Αψήφησε τους κανόνες της αναδυόμενης τάξης της Πληροφορίας

Από το gaming στο… retrogaming

Ξεκινάμε το αφιέρωμά μας με αναδρομή στην ιστορία των βιντεοπαιχνιδιών και εισαγωγή στο retrogaming και την αναβίωσή του. Ελπίζουμε να σας αρέσει.

Περισσότερο από μισό αιώνα πριν, υπήρχαν ήδη διάφορα ηλεκτρονικά παιχνίδια1 σε εκθέσεις, εστιατόρια και μπαρ. Τοποθετημένα συνήθως σε κουβούκλια, ήταν κυρίως pinballs2 και slot machines3.

Το πρώτο video game

Το πρώτο, ιστορικά, πραγματικό video game δημιουργήθηκε από τον φυσικό William Higinbotham το μακρινό 1958. Ήταν ένα απλό παιχνίδι τένις που ονομαζόταν «Tennis for Two» και έμοιαζε αρκετά με το -μεταγενέστερο αλλά πλέον κλασικό- Pong. Προβαλλόταν σε μια οθόνη παλμογράφου και βέβαια αποτέλεσε τον πρόδρομο της σύγχρονης βιομηχανίας βιντεοπαιχνιδιών.

Αν και ο όρος «video game» είχε ήδη εμφανιστεί από τις αρχές της δεκαετίας του ’60, άρχισε να χρησιμοποιείται ευρύτατα από το ξεκίνημα της χρυσής εποχής του «Home TV Game», το 1973, που θα άλλαζε τα πάντα. Ακριβώς τότε κυκλοφόρησε η «θρυλική» κονσόλα Atari, το Pong και η σειρά «Color TV Game» της Nintendo.

Πληροφορία
Τα video games είναι κατηγορία διαδραστικών ηλεκτρονικών παιχνιδιών τα οποία παράγουν, μέσω μιας διεπαφής χρήστη, οπτικό αποτέλεσμα σε οθόνες τηλεοράσεων ή υπολογιστών.

Τέτοιου είδους παιχνίδια εμπορευματοποιήθηκαν για πρώτη φορά από τον πραγματικά καινοτόμο μηχανικό και εφευρέτη Ralph H. Baer, ο οποίος ξεκίνησε την ανάπτυξη της πρώτης παιχνιδοκονσόλας «Brown Box» το 19664. Μάλιστα, αυτή η κονσόλα ήταν ψηφιακή και όχι αναλογική (όπως λανθασμένα πιστεύεται, λόγω της χρήσης αναλογικών κυκλωμάτων για την υλοποίηση της εξόδου βίντεο μα και του αναλογικού χειριστηρίου τη συνόδευε). Δημιουργία του Baer ήταν επίσης και τα πρώτα joysticks, όπως και το πρώτο φωτοπίστολο.

Οικιακό TV gaming

Η ιδέα που ενέπνευσε τον Baer ήταν τα διαδραστικά παιχνίδια που θα μπορούσαν να παίζονται στην τηλεόραση, μέσα σε κάθε σπίτι. Αυτό, εμπορικά, επιτεύχθηκε εύκολα αφού στα μέσα της δεκαετίας του ’60 υπήρχαν πάνω από 40 εκατομμύρια τηλεοράσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες και πολλά ακόμα εκατομμύρια σε άλλες χώρες.

Όλα αυτά βέβαια, εκείνες τις εποχές, ήταν πρωτόγνωρα και σίγουρα πρωτοποριακά. Τότε δεν υπήρχαν οικιακοί υπολογιστές, ούτε άλλες σημαντικές εφευρέσεις που ήταν απαραίτητες ώστε να επιτυγχάνεται η αναπαραγωγή βιντεοπαιχνιδιών στα σπίτια.

Το 1978 ήταν έτος-σταθμός για την επέκταση της νέας βιομηχανίας βιντεοπαιχνιδιών σε παγκόσμια κλίμακα. «Υπαίτιος» ήταν ο Tomohiro Nishikado, προγραμματιστής βιντεοπαιχνιδιών, που παρουσίασε το θρυλικό και απόλυτα εθιστικό Space Invaders.

Ακολούθησε μια σειρά από μεγαλειώδεις τίτλους παιχνιδιών, όπως και σωρεία λιγότερο αξιόλογων, με τον αμέσως πιο σημαντικό σταθμό να ορίζεται το 1989, όταν η Nintendo κυκλοφόρησε το Game Boy, μια 8-bit φορητή συσκευή βιντεοπαιχνιδιών.

