει τα αντικείμενά του. Αν δεν μπορεί να κάνει τίποτα από τα παραπάνω, το παιχνίδι του προσφέρει 3L$ κάθε δεκαπέντε λεπτά. Τα 3L$ ισοδυναμούν με ένα λεπτό σε πραγματικά χρήματα, αλλά στο Second Life μπορεί κανείς να αγοράσει πολλά ωραία πράγματα. Βέβαια, για να αποκτήσει ο κάτοικος L$ μπορεί να τα εξαγοράσει πληρώνοντας σε δολάρια ή ευρώ.

Το Second Life δίνει την ελευθερία στον κάτοικο να πραγματοποιεί τα όνειρά του και τα ενδιαφέροντά του. Για κάποιους κατοίκους, αυτό σημαίνει να πυροβολούν άλλους ανθρώπους, πιθανότατα όταν οδηγούν διαστημοπλοίο. Επιπλέον, για κάποιους κατοίκους το παιχνίδι αυτό δίνει μια ευκαιρία να ανακαλύψουν τα ταλέντα τους σαν καλλιτέχνες. Για παράδειγμα, μπορεί κανείς να τραβήξει φωτογραφίες ή να φτιάξει ταινίες. Αν κάποιος νιώθει ταλαντούχος σε αυτούς τους τομείς, μπορεί να κερδίσει πολλά, και όχι μόνο ένα χειροκρότημα. Δηλαδή, το πρώτο βραβείο στο Second Life φεστιβάλ ταινιών μπορεί να είναι και 100.000L$, περίπου 400$ σε πραγματικά χρήματα.

Το Second Life περιλαμβάνει συγκεκριμένους κανονισμούς περί οριοθέτησης των δραστηριοτήτων των κατοίκων. Δηλαδή, ανάλογα με την περιοχή, οι κάτοικοι έχουν και συγκεκριμένες δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν. Οι περιοχές που αναφέρονται ως «Για ενήλικες» επιτρέπουν δραστηριότητες με απόλυτη ελευθερία κινήσεων, δηλαδή εφαρμόζεται μια συμπεριφορά που αρμόζει μόνο για ενήλικες, ενώ σε περιοχές με γονική συναίνεση (PG areas, parental guidance) επιβάλλονται αυστηρότεροι κανόνες. Πολλές περιοχές είναι αφιερωμένες σε συγκεκριμένου είδους δραστηριότητες μέσα σε ένα συγκεκριμένο περιβάλλον. Ωστόσο, μια γενική αρχή ισχύει για όλες τις δραστηριότητες: δεν έχει σημασία τι είδους είναι, υπάρχει μια θέση για όλες μέσα στον εικονικό κόσμο. Εάν ο κάτοικος είναι εξαιρετικά σκληρός όσον αφορά την ικανοποίησή του, τότε θα πρέπει να αποκτήσει ιδιωτική έκταση και να θέσει τους δικούς του κανόνες. Πολλοί κάτοικοι του SL σχηματίζουν ομάδες μόνο και μόνο για να αγοράσουν γη και να θέσουν τους δικούς τους κανόνες για την επιδίωξη κοινών συμφερόντων. Ωστόσο, η ιδιοκτησία της γης επιτρέπεται μόνο σε μέλη Premium SL.

Μέχρι την «ασυδοσία»;

Οι κανόνες της κοινότητας του Second Life βρίσκονται σε μια κάρτα σημειώσεων (Notecard) της Βιβλιοθήκης των κατοίκων (Notecard Folder). Επίσης, υπάρχουν και 6 κύρια ελαττώματα, που ονομάζονται «The Big Six» και απαγορεύονται στους κατοίκους αυστηρά. Αυτά είναι τα εξής:

- Μισαλλοδοξία: Όπως και στην πραγματική ζωή, το να είναι κανείς εξευτελιστικός σε άλλα άτομα σχετικά με την φυλή τους, την εθνικότητά τους, την θρησκεία τους ή το φύλο τους είναι ένα σοβαρό μειονέκτημα.

