BETA

Wolfenstein 3D: Πόσους Ναζί έφαγες σήμερα;

Εικόνα Maria

Το Wolfenstein 3D είναι το παιχνίδι του 1992 στο οποίο πολεμάς τον Ναζί που εμφανίζεται, αναβιώνοντας τον θρίαμβο επί των Ναζί, των υπεύθυνων για την γενοκτονία εναντίον των Εβραίων, των Ρομά, των ατόμων με ειδικές ανάγκες, των μη ετεροκανονιστικών ατόμων, των αμάχων της ανατολικής Ευρώπης και πολλών άλλων που έκριναν ως «εχθρούς», οι οποίοι θα έπρεπε να εξαλειφθούν για το καλό του Ράιχ της εθνικής «καθαρότητας». Όταν επιχειρεί κανείς ακόμη και να συλλάβει την κλίμακα αυτής της τραγωδίας, αδυνατεί να βρει κάποια αντιστοιχία ως προς τους αριθμούς των θυμάτων.

Επρόκειτο για ένα ρετρό βιντεοπαιχνίδι βολών πρώτου προσώπου το οποίο παρουσιάζεται με ψευδό-τρισδιάστατα γραφικά, που δημιουργήθηκε από την id Software και κυκλοφόρησε από την Apogee Software και FormGen την 5η Μαΐου του 1992 για υπολογιστές MS-DOS. Δημιουργός του ο John Romero.

Ανήκει, όπως είπαμε, στην κατηγορία βιντεοπαιχνιδιών first-person shooter (γνωστά και ως FPS) που βασίζονται σε οπτική πρώτου προσώπου. Αυτό, με απλά λόγια, σημαίνει ότι ο παίκτης βλέπει τον κόσμο του παιχνιδιού μέσα από τα μάτια του ήρωα του παιχνιδιού. Για να συμβεί αυτό, χρησιμοποιούνται ειδικές μηχανές τρισδιάστατης απεικόνισης, ώστε να δίνεται η ψευδαίσθηση του πραγματικού χώρου, όπως και στις εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας. Στα παιχνίδια αυτά, ο παίκτης χρησιμοποιεί τα εικονικά όπλα του χαρακτήρα. Αυτά μπορεί να είναι M16, απλά εργαλεία όπως σφυριά, ή ακόμα και το γυμνό χέρι. Αυτό το γεγονός έχει φέρει δημιουργήσει προβληματισμούς για την ηθική κάποιων παιχνιδιών του είδους.

Nα πολεμάς τον Ναζί που εμφανίζεται, σε κάνει κακό;

Στο Wolfenstein 3D, ο παίκτης αναλαμβάνει τον ρόλο ενός συμμαχικού κατασκόπου ονόματι William «BJ» Blazkowicz κατά την διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς δραπετεύει από μια ναζιστική γερμανική φυλακή, το κάστρο Wolfenstein, και πραγματοποιεί μια σειρά κρίσιμων αποστολών κατά των Ναζί. Ο παίκτης προχωράει μέσα από τα επίπεδα του παιχνιδιού για να βρει έναν ανελκυστήρα στο επόμενο επίπεδο ή να σκοτώσει ένα αφεντικό, να πολεμήσει εναντίον των Ναζί και άλλων εχθρών με μαχαίρια, πιστόλια και άλλα όπλα.

Η κυκλοφορία του Wolfenstein 3D αποτελεί την δεύτερη μεγαλύτερη κυκλοφορία της id Software, μετά από την σειρά επεισοδίων Commander Keen. Το Wolfenstein 3D είχε εμπνευστεί από τα βιντεοπαιχνίδια Castle Wolfenstein and Beyond Castle Wolfenstein της Muse Software. Στα μέσα του 1991, ο Τζον Κάρμακ πειραματίστηκε με την δημιουργία μιας ταχύτατης τρισδιάστατης μηχανής παιχνιδιού, με τον περιορισμό του gameplay και άποψη σε ένα μόνο επίπεδο, δημιουργώντας το Hovertank 3D και το Catacomb 3-D ως πρωτότυπα της μηχανής. Μετά από μια συνεδρία σχεδιασμού που ώθησε την εταιρεία να μετακινηθεί από το φιλικό προς την οικογένεια Commander Keen σε ένα πιο βίαιο θέμα, ο προγραμματιστής Τζον Ρομέρο πρότεινε να επαναδημιουργήσει το Castle Wolfenstein ως ένα γρήγορο παιχνίδι δράσης. Αυτός και ο σχεδιαστής Τομ Χαλ σχεδίασε το παιχνίδι στην μηχανή του Carmack, για να είναι γρήγορο και βίαιο σε αντίθεση με άλλα παιχνίδια του υπολογιστή στην αγορά εκείνη την εποχή. Το Wolfenstein 3D διαθέτει γραφικά από τον Άντριαν Κάρμακ και ηχητικά εφέ και μουσική από τον Μπόμπυ Πρινς. Το παιχνίδι κυκλοφόρησε από την Apogee σε δύο ομάδες από τρία επεισόδια μέσω shareware, όπου το πρώτο επεισόδιο είναι δωρεάν, οδηγώντας το ενδιαφέρον στην πληρωμή για το υπόλοιπο. Ένα επιπλέον επεισόδιο, Spear of Destiny, κυκλοφόρησε ως ένα αυτόνομο βιντεοπαιχνίδι από την FormGen.