Πληροφορία
Σημειολογικά, η περίοδος εμφάνισης κάθε νέας γενιάς παιχνιδομηχανών σηματοδοτούσε και ένα εξελικτικό άλμα στο gaming —8-bit, 16-bit, 32-bit και πάει λέγοντας. Είχαμε επίσης νέο στυλ παιχνιδιών, πιο πολύπλοκες πίστες και πιο «ρεαλιστικά» γραφικά με περισσότερα χρώματα (σ.σ. για τα δεδομένα της κάθε εποχής πάντα).

Έπειτα περάσαμε στη «μαγική» δεκαετία του ’90, όταν εξαπλώθηκε η χρήση υπολογιστών και μαζί τους τα διαθέσιμα παιχνίδια. Εντούτοις, οι παιχνιδοκονσόλες εξακολουθούσαν να κυριαρχούν και αυτό επιβεβαιώθηκε αδιαμφισβήτητα τον Σεπτέμβριο του 1995, όταν η Sony κυκλοφόρησε το PlayStation.

Έξι χρόνια αργότερα και ενώ η πρόσβαση στο Διαδίκτυο είχε αυξηθεί ραγδαία, ο ανταγωνισμός εντάθηκε. Το 2001 κυκλοφόρησε το Xbox και τον αμέσως επόμενο χρόνο διατέθηκε η υπηρεσία παιχνιδιών Xbox Live. Αυτό προκάλεσε την εμφάνιση μιας νέας γενιάς gamers, που μπορούσαν πια να αναπτύξουν τις δικές τους κοινότητες και να κάνουν χρήση καινοτόμων λειτουργιών, όπως εικονικά avatars, συνομιλία φωνής και βίντεο και λίστες φίλων.

Τα μέσα της δεκαετίας του 2000 σηματοδότησαν και την εποχή των οnline video games, ως αποτέλεσμα της εξέλιξης των υπολογιστών και της ολοένα και αυξανόμενης πρόσβασης στο Διαδίκτυο, σχεδόν σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η τρέχουσα δεκαετία και η εξέλιξη της τεχνολογίας των smartphones έφεραν κάτι διαφορετικό στο gaming, και έτσι είδαμε τίτλους όπως το Angry Birds του 2011 να γίνονται παγκόσμιο viral. Πλέον, από φορητές συσκευές μπορούμε να παίξουμε παιχνίδια που ελάχιστα χρόνια πριν ούτε καν το φανταζόμασταν.

Η εμφάνιση του retrogaming

Κάτι ιδιαίτερο που προέκυψε από όλα αυτά ήταν η αναβίωση του retrogaming, τόσο με αυθεντικούς τίτλους όσο και με δεκάδες κλώνους (bootlegs) παιχνιδιών από παλιότερες εποχές. Αυτό είναι λογικό, καθώς ελάχιστοι έχουν δυνατές συσκευές και φυσικά δε νοείται πραγματικό gaming σε οθόνες ιντσών. Από την άλλη, οι άνθρωποι θέλουν κάτι απλό, όχι απαιτητικό, για να διασκεδάζουν ή να περνούν τον χρόνο τους σε αναμονές, μετακινήσεις κλπ. Τα retro games, με σύγχρονες εκδοχές τους, πιο εντυπωσιακά γραφικά, ήχους και πίστες, είναι ιδανικά για κάτι τέτοιο.

Σήμερα μπορούμε να μιλάμε για retrogaming ακόμα και στον περιηγητή μας, με αυθεντικούς τίτλους που κάποτε ήταν απαιτητικοί σε δυνατότητες για τις κονσόλες στις οποίες έτρεχαν. To Internet Archive είναι ένα πολύ καλό σημείο για να ξεκινήσετε την αναζήτηση τέτοιων παιχνιδιών.

Πλησιάζοντας στην επόμενη δεκαετία, που θα φέρει την εξάπλωση του οικιακού gaming εικονικής/επαυξημένης πραγματικότητας, και ενώ χιλιάδες επί χιλιάδων είχαν ξεχυθεί στο «κυνήγι των Pokemon» σε δρόμους και πλατείες, ίσως ακούγεται παράξενο να μιλάμε για retrogaming. Κι όμως, μόνο έτσι δεν είναι.