- Παρενόχληση: Στον εικονικό κόσμο, αν οι πράξεις ή ο τρόπος ομιλίας νευριάζει ή αναστατώνει κάποιον, καλό θα ήταν να σταματήσει ο παίκτης την συναναστροφή με αυτόν τον κάτοικο.

- Επίθεση: Για παράδειγμα, ένας κάτοικος σπρώχνει ή πυροβολεί κάποιον άλλο κάτοικο σε περιοχή που είναι αναγνωρισμένη από το παιχνίδι ως Ασφαλής. Απαγορεύεται να στοχεύει κατοίκους με οποιοδήποτε τρόπο και να τους κάνει να νιώθουν δυστυχισμένοι.

- Aπόρρητο: Πληροφορίες για άλλους κατοίκους μπορούν να μοιράζονται στα μέλη μόνο σε περίπτωση που ο ίδιος ο κάτοικος έχει δώσει το δικαίωμα μέσω του προφίλ που έχει δημιουργήσει ή αν έδωσε την συγκατάθεσή του να μοιράσουν οι άλλοι επιπλέον στοιχεία του. Αυτό περιλαμβάνει δεδομένα της αληθινής ζωής του κατοίκου, όπως συνομιλίες, τις οποίες αν θέλει κάποιος κάτοικος να μοιραστεί, πρέπει να έχει την συγκατάθεση των άμεσα εμπλεκομένων.

- Απρέπεια: Αν κάποιος κάτοικος θέλει να κάνει κάτι το οποίο θεωρείται προσβλητικό για άλλους κατοίκους, καλό θα ήταν να το κάνει σε ιδιωτική γη που ανήκει σε περιοχή για ενήλικες.

- Ενόχληση της ειρήνης: Κάθε κάτοικος πρέπει να είναι ευχάριστος και ειρηνικός και όχι να προκαλεί τους άλλους με την συμπεριφορά του.

Συνεπώς, οι κάνονες της κοινότητας του Second Life είναι αρκετά δίκαιοι για όλα τα μέλη του. Αποσκοπούν, δηλαδή, στο να μην επεμβαίνει κανείς στην χαρά του μέλους που του δίνει η εικονική αυτή εμπειρία. Αν, δηλαδή, οι πράξεις ενός κατοίκου αποτελούν απειλή για την χαρά των άλλων, τότε καλύτερα να μείνει στο σπίτι του. Αυτό σημαίνει σε γη που του ανήκει ή σε γκρουπ κατοίκων που δέχονται τις πράξεις του. Ειδάλλως, ο κάτοικος πρέπει να ακολουθήσει την συμπεριφορά που του αρμόζει, όπως ακριβώς κάνει στον κοινωνικό του περίγυρο στην πραγματική ζωή του. Το Second Life είναι ένα κοινωνικό δίκτυο-περιβάλλον πιο ήπιο σε σχέση με τον πραγματικό κόσμο και οι άνθρωποι, εν κατακλείδι, πιο φιλικοί.

Ξεκινώντας:

Η πρώτη επιλογή για «εμφάνιση άβαταρ» γίνεται ακόμη πριν μπει κανείς στον κόσμο του Second Life. Γίνεται αυτόματα με την επιλογή του ονόματος του άβαταρ για το Second Life. Το όνομα του άβαταρ εμφανίζεται για να το βλέπουν όλοι και έχει πάντα ένα σημαντικό αντίκτυπο στο πώς οι άλλοι αντιλαμβάνονται τους άλλους παίκτες. Λοιπόν, η εμφάνιση του άβαταρ είναι ένα άθροισμα από πολλά μέρη. Σε γενικές γραμμές, αυτά έχουν ως εξής:

- Όνομα: Το όνομα του άβαταρ είναι πολύ σημαντικό: Κάθε παίκτης το επιλέγει μόνο μία φορά (δεν μπορεί να αλλάξει στην διάρκεια του παιχνιδιού). Η επιλογή του ονόματος πρέπει να ταιριάζει με την εικόνα του παίκτη και να είναι σίγουρος ότι μπορεί να ζήσει με αυτό για πολύ, πολύ καιρό. Δεν είναι εύκολο, ειδικά για αρχάριους χρήστες, οι οποίοι επιλέγουν ένα όνομα με πολύ λίγη γνώση σχετικά με ποια άβαταρ μπορεί να μοιάζουν. Ένας ασφαλής τρόπος είναι να επιλέγεται ένα όνομα με το οποίο να αισθάνεται άνετα ο παίκτης και το οποίο θα διάλεγε και στην πραγματική ζωή. Αλλά θα ήταν και έξυπνο να διαλέγεται και ένα όνομα που θα είναι αξέχαστο και ελκυστικό.

- Σχήμα: Αυτό έχει να κάνει με την σιλουέτα του άβαταρ: Ουσιαστικά, το σχήμα του άβαταρ περιλαμβάνει όλα τα μέρη του σώματος και τα χαρακτηριστικά του (το πάχος του σώματος, το ύψος, το σχήμα του κεφαλιού, τα μάτια, την μύτη, κλπ). Δέρμα: Το δέρμα του άβαταρ είναι αυτό που καλύπτει το σχήμα του με την απουσία από ρούχα. Η εμφάνισή του μπορεί να αλλάξει με τα εργαλεία του Second Life. Ωστόσο, για να πάρει ρεαλιστική εμφάνιση το ανθρώπινο δέρμα, θα πρέπει να αποκτήσει ένα προσαρμοσμένο δέρμα. Δέρματα, τα οποία έχουν δημιουργηθεί χρησιμοποιώντας εξωτερικές εφαρμογές, όπως το Photoshop / Gimp κλπ, στην συνέχεια εισάγονται στο Second Life με ένα συμβολικό αντίτιμο. Ευτυχώς, δεν χρειάζεται να κάνει κανείς ένα δέρμα για να αποκτήσει ένα. Υπάρχουν πολλά προσαρμοσμένα δέρματα προς πώληση, και μπορεί επίσης να αποκτήσει ένα δωρεάν δέρμα.

- Μαλλιά και μάτια: Τα μαλλιά και τα μάτια του άβαταρ αποτελούν μια ξεχωριστή κατηγορία, διότι αν και είναι χαρακτηριστικά του σώματος, μπορούν επίσης να φορεθούν ως εξαρτήματα (περιποιημένα μαλλιά, μάτια που φοριούνται ως εξαρτήματα και καλύπτουν τα προεπιλεγμένα μάτια).

- Εξαρτήματα: Αυτό, προφανώς, περιλαμβάνει ρούχα και άλλα αντικείμενα που μπορούν να συνδεθούν με το σχήμα ενός άβαταρ (ένα καπέλο, ένα πυροβόλο όπλο, μαλλιά).

- Κινήσεις: Κάθε άβαταρ αποτελείται από μια σειρά κινήσεων που αναπτύσσονται με σχεδόν κάθε ενημέρωση του Second Life. Ωστόσο, οι πολύχρονοι πολίτες του Second Life βλέπουν αυτές τις τυποποιημένες κινήσεις με περιφρόνηση. Ο κάθε παίκτης μπορεί να αγοράσει προσαρμοσμένες κινήσεις που θα κάνουν το άβαταρ του να κινηθεί με επιπλέον χάρη. Η δημιουργία προσαρμοσμένων κινήσεων περιλαμβάνει την χρήση εξωτερικής εφαρμογής (πολλοί πολίτες του Second Life χρησιμοποιούν το Poser) και γράφοντας μια εντολή παράκαμψης στην LSL (γλώσσα γραφής του Second Life), έτσι ώστε οι προσαρμοσμένες κινήσεις να παίζονται αντί για τις προεπιλεγμένες. Μπορεί, επίσης, να αποκτήσει ελεύθερες κινήσεις.