Το Wolfenstein 3D ήταν μια κριτική και εμπορική επιτυχία, έχοντας δεχτεί πολλά βραβεία και πουλώντας πάνω από 200.000 αντίτυπα μέχρι το τέλος του 1992. Είναι ευρέως γνωστό ότι βοήθησε να διαδώσει το είδος βολών πρώτου προσώπου και τον καθορισμό του αρχέτυπου run-and-gun για πολλά μετέπειτα παιχνίδια, αλλά και ότι προέβαλε την βιωσιμότητα των εκδόσεων shareware εκείνη την εποχή. Η FormGen ανέπτυξε επιπλέον δύο ακόμα επεισόδια για το παιχνίδι, ενώ η Apogee κυκλοφόρησε ένα πακέτο με πάνω από 800 επίπεδα δημιουργημένα από διάφορους φανατικούς. Αργότερα η id Software διέδωσε μια άδεια της μηχανής του παιχνιδιού με πολλά άλλα παρόμοια βιντεοπαιχνίδια πριν από την κυκλοφορία του πηγαίου κώδικα δωρεάν το 1995, ενώ πολλαπλά άλλα παιχνίδια της σειράς Wolfenstein έχουν αναπτυχθεί από άλλες εταιρείες από το 2001.

Το Wolfenstein 3D χωρίζεται σε επίπεδα, με το καθένα να είναι μια επίπεδη επιφάνεια η οποία διαιρείται σε περιοχές και δωμάτια με ένα πλέγμα που βασίζεται σε πρότυπο τοίχων και πορτών, όλα με το ίδιο ύψος. Κάθε επίπεδο βασίζεται σε ναζιστικές αποθήκες και κτίρια, αν και οι εμφανίσεις των επιπέδων δεν στηρίζονται σε καμιά πραγματική τοποθεσία. Για να ολοκληρωθεί ένα επίπεδο, ο παίκτης πρέπει να διασχίσει την περιοχή για να φτάσει ένα ασανσέρ. Οι ομάδες των επιπέδων, κυρίως δέκα, ομαδοποιούνται σε ονομαζόμενα επεισόδια, με το τελικό επίπεδο να εστιάζει σε μια μάχη του παίκτη εναντίον ενός αφεντικού με ένα ιδιαίτερα δύσκολο εχθρό. Ενώ διέρχονται τα επίπεδα, ο παίκτης πρέπει να καταπολεμήσει τους Ναζί φύλακες και στρατιώτες, σκύλους και άλλους εχθρούς, καθώς και να διαχειριστεί τις προμήθειες των πυρομαχικών και τα εφόδια πρώτης ανάγκης. Ο παίκτης μπορεί να βρει όπλα και πυρομαχικά που είτε βρίσκονται σπαρμένα στα επίπεδα είτε τα παραλαμβάνει ο παίκτης από νεκρούς εχθρούς. Τα όπλα περιλαμβάνουν ένα μαχαίρι, ένα πιστόλι, ένα οπλοπολυβόλο, και ένα όπλο αλυσίδα ταχείας φωτιάς.

Η υγεία του παίκτη αντιπροσωπεύεται από ένα ποσοστό που ξεκινάει από 100, το οποίο μειώνεται όταν ο παίκτης πυροβολείται ή δέχεται επίθεση από τους εχθρούς. Εάν η υγεία του παίκτη πέσει στο μηδέν, χάνει μια ζωή και πρέπει να ξεκινήσει το επίπεδο ξανά με ένα μαχαίρι, ένα πιστόλι και οκτώ σφαίρες. Ο παίκτης ξεκινά κάθε επεισόδιο με τρεις ζωές και κερδίζει περισσότερες, από μάρκες επιπλέον ζωής ή κερδίζοντας αρκετούς πόντους. Οι πόντοι κερδίζονται από την θανάτωση των εχθρών ή την συλλογή θησαυρών, διάσπαρτες σε όλα τα επίπεδα. Οι πόντοι μπορούν να κερδίζονται και είτε σκοτώνοντας όλους τους εχθρούς σε ένα επίπεδο, είτε με την συλλογή όλων των θησαυρών, είτε βρίσκοντας όλες τις μυστικές περιοχές, είτε συμπληρώνοντας ένα επίπεδο κάτω από ένα άρτιο χρόνο.
Μυστικές περιοχές, που περιέχουν θησαυρούς, ανταλλακτικά για την υγεία ή πυρομαχικά μπορούν να βρεθούν σε κρυφά δωμάτια, που αποκαλύπτονται από την ενεργοποίηση ορισμένων πλακιδίων τοίχου που γλιστρούν πίσω όταν ενεργοποιούνται. Η αρχική έκδοση του παιχνιδιού επιτρέπει στον παίκτη να αποθηκεύσει την πρόοδό του στο παιχνίδι σε οποιοδήποτε σημείο, ενώ σε πολλές επανεκδόσεις ο παίκτης μπορεί να σώσει το παιχνίδι μόνο μεταξύ επιπέδων.