Γιατί το retrogaming είναι τόσο δημοφιλές;

Είχα διαβάσει μια έρευνα κάποτε, για το πόσο εκπλήσσονταν οι άνθρωποι όταν μάθαιναν πως κάποιος συγγραφέας ενός αγαπημένου τους ή δημοφιλούς βιβλίου βρισκόταν εν ζωή. Αυτό επειδή φαντάζει κάπως πιο σημαντικό κάτι που γράφτηκε από ανθρώπους αλλοτινών εποχών.

Γενικότερα, δεν είναι ασυνήθιστο το ενδιαφέρον για αντικείμενα ρετρό, κλασικά και vintage. Είτε πρόκειται για ρούχα, αυτοκίνητα, ηλεκτρονικά, διακόσμηση, μουσική, ταινίες είτε για οτιδήποτε άλλο. Εξάλλου, φράσεις όπως «παλιό αλλά χρυσό» υπάρχουν στο καθημερινό μας λεξιλόγιο και όχι τυχαία.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η αναδρομή σε παλιότερες εποχές ή κάποιο παλιό αντικείμενο μπορεί να προκαλέσει νοσταλγία. Για αρκετούς ανθρώπους, κάποια τέτοια αντικείμενα αποτελούν συναισθηματικό ή και άλλου είδους δέσιμο με το παρελθόν τους. Σίγουρα θα έχετε κι εσείς κάποια τέτοια εμπειρία. Μάλλον είναι στην ανθρώπινη φύση να υπάρχει κάποιο… bug αναμνήσεων.

Επόμενο ήταν να ανθίσει μια ολόκληρη βιομηχανία σε αυτόν τον τομέα, εκμεταλλευόμενη τη «retromania» που αποτελεί τεράστια πηγή κέρδους.

Εφόσον λοιπόν στην ψηφιακή εποχή μας το ρετρό -αυθεντικό ή απομίμηση- πουλάει τρελά, τα retro games δε θα μπορούσαν να αποτελούν εξαίρεση. Τουναντίον, η δημοφιλία τους αυξάνεται συνεχώς. Ένας καλός τρόπος για να το εξακριβώσετε αυτό είναι μια επίσκεψη στο YouTube, όπου θα εντοπίσετε πολλά κανάλια με θέμα το retrogaming.

Δημοφιλείς κονσόλες και παρεμφερή
  • 3DO
  • Amiga
  • Amstrad CPC
  • Apple II
  • Atari (2600, 5200/8 bit, 7800, Jaguar, Lynx,ST, STE, TT, Falcon)
  • ColecoVision
  • Color Computer
  • Commodore 64
  • Dragon 32
  • Game Boy, Game Boy Advance, Game Boy Color
  • Sega
  • Intellivision
  • MAME
  • MSX
  • Neo Geo
  • Neo Geo Pocket
  • Neo Geo Pocket Color
  • Nintendo (64, DS, Entertainment System, GameCube)
  • SNES
  • Oric
  • PlayStation (1 και 2)
  • PSP
  • SAM Coupé
  • Sega (32X, CD, SG-1000, Master System, Mega Drive, Dreamcast)
  • TRS-80
  • TI-99/4A
  • Vectrex
  • Videopac/Odyssey 2
  • Virtual Boy
  • Wii
  • WonderSwan
  • WonderSwan Color
  • ZX Spectrum
  • PC Engine/TurboGrafx-16

Πιθανότατα να έχετε ήδη πέσει σε κάποια διαφήμιση ή δημοσίευση για το comeback μιας παλιότερης παιχνιδοκονσόλας που είχε σηματοδοτήσει μια ολόκληρη εποχή, με τις παραγγελίες να μετρούν επταψήφια νούμερα από τις πρώτες μέρες. Αυτές οι επανεκδόσεις είναι, προφανώς, βελτιωμένες, με καλύτερο και σύγχρονο υλικό, οι εταιρείες όμως ποντάρουν στη γλυκιά νοσταλγία που μας προκαλούν και έτσι υποκύπτουμε στην αγορά τους.

Κάτι που όμως που είναι ανώφελο, γιατί αργά ή γρήγορα θα χρειαστεί να πληρώσουμε για να αποκτήσουμε και κάποιους «original» τίτλους, χωρίς να λείπουν περιπτώσεις όπου η ποιότητα κατασκευής (κονσόλας και περιφερειακών) είναι χαμηλή αναλογικά με την τιμή τους. Είναι επίσης δεδομένο ότι τέτοιες συσκευές έχουν «ημερομηνία λήξης».