Πρώτα απ 'όλα, στο Second Life, μπορεί κανείς να αλλάξει το φύλο του κάθε 10 λεπτά, αν βέβαια το επιθυμεί. Αυτό δεν συνεπάγεται κάποια περίεργη ή δύσκολη διαδικασία, μερικά μόνο κλικ του ποντικιού. Ο κάθε παίκτης μπορεί να είναι άνδρας, μπορεί να είναι γυναίκα, αλλά και τίποτα από τα δύο (δημιουργώντας ή επιλέγοντας ένα άβαταρ που είναι ουδέτερο από άποψη φύλου, όπως το έτοιμο White Wolf από την βιβλιοθήκη του). Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι έχοντας όλη αυτήν την ελευθερία, οι περισσότεροι κάτοικοι του Second Life επιλέγουν να μείνουν πιστοί στο φύλο της πραγματικής ζωής τους.

H Βιβλιοθήκη είναι η αποθήκη που έχει κάποιος από την εκκίνηση του παιχνιδιού, μια ευγενική προσφορά του εργαστηρίου Linden. Κάθε νέος κάτοικος του Second Life λαμβάνει το ίδιο σύνολο στοιχείων: ένα ολοκληρωμένο σετ εκκίνησης που περιλαμβάνει αρκετά αντικείμενα πέρα από τα ρούχα. Περιλαμβάνει ένα βιώσιμο σπίτι (Atoll Hut) με έναν πολύ μικρό χώρο γης, ένα όχημα οδήγησης (Kart) και ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων αρχιτεκτονικής.

Εξίσου σημαντικό είναι η σωστή χρήση της γλώσσας του Second Life, της Linden Scripting Language (LSL). Αυτό επιτρέπει στον παίκτη να προσθέσει συμπεριφορές και διαδραστικότητα σε αντικείμενα μέσα στο Second Life. Η συγγραφή εντολών ή κειμένου (scripting) είναι ακριβώς μια άλλη λέξη για τον προγραμματισμό, ώστε όταν μαθαίνει ένας παίκτης την LSL θα καταλήξει να μαθαίνει προγραμματισμό. Δεν χρειάζεται να γράψει σενάρια ένας παίκτης για να διασκεδάσει στο Second Life, αλλά η συγγραφή αυτή οδηγεί στην μαγεία, από οχήματα και όπλα σε αιτήματα HTTP.

Αναλυτικότερες πληροφορίες, μπορείτε να δείτε σε μια παλιότερη πτυχιακή εργασία (της Κατερίνας Κόκλα) του Μαθηματικού Πατρών (PDF).

Εγκατάσταση του Second Life:

Το παιχνίδι το έχω δοκιμάσει με κάμποσους διαφορετικούς χαρακτήρες που στην συνέχεια έδινα, από το 2003 στα πλαίσια μιας εταιρικής μελέτης. Μέχρι και το 2010 που το είχα δοκιμάσει για τελευταία φορά, οι αλλαγές που γινόντουσαν ήταν πολλές και δυναμικές και όχι μόνο όσον αφορά την διαμόρφωση των χώρων του παιχνιδιού, μα τεχνικά, σε χαρακτηριστικά, σε αλλαγές γραφικών και συστατικών του, όσο ακόμα και σε διαμορφώσεις των κανόνων (τυπικών και άτυπων). Μάλιστα, για κάποιο διάστημα υπήρχαν κάμποσοι Viewrs που μπορούσες να το έχεις σαν desktop εφαρμογή, καθότι τις εποχές εκείνες οι απαιτήσεις του ήταν αρκετές συγκριτικά με το μέσο επίπεδο του hardware που κυκλοφορούσε.
Παρόλα αυτά από την αρχή διέθετε και μια desktop εφαρμογή (που πρακτικά δεν είναι ακριβώς έτσι, μα αντίστοιχη με όλων των rpg, ώστε τα γραφικά να φορτώνουν ταχύτερα) και μαλιστα διαθέσιμη και για τα τρία δημοφιλή λειτουργικά συστήματα (Linux, Windows, OSX).