Το Wolfenstein 3D χωρίζεται σε δύο ομάδες, με τρία επεισόδια το καθένα. Η πρώτη τριλογία αποτελείται από τα επεισόδια «Escape from Castle Wolfenstein», «Operation: Eisenfaust» και «Die, Führer, Die!», ενώ η δεύτερη με όνομα The Nocturnal Missions αποτελείται από τα επεισόδια «A Dark Secret», «Trail of the Madman» και «Confrontation». Ο πρωταγωνιστής του παιχνιδιού είναι ο William «B.J.» Blazkowicz, ένας Αμερικανός κατάσκοπος Πολωνικής καταγωγής, με το παιχνίδι να ακολουθεί τις προσπάθειές του να καταστρέψει το Ναζιστικό καθεστώς, αν και μόνο μια μικρή πλοκή παρουσιάζεται στον παίκτη μεταξύ επεισοδίων.

Στο πρώτο επεισόδιο, «Escape from Castle Wolfenstein», ο Blazkowicz έχει συλληφθεί ενώ προσπαθούσε να βρει τα σχέδια για το Operation Eisenfaust (Σιδερένια Γροθιά) και φυλακίζεται στο κάστρο Wolfenstein, όπου και πρέπει να δραπετεύσει.
Το «Operation: Eisenfaust» ακολουθάει την ανακάλυψη και ματαίωση του σχεδίου των Ναζί για την δημιουργία ενός στρατού από ζόμπι στο κάστρο Hollehammer, ενώ στο «Die, Führer, Die!» διεισδύει στο καταφύγιο του Χίτλερ κάτω από το κτίριο του Ράιχσταγκ, καταλήγοντας σε μια μάχη με τον Αδόλφο Χίτλερ σε ένα ρομποτικό κοστούμι εξοπλισμένο με τέσσερα chain guns.

Το «The Nocturnal Missions» αποτελεί ένα prequel που αφορά τα Γερμανικά σχέδια για τον χημικό πόλεμο. Στο «A Dark Secret», ο Blazkowicz πρέπει να σκοτώσει έναν επιστήμονα, τον Otto Giftmacher υπεύθυνο για την δημιουργία των όπλων.
Στο «Trail of the Madman», ο Blazkowicz πρέπει να βρει τα σχέδια και τους χάρτες για τον χημικό πόλεμο.
Τέλος, στο «Confrontation» ο Blazkowicz βρίσκεται στο κάστρο Όφενμπαχ και πρέπει να αντιμετωπίσει τον στρατηγό των Ναζί πίσω από την πρωτοβουλία του χημικού πολέμου.

Το Wolfenstein 3D είχε δεχτεί μεταφορές και επανεκδόσεις σε άλλες πλατφόρμες, όπως το Super Nintendo Entertainment System, Mac OS, Atari Jaguar, Acorn Archimedes, 3DO, Apple IIGS, PC-98 και Game Boy Advance.Άλλες εκδόσεις αποτελούν ψηφιακές μεταφορές στο Xbox Live Arcade και PlayStation Network, καθώς και μια έκδοση iOS από τον Τζον Κάρμακ. Οι περισσότερες μεταφορές είχαν σχεδιαστεί από άλλες εταιρείες, εκτός από τις εκδόσεις SNES και Jaguar, που αναπτύχθηκαν από την ίδια την id. Οι περισσότερες μεταφορές διαφέρουν από την πρωτότυπη έκδοση, αλλά διατηρούν το gameplay και της αισθητικές.

Το 2007, κυκλοφόρησε μια ψηφιακή έκδοση στο Steam για τα PC, OS X και Linux, που περιέχει όλα τα επεισόδια της FormGen.

Το 2012, η Bethesda Softworks κυκλοφόρησε μια δωρεάν έκδοση του Wolfenstein 3D μέσω browser για να γιορτάσει τα 20α γενέθλια του παιχνιδιού.