Μα όπως είπαμε, η νοσταλγία είναι το bug και ένα ρετρό παιχνίδι ή μια κονσόλα θα μας δημιουργήσει την ανάγκη να επανασυνδεθούμε με το παρελθόν μας και να ξαναζήσουμε αναμνήσεις. Υπάρχουν συναισθήματα που συνδέονται με αυτά τα παλιά παιχνίδια και συστήματα, και έτσι η απόκτησή τους μοιάζει επιτακτική για πολλούς.

Όμως, με κάθε βεβαιότητα μπορώ να πω ότι δεν είναι μόνο η νοσταλγία. Το retrogaming απασχολεί και γοητεύει και νεότερους ανθρώπους, και σε αρκετές περιπτώσεις αυτό έχει να κάνει με μηχανήματα και παιχνίδια που είχαν οι γονείς τους όταν ήταν στην ίδια ηλικία, ενώ υπάρχουν και αυτοί που ασχολούνται καθαρά από περιέργεια.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μια σημαντική διευκρίνιση. Είναι άδικο να κάνουμε συγκρίσεις ανάμεσα στα παιχνίδια του «τότε» και του «σήμερα». Άλλες εποχές (κοινωνικά, οικονομικά κλπ.), άλλο harware, άλλα λογισμικά, άλλη εφαρμόσιμη τεχνογνωσία. Μιλάμε πλέον για τεχνολογικά άλματα που θα ζήλευε και το Star Trek!

Το καλό επίσης είναι πως -αν και εξακολουθεί να μην απολαμβάνει το ίδιο επίπεδο σεβασμού με άλλες μορφές ψυχαγωγίας- έχει απενεχοποιηθεί αρκετά το gaming και για τους ενήλικες. Πλέον, δεν μιλάμε για μια βιομηχανία που απευθύνεται μόνο σε παιδιά και έφηβους μα σε όλους.

Αυτό μπορώ να το επιβεβαιώσω από προσωπική εμπειρία, έχοντας ασχοληθεί με αμέτρητα, κάθε είδους παιχνίδια, πολλά χρόνια και από πολύ νωρίς με τα δικτυακά ΜΜΟ. Ίσως να είναι και τετραψήφιος ο αριθμός των ανθρώπων με τους οποίους έχω αλληλεπιδράσει μέσα από διάφορα παιχνίδια, σχεδόν κάθε φυλής, χρώματος, γλώσσας και χαρακτήρα. Το να συναντώ ανθρώπους 40, 50, 60 χρόνων σε διαδικτυακά παιχνίδια το θεωρώ δεδομένο, ενώ πια δε μου προκαλεί έκπληξη η ύπαρξη ηλικιών 70 και 80+.

Έχοντας συστήματα όπως το Wii, το DS ή και το Xbox 360, πολλοί ενήλικες -ακόμη και ηλικιωμένοι- μπορούν να πουν ότι έχουν παίξει ένα βίντεοπαιχνίδι τουλάχιστον μία φορά στη διάρκεια της ζωής τους.

Έτσι, καθώς το παιχνίδι συνεχίζει να εξελίσσεται, ας μην ξεχνάμε πώς όλα ξεκίνησαν με μικρές κουκκίδες και γραμμούλες να κινούνται σε μια μουντή οθόνη. Σαφώς και είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι τα βιντεοπαιχνίδια έχουν προχωρήσει τόσο πολύ σε λίγα μόλις χρόνια, και βέβαια είναι ευνόητο το γιατί αυτά τα retro games κρύβουν μια εθιστική γοητεία σχεδόν για κάθε ηλικία.

Το νέο retrogaming σε Linux

Για εσάς που δε σας αρέσει όλη αυτή η καταναλωτική retromania αλλά νιώθετε ή θέλετε να νιώσετε τη γλυκιά νοσταλγία διασκεδάζοντας, είμαστε εδώ με ένα αφιέρωμα ακριβώς σε αυτό!

Έχουμε πια δυνατότητες, λογισμικό, hardware και τεχνολογία που μας επιτρέπουν να θυμηθουμε το παρελθόν, ίσως και καλύτερα και βέβαια με μεγαλύτερη ποικιλία παιχνιδιών, χωρίς να χρειαστεί να ενδώσουμε στην εμπορευματοποιημένη «αναβίωση» αγοράζοντας κάποια «ρετρό» (στα χαρτιά) συσκευή από τις δεκάδες που ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια.