Η αρχή γίνεται από εδώ, όπου θα επιλέξετε το βασικό avatar σας και το όνομα του χαρακτήρα σας και δημιουργείτε τον λογαριασμό σας (συμβουλεύουμε να ΜΗΝ συνδεθείτε με αυτόν του Facebook σας αν έχετε, και σας ενδιαφέρει η ιδιωτικότητα):

Κατόπιν, θα σας δώσει την επιλογή για να κατεβάσετε τον desktop client, ανάλογα το λειτουργικό σας σύστημα. Σε Linux, μόλις το κατεβάσετε, θα το αποσυμπιέσετε και αρκεί να κάνετε διπλό κλικ στο ομώνυμο αρχείο (secondlife). Αμέσως θα ανοίξει ο client και αρκεί να κάνετε login με τα στοιχεία του λογαριασμού σας που δημιουργήσατε προηγουμένως.

Το πρώτο στάδιο του παιχνιδιού, περιλαμβάνει μια μικρή πίστα, ώστε να μπορέσετε να μάθετε τις κινήσεις και τον χειρισμό της κάμερας για εξερεύνηση της περιοχής. Είναι επίσης και ένα καλό μέρος για να γνωρίσετε και άλλους νέους χαρακτήρες.
Κατόπιν, θα οδηγηθείτε σε ένα νησί που βρίσκεται απέναντι από την «ήπειρο» του Second Life. Εδω είναι ένα πολύ σημαντικό σημείο που αρκετοί παίκτες μένουν κάποιο διάστημα προκειμένου να εκπαιδεύσουν τον χαρακτήρα τους. Σε αυτό το νησί θα αποκτήσετε όλα τα αναγκαία ώστε να μπορείτε στην συνέχεια να τα βγάλετε πέρα στον σκληρό κόσμο του παιχνιδιού:

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να βιαστείτε, ενώ να έχετε υπόψιν σας πως αν αποχωρήσετε από το πρώτο στάδιο, για να μεταβείτε στο νησί, δεν θα μπορείτε να επιστρέψετε πίσω:

  

Πρόκειται για ένα «παιχνίδι» αρκετά διαφορετικό (αν και έχουν βγει και ορισμένοι κλώνοι), με πολλά στοιχεία και ιδιαιτερότητες και έτσι απαιτεί κάποιον χρόνο εκμάθησης. Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, η παραμονή σας στο νησί είναι σημαντική για την πορεία.

Ορισμένα ακόμα για το Second Life που θα πρέπει να λάβετε υπόψιν σας:

Όπως είπαμε, πρόκειται για ένα «κοινωνικό» παιχνίδι. Αυτό σημαίνει πως εκεί μέσα θα συναντήσετε τα πάντα. Μέχρι και πράκτορες του FBI και άλλων «υπηρεσιών». Έτσι, αν σκοπεύετε να ασχοληθείτε, θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί/ές στις συναλλαγές σας, ιδιαίτερα αν αυτές έχουν να κάνουν με πραγματικό χρήμα. Και βέβαια, δεν δίνετε προσωπικά στοιχεία πουθενά. Ούτε ακόμα και αυτά που φαινομενικά μοιάζουν αθώα.

Μια ακόμα σημαντική παράμετρος είναι και η συλλογή προσωπικών δεδομένων από την εταιρεία που το διαχειρίζεται, επομένως δεν υπάρχει λόγος να συνδέσετε τον λογαριασμό σας εκεί με οποιονδήποτε άλλον.