>>> Δείτε και ένα βίντεο από το παιχνίδι Wolfenstein των τότε MS-DOS (όπως λεγόταν τότε τα Windows):

 

 

Εγκατάσταση του Wolfenstein 3D

>>> Η δωρεάν έκδοση του Wolfenstein 3D μέσω browser.

 

► [Το Wolfenstein 3D στο Steam]
 

>>> Κατεβάστε ή παίξτε το Wolfenstein 3D στον browser σας (online).

  • Σχόλια

3 Comments:

  1. Εικόνα Χάρης
    Χάρης (χωρίς επαλήθευση)Mar 01, 2017 19:32 ΜΜ

    Ήταν ένα από τα κλασσικά παιχνίδια που είχε προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον την εποχή που βγήκε. Το είχα παίξει για καιρό, ναι, και η Apogee που έβγαζε τότε αρκετά παιχνίδια DOS. Η ανάλυση που παιζόταν ήταν η 640 Χ 480, αυτό που δεν θυμάμαι αν ήταν με κάρτα ήχου η με το μεγαφωνάκι του PC.

    Η κάρτα που κυκλοφορούσε τότε ήταν η Adlib, ενώ τη Sound Blaster την είχαν ελάχιστοι. Το παιχνίδι αυτό ήταν πρόγονος του DOOM I που όταν ήρθε έκανε πάταγο. Βέβαια σαν γραφικά δεν ήταν σπουδαίο σε σύγκριση με παιχνίδια της Amiga, Atari, και λοιπών, όμως η πρωτοπορία του ήταν το 3d περιβάλλον και το FPS.

    Δεν ήταν τόσο επιτυχημένο όσο το μετέπειτα DOOM, γιατί το DOOM εισήγαγε τους γρίφους, τα κουμπιά, όλα αυτά. Επίσης μια άλλη δυσκολία, ήταν πως δεν είχε χάρτες, και έπρεπε να είχες καλή μνήμη, για το λαβύρινθο.

  2. Εικόνα DarkGoth
    DarkGothMar 02, 2017 03:47 ΠΜ

    το ειχα λιωσει κυριολεκτικα το παιχνιδακι αυτο. καπου το εχω ακομα σε ενα cd (το ειχα σε δισκετα, αλλα κλασσικα χαλασε, ευτυχως ομως αφου ηδη το ειχα μεταφερει στο cd). το επαιζα σε ενα πισακι, 386 SX 66MHZ επεξεργαστης, 16MB ram, voodoo3 καρτα γραφικων με 1 ΜΒ vram, μια soundblaster 16 ensoniq καρτα ηχου (καπως ετσι λεγοταν αν θυμαμαι καλα), και παντζουρια 3.1 σε dos 6.22. και ειχα βρει μεχρι και cheats, αν και το μονο που εβαζα ηταν το god mode. ολα τα αλλα δεν τα ειχα χρησιμοποιησει ποτε

    μπηκα να δω αν υπαρχει για λινουκς. στα πλακακια τουαλετας δεν τρεχει ουτε σε "compatibility mode" (επισης δεν εχω καν cd drive στο μηχανημα). εχω βρει τα παντζουρια 3.1, και τρεχουν μια χαρα στον εξομοιωτη. αλλα επειδη δεν ηξεραν frequency scaling τοτε τα παντζουρια, με καρφωνουν και τους 2 επεξεργαστες στο 100%. αν τους κατεβασω λαγκαρουν με τα "πολλα γραφικα". γιατι δεν τρεχουν σωστα ουτε σε sdl mode (εξ'ορισμου ενεργο) τα παντζουρια 3.1, για να σηκωσει την καρτα γραφικων για τα γραφικα

    γραφει οτι υπαρχει και browser online, αλλα το δοκιμασα και δεν την παλευει. λαγκαρει πολυ ασχημα. το θυμαμαι που το επαιζα σε εκεινο το πισακι, και δεν ειχε καμια σχεση με αυτο στον browser. το σαπιο πισακι πηγαινε πολυ καλυτερα, και ηταν πολυ πιο αποκρισιμο. ο browser δυστυχως δεν ειναι για fps, που θελεις full hardware acceleration και αποκριση σε μονοψηφια ms. τωρα θα με πειτε σιγα το βαρυ παιχνιδι. κι'ομως στο σαπιο πισακι πηγαινε σφαιρα, παρολο που για τοτε ηταν οντως ας το πουμε βαρυ παιχνιδι

  3. Εικόνα kokoroko
    kokoroko (χωρίς επαλήθευση)Mar 02, 2017 08:03 ΠΜ

    Αφού το έλιωσες είπες,πως υπάρχει ακόμα;

Scroll to Top