Τι άλλο θα μπορούσε να καλύψει αυτήν την ανάγκη; Μα φυσικά οι Linux διανομές, και συγκεκριμένα όσες ειδικεύονται στο retrogaming. Ως γνωστόν, το «εύπλαστο» Linux μπορούμε να το διαμορφώσουμε όπως επιθυμούμε. Αυτός είναι άλλωστε και ο βασικός λόγος ύπαρξης τόσων πολλών διανομών, γενικευμένων ή εξειδικευμένων.

Ωστόσο, εδώ έχουμε το εξής παράδοξο: τις εποχές που η φράση «gaming σε Linux» αποτελούσε το πιο σύντομο ανέκδοτο στον χώρο της τεχνολογίας αλλά ακόμα και στη «μετα-Ubuntu» εποχή που πήγε ένα βήμα παραπέρα (ένα όμως), υπήρχε πληθώρα από «gaming διανομές». Αντίθετα, όταν επιτέλους οι εξελίξεις άρχισαν να γίνονται συχνότερες και μεγαλύτερες, οι διανομές αυτές λιγόστεψαν τόσο που πια αποτελούν είδος προς εξαφάνιση! Αν και μπορεί να εξηγηθεί αυτό, δεν θα ασχοληθούμε περαιτέρω.

Προσωπικά, θα χαρακτήριζα αστείο (αν όχι γελοίο) το γεγονός πως τα ίδια παιχνίδια που είχαν τότε εκείνες οι διανομές μας απωθούσαν ενώ σήμερα είναι «trendy» και εκ των ουκ άνευ. Έτσι, σε πρώτη φάση, θα δούμε πώς μπορείτε να μετατρέψετε κάποιον παλιότερο ή και σύγχρονο υπολογιστή σε ρετρό παιχνιδομηχανή, με καλύτερη ανάλυση και μεγαλύτερες δυνατότητες, και να απολαύσετε παιχνίδια από διάφορες κονσόλες και εποχές.

Θα αναφερθούμε λοιπόν σε Linux gaming διανομές που έχουν μια συνεπή πορεία ανάπτυξης, με καινούργιες εκδόσεις και υποστήριξη, ενώ σαφέστατα και χωρίς αμφιβολία έχουν σχεδιαστεί ειδικά για αυτόν τον σκοπό, έχοντας ενσωματωμένα εργαλεία, βοηθήματα, εξομοιωτές και άλλα απαραίτητα.

Μην περιμένετε κάποια μεγάλη λίστα. Καθώς είχα σχεδόν δύο χρόνια να ασχοληθώ με αυτόν τον χώρο, έμεινα έκπληκτος όταν διαπίστωσα τον μικρό αριθμό διαθέσιμων επιλογών.

Με τους ενσωματωμένους εξομοιωτές που διαθέτουν μπορείτε να τρέξετε σχεδόν οποιοδήποτε παλιό παιχνίδι από δισκάκια και δισκέτες (αν έχετε την κατάλληλη συσκευή ανάγνωσης) αλλά και έτοιμες ROMs που θα βρείτε στο Διαδίκτυο. Ορισμένες συμπεριλαμβάνουν και μερικά «click and run» scripts παιχνιδιών, τα οποία μπορούν να τρέξουν χωρίς να χρειάζεται προηγουμένως λήψη ή πρόσθετες ρυθμίσεις.

Εξυπακούεται ότι μπορείτε να εγκαταστήσετε οποιοδήποτε άλλο λογισμικό ή παιχνίδι επιθυμείτε, όπως για παράδειγμα τις πλατφόρμες GOG, itch ή ακόμα και το Steam.

Όλες αυτές τις διανομές μπορείτε να τις τρέχετε και απλά «live» από κάποιο USB stick ή SD card. Σε αυτήν την περίπτωση βέβαια η απόδοση θα είναι μειωμένη, εκτός και αν μιλάμε για άφθονη RAM, USB 3.0 και πολυπύρηνα μηχανήματα.