Δεν υπάρχει αμφιβολία όμως, πως πρόκειται για κάτι πρωτοπόρo και με την υιοθέτηση του virtual-reality είναι προφανές πως η συμμετοχή (που ήδη συναγωνίζεται τις εγγραφές στο Facebook) θα αυξηθεί σημαντικά, ενώ με τον καιρό θα ενσωματώνει άμεσα ή έμμεσα και ένα σωρό ακόμα τεχνολογίες.

>>> η ιστοσελίδα του Second Life.

  • Σχόλια

4 Comments:

  1. Εικόνα ok
    ok (χωρίς επαλήθευση)Οκτ 12, 2016 22:53 ΜΜ

    WTF???!!!

    αυτο μου θυμιζει κατι που ειχα διαβασει σε βιβλιο του ασιμωφ για τους κατοικους ενος πλανητη που ζουσαν ουσιαστικα σε εικονικη πραγματικοτητα και δεν ειχαν πολλες επαφες με κανονικους ανθρωπους , ουτε με την κανονικη ζωη !!!

    αυτο που λες για τα χρηματα πως τα εξαργυρωνεις; και ποιος πληρωνει/χρηματοδοτει το παιχνιδι;

  2. Εικόνα Evi
    EviΟκτ 13, 2016 00:21 ΠΜ

    Δεν υπάρχει χρηματοδότης, το παιχνίδι ανήκει σε εταιρεία και όπως σε κάθε RPG, πληρώνεις και αγοράζεις items ή νομίσματα του παιχνιδιού.
    Αν θυμηθείς τον τίτλο του βιβλίου, πες τον σε παρακαλώ.

  3. Εικόνα ok
    ok (χωρίς επαλήθευση)Οκτ 13, 2016 23:04 ΜΜ

    ευχαριστω

    για τον τιτλο του βιβλιου δεν ειμαι σιγουρος γιατι εχω διαβασει αρκετα του ασιμωφ. παντως αν δεν εχεις διαβασει ασιμωφ δε θα μου φαινοταν παραξενο να σου αρεσουν ακετα βιβλια του αφου βρηκες ενδιαφερουσα αυτη τη λεπτομερεια. νομιζω παντως οτι ηταν σε καποιον απο τους τομους της γαλαξιακης αυτοκρατοριας αλλα δεν ειμαι σιγουρος. το σιγουρο ειναι οτι μπορεις να δανειστεις (αν μενεις αθήνα) βιβλια του ασιμωφ (και οχι μόνο φυσικα) απο τη βιβλιοθηκη του ευγενιδιου ιδρυματος , εγω ετσι τα ειχα διαβασει οταν εμενα στην αθήνα (παλαι ποτε μαλλον ! )

  4. Εικόνα Pragma_linux
    Pragma_linux (χωρίς επαλήθευση)Νοε 04, 2016 23:12 ΜΜ

    Πολύ ωραίο άρθρο Εύη. Ευχαριστώ!
    Στο SL είμουν για 2 χρόνια, πριν περίπου 13 χρόνια, όταν είμουν άνεργος. Αυτά που με τράβηξαν και τα θεωρώ θετικά:
    Από την αρχή σχεδόν έτρεχε άνετα σε linux μηχανήματα και παρείχε τότε και δυνατότητα για 64b λίνουξ εγκαταστάτη. Υπάρχει η δυνατότητα ενασχόλησης εντός του παιχνιδιού με δημιουργία γραφικών 3Δ και απλών, όπως και να γίνεται χρήση της γλώσσας προγραμματισμού που το ίδιο το παιχνίδι έχει κατασκευάσει. Υπάρχει πλατφόρμα σχεδιασμού και εμπλουτισμού με σκριπτάκια της γλώσσας του παιχνιδιού. Παρέχεται εκπαίδευση και εντός του παιχνιδιού και η όλη σύλληψη ενισχύεται από κοινότητα που μοιράζεται ελεύθερα ( σχετικά ) τη γνώση.
    Για αυτούς που έχουν την ικανότητα ή θέλουν να μάθουν πως, δίνεται η δυνατότητα ,μέσω τρίτων εφαρμογών, να γίνεται εισαγωγή γραφικών από Gimp και Blender. Βέβαια τα σημερινά κομπιούτερ χτίζουν πολύ καλύτερα 3Δ στο Blender, οπότε σίγουρα το παιχνίδι θα έχει εξελιχθεί σε μεγάλο βαθμό.
    Γι'αυτούς που ασχολούνται με μουσική (τραγούδι, dj, γνώση μουσικών οργάνων, κ.λ.π ) δίνεται η δυνατότητα για χαρτζιλίκι εντός παιχνιδιού που μπορεί να φτάσει σε βαθμό να μεταφράζεται σε πραγματικά ευρώ. Με αυτό είχα ασχοληθεί εγώ, όπως και με την κατασκευή 3Δ-2Δ γραφικών τα οποία πουλούσα με ξένα ή δικά μου σκριπτάκια.
    Σε αυτά που θεωρώ αρνητικά είναι ο εξαιρετικά εθιστικός του χαρακτήρας λόγω της φύσης του. Θα ενισχυθεί κάθε τάση του ατόμου προς οποιαδήποτε έμφυτη τάση έχει, θετική ή αρνητική. Συμμετείχα σε πολλούς διαλόγους για τη φύση του προβλήματος αυτού και πιστεύω ότι η κοινωνία δεν είναι αρκετά έτοιμη για αυτό το φαινόμενο και αν υποθέσουμε οτι γίνονται κάποιες κινήσεις, δεν αγγίζει το βαθμό της ψύχωσης που μπορεί να προκαλέσει.
    Προσωπικά στις 20 ώρες παιχνιδιού, μόνο 1 με 2 ώρες ασχολούμουν με τις κοινωνικές του προεκτάσεις, κυρίως οι κοινωνικές μου επαφές ήταν για την πώληση των υπηρεσιών μου. Υπάρχει μέσα στο παιχνίδι από πορνεία, βίωση εγκληματικών ή άλλων ακραίων καταστάσεων έως και σατανιστική λατρεία, σε βαθμό που να θεωρούνται απλώς "εικονικές πλατφόρμες" ενώ άτομα συμμετείχαν σε αυτό και φτάναν σε βαθμό απόλυτης ψύχωσης και παράνοιας παράλληλα με την κοινωνική τους αποξένωση στη κανονική ζωή που προκαλούν οι ατελείωτες ώρες παρουσίας στο παιχνίδι.
    Αυτά που είδα γενικά μου δημιούργησαν αρνητική εντύπωση. Οι εργατοώρες μου ήταν πολύ φτηνές. Υπάρχει πολύ έτοιμη δουλιά από άτομα επαγγελματίες στα κινηματογραφικά studio κ.α παρόμοια πεδία που πουλάν έτοιμη δουλιά οπότε σαν άτομο δεν έχεις πολλές δυνατότητες για ανέλιξη.
    Νομίζω οτι αν ένας άνθρωπος δεν είναι ψυχολογικά οπλισμένος να αντέξει στις ιδιαιτερότητες του παιχνιδιού είναι καλύτερα να μην δοκιμάσει καθόλου.
    Δεν θα επέτρεπα στο παιδί μου αν είχα να συμμετέχει ποτέ (πριν να γίνει ενήλικας) και πιστεύω οτι αυτό το παιχνίδι όπως και πολλά άλλα πρέπει να μπουν από την κοινωνία σε ειδική κλίμακα. Να απαγορεύονται ρητά σε ανήλικα άτομα και να μπει κάποιο είδος "ετικέτας" όπως στα τσιγάρα, με φωτογραφίες από εθισμένα άτομα κ.α. κινδύνους που προκαλούν.
    Αν κάποιος πιστεύει οτι είναι άτομο που δε θα ενδώσει σε εθισμό και θα κρατήσει τις προσωπικές του ισορροπίες ανεξάρτητα της φύσης του παιχνιδιού ας δεχθεί την πρόκληση.

Scroll to Top