Πέρα από τα παιχνίδια που τυχόν έχετε σε αποθηκευτικά μέσα ή το κατέβασμα από το κατάστημα της εκάστοτε διανομής, ένας διαδεδομένος τρόπος είναι η χρήση ROMs που κυκλοφορούν ευρέως στο Διαδίκτυο και σε ιστοσελίδες διαμοιρασμού torrents. Εδώ υπάρχει μια «γκρίζα ζώνη», καθώς πολλές κυκλοφορούν χωρίς άδειες και τα σχετικά, δεν είναι όμως όλες οι ROMs αντικείμενο «πειρατείας». Αρκετές είναι απλά πολύ καλές (τεχνικά) απομιμήσεις γνωστών παιχνιδιών (οι παλιότεροι θα θυμούνται χαρακτηριστικά το Bubble Bobble και τα bootlegs του με παρεμφερείς ονομασίες, που κυκλοφορούν ακόμα).

Τύποι αρχείων παιχνιδιών
.iso
.adf
.dsk
.cpc
.bin
.a26
.rom
.a52
.bas
.xex
.atr
.xfd
.dcm
.atr
.gz
.a78
.j64
.jag
.lnx
.st
.stx
.img
.raw
.ipf
.ctr
.col
.zip
.cas
.wav
.bas
.asc
.dmk
.jvc
.os9
.vdk
.ccc
.sna
.crt
.d64
.g64
.t64
.tap
.x64
.cas
.dsk
.cdi
.gdi
.gba
.gg
.gb
.gbc
.smd
.md
.int
.sms
.mx1
.mx2
.dsk
.ngp
.ngc
.z64
.n64
.v64
.nds
.nes
.smc
.sfc
.fig
.swc
.mgd
.tap
.com
.sh
.bat
.exe
.pce
.cue
.mdf
.z
.z2
.bz2
.dump
.cso
.ima
.gz
.pbp
toc
.z
.znx
.mgt
.sbt
.sad
.32x
.fig
.swc
.vec
.gam
.vb
.ws
.wsc
szx
.z80

Υπάρχουν μερικά ακόμα, μα είναι πολύ πιο εξωτικά. Άλλωστε, το κάθε τι σας λέει και τι τύπο αρχείων τρέχει.

Είναι σημαντικό επίσης να αναφερθεί ότι κάποιες ROMs περιέχουν σκουπίδια, malwares και πολλά άλλα *wares. Δε μπορούμε να σας προτείνουμε συνειδητά κάτι συγκεκριμένο από εδώ για αυτόν το λόγο, όπως επίσης και γιατί πολλές έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα (κάτι που φυσικά είναι κατανοητό και αφορά τα έξοδα όσων τις διαθέτουν δωρεάν). Ωστόσο, με μια καλή αναζήτηση θα μπορέσετε να εντοπίσετε αρκετές που έχουν καλές κριτικές.

Αυτό ήταν το πρώτο μέρος του αφιερώματος. Αν βρήκατε ενδιαφέροντα όσα διαβάσατε μέχρι εδώ, μείνετε μαζί μας γιατί αύριο ακολουθεί η παρουσίαση των εξειδικευμένων στο retrogaming Linux διανομών.

2
Μοιραστείτε μαζί μας τις σκέψεις σας

avatar
2 Νήματα σχολίων
0 Απαντήσεις νήματος
0 Ακόλουθοι
 
Σχόλιο με τις περισσότερες αντιδράσεις
Πιο ενδιαφέρον νήμα
2 Σχολιαστές
Comm EnterΜΑΡΙΟΣ ΣΑΧΑΜΗΣ Πρόσφατοι σχολιαστές
  Εγγραφή  
νεότερο παλιότερο περισσότερο ψηφισμένο
Ειδοποίηση για
ΜΑΡΙΟΣ ΣΑΧΑΜΗΣ
Επισκέπτης
ΜΑΡΙΟΣ ΣΑΧΑΜΗΣ

ΦΥΣΙΚΑ ΕΧΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΤΗ ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΟΥΣ.

ΠΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΟΥΝ;

ΒΛΕΠΩ ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΛΕΠΩ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΤΗΝ ΔΡΑΣΗ ΤΟ ΕΞΙΤΑΡΙΣΜΑ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΟΙ

ΠΑΛΑΙΟΙ ΟΜΟΤΙΜΟΙ ΤΟΥΣ.

Comm Enter
Επισκέπτης
Comm Enter

Άλλο το TRS-80 και άλλο το TI-99/4A

Σας ενημερώνουμε ότι η ιστοσελίδα μας ακολουθεί ειδικό πρόγραμμα διατροφής και μασουλάει φρεσκοψημένα cookies Καλά μωρέΘέλω να μάθω περισσότερα